اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
صفر تا صد علائم و درمان بیماری اگزما پوستی

صفر تا صد علائم و درمان بیماری اگزما پوستی

بیماری اگزما یک اختلال التهابی مزمن است که باعث قرمزی، خارش پوست می شود. این بیماری بر اثر واکنش‌های غیرطبیعی در سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف مانند آلرژن‌ها، تماس با مواد شیمیایی یا استرس رخ می‌دهد. علائم شایع اگزما پوستی شامل خشکی و ترک‌های پوست، قرمزی و التهاب، سوزش و خارش است. درمان‌های مختلفی برای کنترل اگزما وجود دارد که شامل استفاده از کرم‌ها، محافظت از پوست، استفاده از داروها و در برخی موارد، درمان‌های سیستمیک نیز می‌شود. در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی ابتدا علائم و پس از آن درمان بیماری اگزمای پوستی را بررسی می کنیم؛ پس اگر به دنبال درمان این بیماری میگردید با ما همراه باشید.

بیماری اگزما چیست؟

حتما اسم اگزما پوستی را شنیده اید یا شاید شما یا نزدیکانتان به آن مبتلا شده اید. در واقع بیماری اگزما یا درماتیت آتوپیک، یک اختلال پوستی مزمن است که با علائم التهاب و خارش در پوست شناخته می شود. این بیماری بر اثر واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی مانند آلرژن‌ها، تماس با مواد شیمیایی یا استرس رخ می‌دهد. بطور کلی اگزمای پوستی می‌تواند به هر سنی اثر بگذارد و جمعیتی حدود 15-20٪ دارای این بیماری هستند. برای درمان بیماری اگزما راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم. علی رغم عدم وجود درمان دائمی، مدیریت مناسب و رعایت نکات ایمنی می‌تواند به کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

علت ایجاد بیماری اگزما

علت دقیق بیماری اگزمای پوستی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی، سیستم ایمنی و عوامل محیطی در بروز اگزما نقش مهمی دارند. در زیر هر کدام از آنها را بررسی می کنیم:

  • عوامل ژنتیکی: وجود تاریخچه خانوادگی از اگزما می‌تواند یک عامل مهم در ایجاد این بیماری باشد. اگر یکی از والدین یا بزرگوالین این بیماری را تجربه کرده باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در فرزندان افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده‌اند که بیش از چهل درصد افراد مبتلا به اگزما تاریخچه خانوادگی مثبت دارند.
  • سیستم ایمنی: اگزما پوستی به عنوان یک بیماری التهابی در نظر گرفته می‌شود و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در بروز و شدت آن دارد. در افراد مبتلا به بیماری اگزما، سیستم ایمنی بدن به طور غلط به آنتی‌ژن‌های غیرضروری واکنش نشان می‌دهد و عوارضی مانند خارش، قرمزی و التهاب را به وجود می‌آورد. برخی از عوامل محیطی مانند آلرژی‌ها، استرس، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی و عوامل غذایی می‌توانند به سیستم ایمنی بدن تحریک دهند و باعث شروع یا تشدید اگزما شوند.
  • عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی نیز می‌توانند در بروز اگزما نقش داشته باشند. این عوامل شامل تماس با مواد آلرژی‌زا مانند پوشاک، صابون‌ها، شوینده‌ها، ایمنی بدن در برابر آلرژی‌های موضعی که ممکن است به عنوان آلرژن برای اگزما عمل کنند، هستند. عوامل محیطی دیگر مانند آب و هوا، رطوبت، سرما، گرما و آلودگی هوا نیز می‌توانند تحریک‌کننده‌های اگزما باشند و به تشدید علائم این بیماری منجر شوند.

علائم بیماری اگزما روی پوست

علائم اگزما، یک اختلال پوستی مزمن، متنوع و مزاحم است که بر اثر واکنش التهابی در پوست رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً با خشکی پوست آغاز می‌شود و به طور متداول در مناطقی مانند صورت، دست‌ها، کف دست، پاها و آرنج‌ها ظاهر می‌شود.

بیماران با اگزما پوستی ممکن است از تماس با آلرژن‌ها و عوامل تحریک‌کننده از جمله مواد شیمیایی، آلودگی هوا، گرد و غبار، عفونت‌ها، استرس و تغییرات آب و هوا تحت تأثیر قرار بگیرند. در برخی از موارد، عوامل معدنی مانند نقره، نیکل و کبالت نیز می‌توانند علائم اگزما را تشدید کنند.

علائم اگزما با توجه به نوع و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هر فردی ممکن است دچار نوع خاصی از اگزما شود؛ مانند بیماری اگزما در کودکان یا اگزما دست و پا. همچنین علائم اگزما می‌تواند تغییر کند و در برخی افراد با تغییر فصل‌ها بدتر یا بهتر شود. اما به طور کلی علائم اگزما موارد زیر هستند:

  • خارش: خارش شدید از جمله علائم بارز بیماری اگزما است. این خارش می‌تواند بسیار آزاردهنده و مزاحم باشد و ممکن است باعث ایجاد التهاب پوست شود.
  • قرمزی و التهاب پوست: در بیماران مبتلا به اگزما، پوست قرمز و التهاب دارای ترک‌ها و پوسته‌برداری می‌شود. این التهاب ممکن است در ناحیه‌های مختلف بدن، به ویژه در مناطقی که اغلب تحت تماس با پوشاک قرار می‌گیرند، رخ دهد.
  • خشکی و ترک‌های پوست: بیماران اگزما معمولاً از خشکی و ترک‌های پوست رنج می‌برند. این علایم ممکن است در مناطقی مانند دست‌ها، پاها و زانوها بیشتر دیده شود.
  • قرمزی و تورم دور چشمها: در بعضی از موارد، بیماران با اگزما ممکن است قرمزی و تورم دور چشمها تجربه کنند. این علائم به عنوان “درماتیت آتوپیک شبانه” شناخته می‌شوند و معمولاً در شب و صبح زود رخ می دهد.
  • پوسته‌ برداری: پوسته‌برداری و ترک‌های ریز پوست نیز از علائمی است که در بیماری اگزما مشاهده می‌شود. این ترک‌ها ممکن است خونریزی کنند و در برخی موارد عفونت بوجود آورند.
علائم بیماری اگزما
علائم بیماری اگزما

آشنایی با انواع بیماری اگزما

اگزما پوستی انواع مختلفی دارد. هر کدام از این بیماری ها می تواند علائم و درمان مخصوص به خود را داشته باشد. در ادامه با انواع این بیماری آشنا می شویم.

1. اگزما آتوپیک (اگزما آلرژیک)

اگزما آتوپیک یا اگزما آلرژیک، یک بیماری پوستی التهابی و مزمن است که به علت واکنش آلرژیک در برابر عوامل مختلف مانند غبار، گرده گل، مواد غذایی و غیره رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً با التهاب و خارش شدید، قرمزی، خشکی و ترک‌های دردناک روی پوست همراه است. عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند آلرژن‌ها، آب و هوا و استرس می‌توانند در ظهور این بیماری نقش داشته باشند. این بیماری بیشتر در کودکان زیر 6 ماه رخ می دهد که ممکن است با گذر زمان شدیدتر شود؛ به همین دلیل باید برای درمان بیماری اگزما هر چه سریع تر اقدام کرد.

اگزما آتوپیک (اگزما آلرژیک)
اگزما آتوپیک (اگزما آلرژیک)

2. اگزما تماسی

بیماری اگزما تماسی، یک نوع اگزما پوستی است که ناشی از تماس با مواد تحریک‌کننده مانند مواد شیمیایی، مواد حساسیت‌زا، مواد قراردادی و غیره است. این نوع اگزما معمولاً به منطقه‌های مستقیم تماس با ماده تحریک‌کننده محدود می‌شود و با خارش، قرمزی، تورم، سوزش و ترک‌های پوست همراه است. علائم ممکن است به صورت آکنه‌های محدود یا حباب‌ها ظاهر شود.

اگزما تماسی
اگزما تماسی

3. اگزما سبورئیک

بیماری اگزما سبورئیک یا درماتیت سبورئیک، یک اگزما التهابی و مزمن است که عموماً در نواحی خاصی از بدن مانند صورت، سر، گردن، قفسه سینه و میان دستگاه های تنفسی مانند نواحی بینی و گوش ها ظاهر می‌شود. این بیماری معمولاً با خارش شدید، قرمزی، ترک‌های خشک و قشری روی پوست، ترشحات و التهاب موضعی همراه است.

با اینکه دقیقاً علت اگزما سبورئیک مشخص نیست، اما فرضیه‌ها نشان می دهند این بیماری بر اساس عوامل ژنتیکی و هرمونی ایجاد می شود. عوامل خارجی مانند استرس، عفونت‌ها و تغییرات هورمونی نیز می‌توانند به ظهور این بیماری کمک کنند.

اگزما سبورئیک
اگزما سبورئیک

4. اگزما دست و پا

اگزما دست‌ ها و پاها یک نوع بیماری اگزمای پوستی است که معمولاً روی دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. این بیماری با قرمزی، خشکی، ترک‌ ها و خارش شدید روی پوست همراه است. عوامل متعددی می‌توانند در ظهور این نوع اگزما نقش داشته باشند، از جمله عوامل ژنتیکی، تماس با آلودگی، عوامل آلرژی‌ زا، استرس و تغییرات محیطی.

اگزما دست و پا
اگزما دست و پا

5. اگزما دیس هیدروتیک

اگزمای دیس هیدروتیک که به عنوان اگزما آبی نیز شناخته می ‌شود. این نوع اگزما پوستی معمولاً در دست‌ها و پاها به صورت حباب‌های آبی کوچکی ظاهر می‌شود. این حباب‌ها معمولاً مملو از مایعات بیضی‌شکل هستند و ممکن است باعث خارش و سوزش شدید شود. این نوع بیماری اگزما معمولاً به علت تعرض به آب و مواد شیمیایی مانند صابون‌ها و شوینده‌ها رخ می‌دهد. عوامل دیگر مانند تعرق بیش از حد، تغییرات دما و رطوبت نیز ممکن است به ظهور این نوع اگزما کمک کنند.

اگزما دیس هیدروتیک
اگزما دیس هیدروتیک

6. اگزما نومولار (سکه ای)

درماتیت نومولار یا اگزما سکه‌ای، یک نوع بیماری اگزمای پوستی به صورت ضایعات کمرنگ و خارش‌آور در قالب پلاک‌های سکه‌ای روی پوست ظاهر می‌شود. این ضایعات معمولاً قرمز رنگ هستند و به صورت گروهی در نقاط مختلف بدن می‌توانند ظاهر شوند.

علت این نوع اگزما هنوز کاملاً مشخص نیست، اما فرضیه‌ها نشان می دهد که این بیماری بر علت عوامل ژنتیکی و واکنش التهابی پوست به محیط محیط‌ زیستی رخ می دهد. عوامل خارجی مانند استرس، تماس با مواد آلرژی‌زا، عفونت‌ها و تغییرات هورمونی نیز می‌توانند به ظهور این نوع اگزما کمک کنند.

اگزما نومولار (سکه ای)
اگزما نومولار (سکه ای)

تمامی راهکارها برای درمان بیماری اگزما

اگر علائمی که تا اکنون با آن آشنا شدیم در شما یا یکی از اعضای خانواده تان یا نزدیکانتان وجود دارد، باید برای درمان بیماری اگزما اقدام کنید. در ادامه بهترین راه های درمان را بررسی می کنیم. اما به یاد داشته باشید درمان اگزما نیاز به صبر و انجام مراقبت های روزانه دارد؛ پس علاوه بر 4 راهکار زیر باید یک روتین پوستی مناسب داشته باشید.

1. مصرف داروهای مناسب

راهکارهای دارویی
راهکارهای دارویی

درمان بیماری اگزما شامل استفاده از داروهای مختلف است. این داروها بسته به شدت علائم و نوع بیماری، به صورت خوراکی یا موضعی مصرف می ‌شوند. اما اگر به دنبال درمان این بیماری می گیرید، به هیچ عنوان دارویی را بدون مشورت با پزشک یا داروساز مصرف نکنید. مصرف خودسرانه این داروها ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. اما برای آشنایی بیشتر در ادامه بهترین داروهای درمان اگزما را بررسی می کنیم:

1. کورتیکواستروئیدها

کورتیکوستروئیدها دسته ‌ای از داروهای استروئیدی هستند که برای کنترل التهاب، قرمزی و خارش مرتبط با بیماری ‌های پوستی مانند اگزما استفاده می ‌شوند. این داروها از طریق کاهش فعالیت سلول‌ های التهابی، ایجاد تغییرات در پاسخ‌ های ایمنی بدن و کاهش تحریک در مناطق مورد نیاز باعث بهبود اگزما می شود. این دارو ها به صورت کرم، پماد یا اسپری در دسترس هستند و بر اساس شدت بیماری و نیازهای بیمار توسط داروساز تجویز می شوند.

2. آنتی ‌هیستامین‌ ها

آنتی ‌هیستامین‌ دسته ای از داروهای دیگر هستند که برای کنترل خارش، قرمزی و علائم دیگر بیماری اگزما توسط پزشک یا داروساز تجویز می شود. این داروها با مهار گیرنده‌ های هیستامین در بدن، که موجب واکنش‌ های آلرژیک می ‌شوند، عوارض آلرژیک را کاهش می ‌دهند. آنتی‌ هیستامین ‌ها ممکن است به صورت قرص یا شربت مصرف شوند و بر اساس تشخیص پزشک داروساز و شدت علائم، نوع و مقدار مصرف آنها تعیین می ‌شود. از این طریق این داروها با کاهش خارش و بهبود علائم آلرژیک در کنترل برخی از علائم اگزما موثر هستند.

3. آنتی ‌بیوتیک ‌ها

آنتی ‌بیوتیک ‌ها داروهایی هستند که برای کنترل عفونت‌ های پوستی در بیماران مبتلا به اگزما استفاده می ‌شوند. این دسته از داروها شامل داروهایی مانند آموکسی ‌سیلین، سفتریاکسون یا کلیندامایسین است که به عنوان کرم یا پماد و در موارد شدیدتر به صورت قرص یا تزریق مورد استفاده قرار می ‌گیرند. آنتی ‌بیوتیک ‌ها با کنترل و کاهش رشد باکتری ‌ها و میکروب ‌هایی که ممکن است عفونت پوستی را تحریک کنند، باعث بهبود اگزما می شود.

دوباره تاکید می کنم توجه داشته باشید که مصرف داروها باید تحت نظارت پزشک داروساز باشد. بهتر است قبل از شروع هر گونه درمان دارویی با فرد متخصص مشورت کنید و دستورات استفاده را به دقت دنبال کنید. برای دریافت مشاوره دارویی رایگان وارد صفحه زیر شوید و بهترین زمان را رزرو کنید.

رزرو مشاوره رایگان

2. مراقبت های پوستی

مراقبت های پوستی
مراقبت های پوستی

مراقبت‌های پوستی منظم و صحیح می‌تواند در کنترل و درمان بیماری اگزما بسیار موثر باشد. در ادامه برخی از توصیه‌های مراقبتی را بررسی می کنیم:

  • استفاده از محصولات ضدحساسیت: انتخاب محصولات شستشو، شامپو و لوسیون‌هایی که برای پوست حساس و مستعد التهاب مناسب هستند، اهمیت دارد. این محصولات باید غیر آلکالین و بدون عطر و رنگ باشند.
  • حفظ تمیزی پوست: حفظ تمیزی پوست با استفاده از محصولات ملایم و غیر آلکالین برای بیماری اگزما بسیار مهم است. بهتر است از آب گرم به جای آب داغ استفاده کنید و پوست را به دوش نزنید. پس از شستشو، پوست را به آرامی خشک کنید و از دستمال‌های نرم استفاده کنید.
  • استفاده از لباس‌ های نرم: لباس‌هایی با بافت نرم و قابل تنفس انتخاب کنید. لباس‌های نخی و پنبه‌ای برای پوست حساس مناسب هستند. همچنین از لباس‌های ضیق و لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی خودداری کنید.
  • محافظت از پوست در برابر آفتاب: افراد مبتلا به اگزما پوستی باید از تعرض طولانی به نور آفتاب خودداری کنند؛ زیرا نور آفتاب می‌تواند التهاب پوست را تشدید کند. استفاده از کرم ضدآفتاب با عامل حفاظتی بالا و پوشیدن لباس‌های محافظتی می‌تواند از پوست در برابر اشعه UV محافظت کند.

3. مرطوب نگه داشتن پوست

مرطوب نگه داشتن پوست
مرطوب نگه داشتن پوست

یکی از راه‌های موثر در مدیریت و درمان اگزما مرطوب نگه داشتن پوست است؛ به خصوص زمانی که پوست شما خشک باشد. استفاده از مرطوب کننده‌ ها و شستشوی مرتب می‌ تواند بهبود وضعیت پوست را تسریع کند و علائم بیماری را کاهش دهد.

مرطوب نگه داشتن ناحیه مبتلا در بهبود وضعیت پوست در بیماران اگزما مؤثر است. اما مراقب باشید تا از محصولات حاوی مواد شیمیایی تحریک‌ کننده و عطرهای قوی استفاده نکنید. به جای آن، از محصولات ضد حساسیت و ملایم استفاده کنید تا پوست را تمیز کرده و باعث بهبود بیماری شود.

برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده از مرطوب کننده‌ ها یک گزینه عالی و موثر است. این محصولات کمک می‌ کنند تا پوست رطوبت لازم را حفظ کرده و خشکی را بهبود بخشد. برای اطمینان از بهره‌برداری حداکثری از مزایای مرطوب کننده، از محصولاتی با ترکیبات آرام‌ بخش و ضد التهاب استفاده کنید. همچنین اگر پوست شما خشک است، مرطوب کننده‌ را بلافاصله پس از حمام بر روی پوست خود بزنید و پوست را به آرامی ماساژ دهید تا محصول به خوبی جذب شود.

4. رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی مناسب می‌تواند در درمان بیماری اگزما تأثیرگذار باشد. اگزما به طور کلی با عوامل غذایی متفاوت برای هر فرد واکنش نشان می‌دهد. با این حال، برخی مواد غذایی می‌توانند بهبود علائم بیماری را تسریع کنند، در حالی که مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند علائم را تشدید کند. در ادامه به برخی راهکارهای رژیم غذایی برای بیماران اگزما میپردازیم:

  • میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین C و E هستند. این مواد مغذی می‌توانند در کاهش التهاب پوست و بهبود علائم اگزما مؤثر باشند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات مفید شامل توت‌فرنگی، آناناس، انار، سبزیجات تازه مانند اسفناج، کاهو و کلم هستند.
  • مغزها و دانه‌های روغنی: مصرف مغزها و دانه‌های روغنی مانند بادام، گردو، کنجد، کدو تنبل و کرچک در رژیم غذایی می‌تواند مفید باشد. این مواد حاوی اسیدهای چرب سالم و مواد مغذی مانند ویتامین E هستند که می تواند برای بیماری اگزمای پوستی مفید باشد.
  • محدود کردن مواد غذایی آلرژی‌زا: برخی مواد غذایی می‌توانند در برخی افراد با بیماری اگزما آلرژی ایجاد کنند و علائم را تشدید کنند. اگر متوجه شوید که برخی از مواد غذایی باعث ایجاد علائم شدید در شما می‌شوند، بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید. برخی از مواد غذایی مشترک که ممکن است در برخی افراد اگزما آلرژی ایجاد کنند شامل شیر و محصولات لبنی، گندم، ماهی، تخم‌مرغ، سویا و بادام است.
  • محدود کردن مواد غذایی تحریک‌کننده: برخی از مواد غذایی می‌توانند در برخی افراد با بیماری اگزما پوستی عوارض تحریک‌کننده را ایجاد کنند و علائم را تشدید کنند. این مواد شامل غذاهای حاوی رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و مواد افزودنی شیمیایی هستند. بهتر است مواد غذایی پردازش شده و آماده‌یافته را محدود کرده و به جای آنها از غذاهای طبیعی و سالم استفاده کنید.

5. تمرین بدنی و مدیریت استرس

فعالیت‌های ورزشی و تمرین بدنی منظم می‌تواند به بهبود و درمان بیماری اگزما کمک کند. ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند بهبود عملکرد ریه و بهبود جریان خون به پوست را تسهیل کنند. همچنین تمرین بدنی به کاهش استرس و افزایش احساس آرامش کمک می کند، که در نتیجه می‌تواند به کاهش علائم اگزما پوستی مفید باشد. علاوه بر ورزش، تمیرنات تنفسی هم کمک کننده است. با تمرین تنفس عمیق و آگاهانه، می‌توانید تنش‌ها را کاهش داده و بهبود روحی و روانی خود را تجربه کنید.

چه عواملی باعث بدتر شدن بیماری اگزمای پوستی می شود؟

عواملی که می‌توانند به بدتر شدن بیماری اگزمای پوستی منجر شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استرس: استرس می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و بیماری اگزما را شدیدتر کند. استرس ممکن است به علت تغییرات هورمونی، تحریک ضمنی و تأثیرات مستقیم بر پوست، علامت‌های اگزما پوستی را تشدید کند.
  • شرایط هواشناسی: تغییرات مفاصل در دما، رطوبت و هوا می‌توانند بر بیماری اگزمای پوستی تأثیر بگذارند. هوا خشک و سرد می‌تواند پوست را خشک کند و تشدید علامت‌های اگزما را به همراه داشته باشد.
  • عفونت‌ها: عفونت‌ های پوستی مانند عفونت باکتریایی یا بیماری قارچ پوستی می‌ توانند علامت‌ های اگزما را تشدید کرده و بیماری را بدتر کنند.
  • تماس با مواد تحریک‌کننده: تماس با مواد تحریک‌کننده مانند صابون‌ها، شامپوها، لوسیون‌ها، رنگ‌های مو و محصولات آرایشی ممکن است علائم اگزما را شدیدتر کند.
  • استفاده از لباس‌های نامناسب: لباس‌های سفت، گرم و نامناسب می‌توانند بر پوست فشار ایجاد کرده و علامت‌های اگزما را تشدید کنند.
  • مواد آلوده: تماس با مواد آلوده مانند دود، آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی در هوا، می‌تواند عوارض بیماری را بدتر کند.

پاسخ به سوالات متداول شما

با خواندن این مقاله شاید سوالیاتی در ذهن شما به وجود بیاید. از این رو قصد داریم پرتکرار ترین سوالات موبوط به اگزما را پاسخ دهیم. این سوالات شامل موارد زیر هستند:

1. اگزما در چه سنی رخ می دهد؟

بیماری اگزما می ‌تواند در هر سنی ظاهر شود، اما معمولاً این بیماری در کودکی شروع می ‌شود. بیشترین دوران  اگزما قبل از سن یکسالگی است که در نوزادی و کودکی ظاهر می شود. با این وجود، ممکن است بزرگسالان نیز به اگزما مبتلا شوند یا علائم آن در طول زمان تاخیر داشته باشد و در دوران بزرگسالی ظاهر شود.

2. اگزما واگیر دار است؟

اگزما به طور مستقیم واگیر دار نیست، یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. با این حال، پوستی که به اگزما مبتلا است، آسیب‌ پذیری بیشتری در برابر بیماری ‌های عفونی مانند زگیل و تبخال دارد. بنابراین این افراد باید مراقبت و کنترل لازم را داشته باشند.

3. بهترین دارو برای درمان اگزما چیست؟

به طور کلی داروهای زیادی برای درمان اگزما مانند مرطوب ‌کننده ‌ها، کرم‌ های ضد التهاب پوستی، داروهای ضد حساسیت و آنتی هیستامینیک، و در برخی موارد داروهای دیگر از جمله کورتیکواستروئیدها وجود دارد. اما نمی توان به طور مستقیم یک دارو را معرفی کرد؛ زیرا نوع و شدت علائم در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. از این رو برای درمان بیماری اگزما بهتر از یک فرد متخصص مانند پزشک داروساز مشورت بگیرید. داروساز با بررسی و تشخیص دقیق، داروی مناسب را برای شما تعیین کرده و راهنمایی های لازم را در مورد نحوه استفاده صحیح از آن ارائه می‌ دهد.

4. آیا تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود اگزما کمک کند؟

بله، برخی افراد ممکن است با تغییرات در رژیم غذایی خود به کاهش علائم اگزما برسند. مصرف مواد غذاییی مانند مواد آلرژنی، غذاهای چرب، نمک زیاد، مواد نگهدارنده و رنگدانه ‌ها می‌ تواند عوارض را تشدید کند. از طرف دیگر، مصرف مواد غذایی مانند ماهی چرب، آووکادو، بروکلی و موادی که حاوی اسید چرب امگا-3 هستند، می ‌تواند بهبود را به همراه داشته باشد.

5. آیا استرس می تواند علائم اگزما را تشدید کند؟

بله، استرس ممکن است به عنوان یک عامل تشدید‌ کننده علائم اگزما عمل کند. استرس می ‌تواند بر سیستم ایمنی و عملکرد پوست تأثیر بگذارد و باعث تحریک و تشدید علائم اگزما شود. پس سعی کنید با انجام برخی تمرینات استرس را از خود دور کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از شایع ترین بیماری ها به نام اگزما پرداختیم. گفتیم که این بیماری علائمی مانند التهاب، قرمزی و خارش پوست را به همراه دارد که به شکل های مختلفی می تواند ظاهر شود. علائم این بیماری می تواند در پاها، دست ها، سر و گردن، صورت یا اعضای دیگر بدن دیده شود که این موضوع به نوع اگزما بستگی دارد.

برای درمان بیماری اگزما راه هایی وجود دارد. استفاده از داروها و محصولات مناسب، شستوی پوست، تغذیه سالم و فعالیت های ورزشی می تواند بیماری اگزمای پوستی را درمان کند. اما باید این موارد به درستی و مداوم انجام شود. برای اطلاعات بیشتر راجب درمان بیماری اگزما و انتخاب و استفاده صحیح از داروها می توانید با رزو نوبت، مشاوره رایگان دریافت کنید.

حسام الدین دردی زاده
حسام الدین دردی زاده

حسام الدین دردی زاده کارشناس سئو، متخصص تولید محتوا، نویسنده مقالات وب سایت و برنامه ریز استراتژی محتوا

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید