اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
ریزش مو بر اثر شوره سر

ریزش مو بر اثر شوره سر

سوال بیشتر کسانی دچار این ریزش مو می شود این است که آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود؟ یا چگونه ریزش مو بر اثر شوره سر ایجاد می شود؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور اگر شوره سر شما خفیف باشد، باعث ریزش مو نمی شود. اما اگر شوره سر شما شدید یا بر اثر انواع عفونت ‌ها باشد، باید منتظر ریزش در موهای خود باشید. در واقع یکی از علائم عفونت های سر، شوره مو است، در این حالت موهای شما می ریزد و کم پشت می شود. اما نگران نباشید، این مشکل قابل حل و درمان است. پس اگر ریزش مو یا شوره سر شدیدی دارید، در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید.

در چه مواقعی می توان گفت شوره سر باعث ریزش مو می شود؟

علت دقیق ریزش مو بر اثر شوره سر می تواند متفاوت باشد. اما مطالعات نشان داده ‌اند که وجود قارچ ‌های مختلف، به ویژه قارچ Malassezia، در بروز شوره نقش دارد. این قارچ‌ ها باعث تحریک پوست سر و تولید یک عامل التهابی به نام cytokines می ‌شوند که در نهایت می‌ تواند به ریزش مو منجر شود.

اما به طور کلی اگر شوره سر شما شدید باشد، باید نگران ریزش موهای خود باشید. در واقع شوره شدید به فولیکول های مو آسیب وارد می کند و می تواند باعث ریزش مو شود. همچنین در برخی شرایط زخم های کوچکی روی پوست سر مشاهده می شوند که این زخم ها می تواند بر اثر شوره سر باشد و باعث ریزش مو شود.

ریزش مو بر اثر شوره و زخم
ریزش مو بر اثر شوره و زخم

عواملی که می تواند باعث ریزش مو بر اثر شوره سر شوند.

برخی بیماری های پوست سر علائمی مانند خارش یا شوره شدید دارند. اگر این بیماری ها به سرعت درمان نشوند می توانند باعث ریزش مو شوند. از جمله رایج ‌ترین شرایطی که باعث شوره سر و ریزش مو می ‌شود، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یا اگزمای پوست سر یک بیماری پوستی است که معمولاً پوست سر را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. این بیماری باعث ظاهر بثورات پوسته ‌دار قرمز یا خاکستری می‌ شود و علائمی مانند خارش یا شوره دارد. درماتیت سبورئیک می ‌تواند هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما شایعترین جایگاه آن پوست سر است. این بیماری می ‌تواند آسیب ‌های جدی به پوست سر، به ویژه فولیکول‌ های مو وارد کند. به همین خاطر اگر به سرعت درمان نشود، باعث ریزش مو می شود.

2. قارچ پوست سر

عفونت ‌های قارچی می ‌توانند عاملی برای ریزش مو بر اثر شوره سر باشند. در واقع یکی از علائم این بیماری شوره شدید سر است. این شوره سر معمولاً همراه با خارش شدید رخ می دهد و می ‌تواند باعث ریزش مو سکه ای در برخی افراد شود. برای درمان قارچ پوست سر، معمولا داروی های ضد قارچ تجویز می شود تا عفونت‌ های قارچی را کنترل کرده و عوارضی از جمله شوره سر شدید و ریزش مو را کاهش دهند.

3. پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر یک بیماری خود ایمنی است که باعث تحریک سر و ایجاد لکه ‌های پوسته پوسته و قرمز می ‌شود. یکی از علائم این بیماری، شوره سر شدید است که می تواند با خارش همراه باشد. از این رو یکی از عوامل ریزش مو بر اثر شوره سر پسوریازیس است. درمان‌ های مختلفی مانند استفاده از داروها و شامپوهای ضد التهاب می ‌توانند به کاهش علائم پسوریازیس پوست سر و پیشگیری از ریزش مو کمک کنند.

4. دیگر علائم

بیماری های دیگری که علائم شوره سر شدید دارند، می توانند منجر به ریزش مو شوند. برخی از این بیماری ‌ها شامل لیکن پلانوپیلاریس، آلوپسی آره آتا، فولیکولیت دکالوان و بیماری ‌های خود ایمنی مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس هستند. این بیماری ها شوره شدیدی در پوست سر ایجاد می کنند و یکی از عوامل ریزش مو بر اثر شوره سر هستند. تشخیص و درمان صحیح این بیماری ‌ها می ‌تواند شدت شوره سر و ریزش مو را کاهش دهد. برای تشخیص و درمان ریزش مو به دلیل شوره سر با رزرو نوبت، مشاوره رایگان دریافت کنید.

ریزش مو بر اثر شوره و بیماری سر
ریزش مو بر اثر شوره و بیماری سر

پیشگیری از شوره ریزش مو ناشی از شوره سر

همان طور که دانستیم یکی از دلایل ریزش مو، وجود شوره سر است. اما نگران نباشید، زیرا برخی اقدامات ساده پیشگیری‌ می ‌توانید از آسیب ‌های ناشی از آن جلوگیری کنید. در این قسمت چند راهکار موثر برای پیشگیری از ریزش مو بر اثر شوره سر را بررسی می کنیم:

پیشگری از ریزش مو بر اثر شوره سر
پیشگری از ریزش مو بر اثر شوره سر
  • استفاده از شامپوهای مناسب: شامپوهای حاوی عناصر ضد قارچی مانند کتوکنازول یا سلنیوم سولفاید می ‌توانند به کاهش شوره و پیشگیری از ریزش مو کمک کنند. استفاده از شامپوهای طبیعی با مواد آرامش ‌بخش مانند آلوئه ورا نیز برای درمان یا پیشگیری ریزش مو ناشی از شوره سر مفید است.
  • حفظ تمیزی پوست سر: شوره سر ممکن است ناشی از رطوبت زیاد یا خشکی پوست سر باشد. حفظ تمیزی و استفاده از مرطوب کننده‌ ها یا روغن ‌های طبیعی مانند روغن نارگیل می‌ تواند به حفظ تعادل رطوبتی پوست و شوره سر شدید کمک کند.
  • تغذیه مناسب: رژیم غذایی با تنوع مناسب و حاوی ویتامین‌ ها و مواد مغذی مانند ویتامین A، C، D و روغن‌ اسیدهای چرب امگا 3 می ‌تواند به سلامتی موها کمک کند و شوره شدید و ریزش آن ‌ها را کاهش دهد.
  • اجتناب از استرس و فشار زیاد: استرس و فشار زندگی می ‌توانند عاملی برای ریزش مو بر اثر شوره سر باشند. از این رو تمرینات آرامشی مانند یوگا، مدیتیشن و ورزش باعث کاهش استرس و حفظ سلامتی موها می شود.
  • مشاوره با داروساز: در صورتی که شوره سر به طور مداوم باعث ریزش مو شود، مشاوره با پزشک یا داروساز متخصص می تواند در درمان و پیشگیری پوست سر موثر باشد.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از موضوعات و سوالت پرتکرار پرداختیم که آیا شوره سر می تواند باعث ریزش مو شود؟ پاسخ این سوال ساده است. اگر شوره موهای شما شدید یا بر اثر بیماری پوستی مانند درماتیت سبورئیک، قارچ پوست سر یا پسوریازیس پوست سر باشد، می توان گفت که ریزش مو بر اثر شوره سر است. اما اگر شوره سر شما خفیف باشد، دیگر ریزش مو را به همراه ندارد. برای پیشگیری و درمان ریزش مو بر اثر شوره سر می توان از روش های پیشگیری استفاده کرد.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید