اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
ریزش مو بر اثر مصرف دارو؛ معرفی 7 دارو رایج

ریزش مو بر اثر مصرف دارو؛ معرفی 7 دارو رایج

در ریزش مو عوامل بسیار زیادی نقش دارد که یکی از آنها عوارض مصرف برخی داروها است. مصرف برخی داروها می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی فلکول های مو تاثیر بگزارد و باعث ریزش و کم پشتی مو شود. این داروها شامل آنتی ‌دپرسانت‌ ها، داروهای درمانی و حتی برخی ویتامین ‌ها است. برای درمان و جلوگیری از ریزش مو بر اثر مصرف دارو مشورت با داروساز در مورد داروهای مصرفی امری ضروری است. داروساز می تواند با تغییر داروها، تغییر دوز یا حذف برخی آنها جلوی عوارض ریزش مو را بگیرد. اما اگر دچار این مشکل شده اید در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به ما همراه باشید.

داروها چگونه می توانند باعث ریزش مو شوند؟

برای درک اینکه داروها چگونه بر روی مو ها تاثیر می گزارند ابتدا باید با چرخه رشد مو ها آشنا شوید. به طور کلی چرخه رشد مو از سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن تشکیل شده است. حالا داروهایی که مصرف می کنید می توانند در یکی از این مراحل اختلال ایجاد کنند و باعث ریزش مو شوند.

یکی از رایج‌ ترین ریزش مو بر اثر مصرف دارو تلوژن افلوویوم است. در این حالت پس از ۲ تا ۴ ماه مصرف دارو، موها به سرعت وارد فاز استراحت می ‌شوند و زودتر از معمول ریزش می ‌کنند. این ریزش زود هنگام باعث می شود فرد روزانه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از تعداد موهای نرمال خود را از دست بدهد.

آناژن افلوویوم نوع دیگری از ریزش مو بر اثر مصرف دارو است که در مرحله آناژن ایجاد می ‌شود. در این حالت، داروها با مختل کردن آناژن و تقسیم سلولی، در رشد موها اختلال ایجاد می کنند. این نوع ریزش مو معمولاً در چند روز یا چند هفته پس از مصرف دارو شروع می ‌شود. داروهای شیمی درمانی معمولا این عوارض را دارد.

کدام داروها باعث ریزش مو می شوند؟

داروهای موثر در ریزش مو
داروهای موثر در ریزش مو

همان طور که گفتیم مصرف برخی داروها با تاثیر بر یکی از مراحل چرخه مو باعث ریزش مو می شوند. برای درمان ریزش مو و تشخیص علت ریزش مو بر اثر مصرف دارو، شناخت این داروها بسیار مهم است. از این رو در ادامه به برخی از رایج ترین داروهایی که عوارض ریزش مو دارند را بررسی می کنیم. آنها را به دقت بررسی کنید و اگر از آنها استفاده می کنید، فورا با داروساز متخصص مشورت بگیرید.

1. داروهای شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی، معمولاً برای درمان سرطان یا بیماری ‌های خاص مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این داروها با تأثیر بر روی سلول های‌ رشد (شامل سلول ‌های سرطانی و سایر سلول‌ های سریع رشد)، عوارض جانبی از جمله ریزش مو دارند. به عنوان مثال، آناژن افلوویم یکی از داروهای شیمی درمانی است که می تواند موهای سر، مژه و ابرو را تحت تاثیر قرار دهد. اما پس از اتمام درمان، معمولاً رشد مجدد موها آغاز می ‌شود. اما اگر در هنگام مصرف این داروها ریزش مو را تجربه کردید با داروساز مشورت کنید.

2. آنتی بیوتیک ها

آنتی‌ بیوتیک ‌ها، داروهایی هستند که برای مبارزه با عفونت ‌های باکتریایی به کار می‌ روند. برخی از آنتی ‌بیوتیک‌ ها ممکن است اثرات جانبی نظیر کمبود ویتامین B و هموگلوبین را ایجاد کنند. این اثرات می تواند منجر به کاهش حجم مو و ریزش آنها ‌شود. این داروها با کشتن باکتری ‌های مضر، مواد غذایی ضروری برای رشد موها را نیز از بین می برند. همچنین کمبود ویتامین B و هموگلوبین باعث کم ‌خونی شده و منجر به کاهش اکسیژن مورد نیاز موها می ‌شود.

3. داروهای مرتبط به کاهش دهنده کلسترول

داروهای کاهش دهنده کلسترول معمولاً برای کنترل و کاهش سطح کلسترول خونی به کار می ‌روند. برخی از استاتین ‌ها مانند سیمواستاتین و آتورواستاتین از جمله از این دسته داروها هستند که عوارض جانبی همچون ریزش مو را ایجاد می کند. معمولا این داروها بر روی فعالیت آنزیم های موثر رشد مو تاثیر می گزارند. از این رو مشورت با داروساز درباره مصرف این داروها ضروری است.

4. داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی، معمولاً برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برخی قرص های ضد افسردگی عوارضی مانند ریزش مو بر اثر مصرف دارو دارند. برای مثال داروهایی همچون پاروکستین هیدروکلراید، سرترالین، پروتریپتیلین و فلوکستین از این دسته داروها به شمار می ‌روند. اگر هنگام مصرف این داروها ریزش مو را تجربه کردید، فورا با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

5. داروهای ضد قارچ

داروهای ضد قارچ به منظور درمان بیماری قارچ پوستی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برخی از این داروها، عوارض جانبی همچون ریزش مو دارند. علت احتمالی این اثر جانبی ناشی از تأثیر این داروها بر رشد سلول ‌های سریع است؛ زیرا قارچ ‌ها و سلول ‌های مو هر دو به رشد سریع نیاز دارند. داروهای ضد افسردگی ممکن است سلول ‌های پوست و مو را هدف قرار داده و باعث تضعیف ریشه‌ های مو شوند. در صورت تجربه ریزش مو در حین مصرف داروهای ضد قارچ، مشاوره با داروساز برای راهکارهای درمانی مناسب الزامی است.

6. داروهای جلوگیری از ایجاد لخته خون

این داروها معمولاً برای کنترل و پیشگیری از لخته‌ های خونی در بیماران با مشکلات قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. هپارین و وارفارین از جمله این داروها هستند. یکی از عوارض جانبی شایع این داروها، ریزش مو بر اثر مصرف دارو است که معمولاً سه ماه پس از شروع مصرف ظاهر می ‌شود. این داروها با تأثیر بر فرایند لخته ‌ای خون و تغییر در تراکم آن ممکن است به سلامت موها آسیب برسانند. در صورت تجربه ریزش مو در زمان استفاده از این داروها، توصیه می‌ شود با داروساز متخصص مشورت کنید.

7. مصرف بی رویه ویتامین A

مصرف بی ‌رویه ویتامین A به عنوان یک عامل مهم در ریزش مو بر اثر مصرف دارو است. این ویتامین برای سلامت پوست و رشد موها ضروری است؛ اما مصرف بیش از حد آن می ‌تواند تاثیر معکوسی داشته باشد. از این رو استفاده متعادل و درست از ویتامین A بسیار مهم است؛ بنابراین پیشنهاد می ‌شود پیش از استفاده یا مصرف هر گونه ویتامین یا مکمل، با داروساز یا پزشک تغذیه مشورت کنید.

جلوگیری و درمان ریزش مو بر اثر مصرف دارو

درمان ریزش مو بر اثر مصرف دارو
درمان ریزش مو بر اثر مصرف دارو

برای حل این ریزش مو بر اثر مصرف دارو، باید اقداماتی انجام دهید تا این عوارض کاهش یابد یا از بین برود. نکته بسیار مهم درباره مصرف داروها این است که هرگز نباید داروها را بدون مشورت با پزشک تغییر دهید؛ زیرا این اقدام می تواند عوارض جدی دیگری را به دنبال داشته باشد.

اولین گام مراجعه به پزشک یا داروساز است. داروساز با تجزیه و تحلیل موارد و تاریخچه پزشکی شما، می‌ تواند داروهای مناسب ‌تر یا روش ‌های درمانی دیگری را توصیه کند که کمترین تأثیرات جانبی را بر روی موهای شما داشته باشد. همچنین داروساز می تواند دوز فعلی داروهای مصرفی را تغییر دهد یا داروهای دیگری را جایگزین داروهای فعلی کند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به ریزش مو بر اثر مصرف دارو پرداختیم. به طور کلی ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها تاثیر عوارض جانبی داروها است. در واقع مصرف برخی داروها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی در چرخه رشد موها تاثیر می گزارد. داروهایی که عوارض ریزش مو دارند شامل داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک ها، داروهای کاهش دهنده کلسترول، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد قارچ و… است. برای جلوگیری و درمان عوارض این داروها از داروساز متخصص مشاوره بگیرید.

برای رزرو نوبت مشاوره دارویی رایگان کلیک کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید