اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
ریزش مو سکه ای چیست؟ 0 تا 100 علت و درمان

ریزش مو سکه ای چیست؟ 0 تا 100 علت و درمان

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از شایع ترین نوع ریزش مو است. در این مشکل قسمتی از مو یا حتی ریش به صورت سکه ای یا دایره ای ریزش می کند. این نوع ریزش هم در مردان و هم در زنان مشاهده می شود. در مردان ممکن است این عارضه در ریش، مو، ابرو، مژه یا قسمت های دیگر بدن نیز دیده شود. ژنتیک، استرس، تغذیه نامناسب و عوامل زیست محیطی علت اصلی ایجاد این نوع ریزش است.

روش های درمانی مختلفی برای ریزش مو به صورت سکه ای وجود دارد. استفاده از داروهای ترکیبی یا کرم یکی از بهترین روش های درمانی است. از آنجایی این نوع ریزش در بین مردان و زنان گسترش یافته، در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی قصد داریم تا به صورت کامل به این مشکل بپردازیم. پس اگر دچار ریزش مو سکه ای شده اید یا یکی از نزیکانتان این مشکل را دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

علت ایجاد ریزش مو سکه ای

ریزش مو از نوع سکه ای به دلایل زیادی رخ می دهد. تشخیص علت آن می تواند در پیشگیری و درمان به شما کمک می کند. یکی از علل اصلی ریزش مو سکه ‌ای، ژنتیک و وراثت است. به ارث رسیدن این ویژگی می ‌تواند باعث تضعیف ریشه ‌های مو و کاهش ضخامت موها شود. طبق جدید ترین تحقیقات از هر 5 نفری که دچار ریزش مو از نوع سکه ای می شوند، 1 نفر از آنها دچار سابقه خانوادگی است.

هورمون ‌ها نیز نقش مهمی در ریزش مو دارند؛ هورمون ‌هایی مانند دی‌ هیدروتستوسترون (DHT) ممکن است باعث تضعیف مو و کاهش رشد آنها شوند. عوامل محیطی نیز می ‌توانند در ایجاد ریزش مو سکه ‌ای تأثیرگذار باشند. استفاده از محصولات شیمیایی ناسالم برای مراقبت از مو، استفاده از ابزارهای گرم مانند حرارت اضافی از سشوار و اصلاحگرها، استرس و مصرف بی ‌رویه داروها و مواد مخدر نیز ممکن است عوامل ریزش مو سکه ‌ای باشند.

ریزش مو سکه ای در زنان
ریزش مو سکه ای در زنان

درمان ریزش مو سکه ای در مردان و زنان

روش های مختلفی برای درمان ریزش مو سکه ای وجود دارد. در اینجا 4 روش اصلی درمانی را بررسی می کنیم:

1. استفاده از داروها

استفاده از داروها برای ریزش مو سکه ‌ای شامل چندین گزینه است که هرکدام به روش خاصی در کاهش ریزش مو تأثیر می ‌گذارند. یکی از این داروها، ماینوکسیدیل است که به ‌عنوان یک ماده فعال برای مو عمل می کند. این دارو با تحریک فعالیت عروق خونی که به فولیکول‌ های مو رسیده، باعث بهبود جریان خون و در نهایت باعث کاهش ریزش سکه ای می شود.

در برخی موارد، پزشک یا داروساز ممکن است از کورتیکواستروئیدها نظیر کورتیزون استفاده کند. این داروها عمدتا برای کاهش التهاب و تسکین علائمی همچون خارش و قرمزی که ممکن است با ریزش مو همراه باشد، تجویز می ‌شوند.

در برخی شرایط قارچ پوست سر ممکن است باعث ریزش مو به صورت سکه ای شود. اگر داروساز یا پزشک تشحیص دهد که ریزش مو به دلیل قارچ است، داروهای ضد قارچ را تجویز می کند. استفاده هر یک از این داروها بستگی به تشخیص و دستور پزشک یا داروساز دارد و توصیه می ‌شود که پیش از مصرف هر دارویی با داروساز مشورت کنید.

2. استفاده از شامپوهای مناسب

شامپوهای مخصوص ریزش مو معمولا حاوی مواد فعال تقویت‌ کننده و تغذیه ‌دهنده هستند. این شامپوها به تقویت و حفظ سلامت ساقه‌ های مو کمک می ‌کنند. شامپوهای ضدریزش مو معمولا شامل موادی همچون بیوتین، آمینواسید های مختلف مانند کراتین، عصاره ‌های گیاهی مانند آلوئه ورا و روغن‌ های طبیعی مثل روغن آرگان است. این مواد فعال با تغذیه فولیکول‌ های مو، تقویت موها، افزایش حجم و ضخامت آنها باعث کاهش ریزش سکه ای می شوند. داروساز ممکن است با توجه به شرایط شخصی و علت ریزش مو، به شما توصیه کند که از این نوع شامپوها استفاده کنید.

3. استفاده از داروهای ترکیبی

یکی از روش های پیشرفته‌ تر و تخصصی ‌تر در درمان ریزش مو سکه ‌ای استفاده از داروهای ترکیبی است. این داروها توسط داروسازان متخصص تولید می ‌شوند. داروهای ترکیبی از ترکیبات مختلفی از جمله ویتامین‌ ها (مانند ویتامین  A، C، وE)، مواد معدنی (مانند آهن و روی)، عصاره‌ های گیاهی (مانند عصاره آلوئه ورا یا گیاهان دیگر) و مواد تقویت‌ کننده دیگر تشکیل شده ‌اند.

قبل از تجویز داروهای ترکیبی، داروساز ابتدا با انجام تست ‌ها و تشخیص دقیق نوع ریزش مو، علل احتمالی مشکل را بررسی می‌ کند. سپس با توجه به نتایج، داروسازان داروهای ترکیبی را با ترکیبات مناسبی از مواد می سازند. علاوه بر آن داروهای ترکیبی به ‌طور جامع عوارض مختلف موجود در فرآورده ‌های مختلف را کاهش می دهد. همچنین این داروها با ترکیب مناسب مواد تقویت کننده، به تقویت و حفظ سلامت موها و کاهش ریزش آنها کمک می ‌کنند.

رزرو مشاوره رایگان

4. استفاده از مکمل های غذایی

استفاده از مکمل ‌های غذایی مانند زینک، بیوتین، ویتامین C، روی و… می‌ توانند برای بهبود سلامتی مو، پوست و ناخن‌ ها مفید باشند. ریزش مو سکه ای ممکن است به دلیل کمبود ویتامین ها بدن رخ دهد. از این رو یکی از روش های درمان، مصرف مواد مغذی و ویتامین ها است. بیاید بیشتر راجع به این مکمل ها بدانیم:

  1. زینک: این ماده معدنی برای سلامت مو، پوست و ناخن ‌ها ضروری است. زینک در ساخت پروتئین ‌های موثر مانند کراتین نقش مهمی دارد که باعث تقویت و رشد موها می ‌شود. همچنین کمبود زینک ممکن است باعث آسیب به ساختار مو و ریزش سکه ای آنها شود.
  2. بیوتین: به عنوان یک ویتامین B، بیوتین به تقویت سلامت پوست، مو و ناخن ‌ها معروف است. این ویتامین موجب تقویت ساختار مو و کمک به جلوگیری از ریزش مو می ‌شود.
  3. ویتامینC: این ویتامین در تولید کلاژن یک ماده ضروری است که باعث تقویت و بهبود ساختار پوست و مو می ‌شود.
  4. روی: این ماده معدنی نقش مهمی در فعالیت‌ آنزیمی دارد و کمبود آن می ‌تواند به ریزش مو و ضعف ناخن‌ ها منجر شود.

    ریزش سکه ای ریش در مردان
    ریزش سکه ای ریش در مردان

نقش تغذیه در ریزش مو از نوع سکه ای

یکی از مسائل بسیار مهم در پیشگیری و مدیریت ریزش مو سکه ای تغذیه سالم است. در واقع ریزش مو از نوع سکه ای می تواند به دلیل ضعف سیستم ایمنی باشد. برای تقویت سیستم ایمنی هم به مصرف مواد مغذی و تغذیه سالم نیاز است. کمبود مواد مغذی می تواند به عواملی مانند ضعف رشد مو، شکنندگی و حتی ریزش آنها منجر شود.

مواد مغذی از قبیل پروتئین ‌ها، آهن، روغن ‌های اسیدهای چرب، ویتامین ‌ها (مانند ویتامین  A، C، D، E و B) و مواد معدنی (مانند روی و سلنیوم) می ‌توانند به تقویت ساختار مو و حفظ سلامت آن کمک کنند. برای پیشگیری از ریزش مو ناشی از عوامل تغذیه ‌ای، باید به نکات زیر توجه کرد:

  • مصرف مواد غذایی با پروتئین کافی: مصرف منابع خوبی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات برای تقویت و درمان ریزش مو سکه ای ضروری است.
  • سبزیجات: سبزیجات مختلف مانند اسفناج، هویچ، ففل دلمه ای و… حاوی ویتامین A، C  و آهن است که برای تقویت موها مفید هستند. ویتامین A در رشد سلول ‌های مویی و تعمیر موهای آسیب دیده مؤثر است. در مقابل آهن به تقویت رشد مو کمک می کند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از انواع ریزش مو، به نام ریزش مو سکه ای پرداختیم. این نوع ریزش در مکان های مختلف بدن از جمله مو، ریش در مردان، ابرو و قسمت های دیگر به صورت سکه ای یا دایره ای رخ می دهد. علت ریزش سکه ای شامل استرس، تغذیه نامناسب، ژنتیک، عوامل محیطی و تغییرات هرمونی است. برای درمان این نوع ریزش می توان از روش های مختلف مانند استفاده از داروهای مناسب، شامپوها و داروهای ترکیبی استفاده کرد. این داروها با توجه به شدت و علت بیماری می تواند متفاوت باشد. پس برای درمان و استفاده از داروهای مناسب با داروساز متخصص مشورت کنید.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید