اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
ریزش مو در بارداری؛ علت و درمان

ریزش مو در بارداری؛ علت و درمان

دوران بارداری یکی از پیچیده ترین و استرس زا ترین دوران هر مادری است. مشکلات و چالش های زیادی در این دوران برای مادر به وجود می آید که یکی از آنها ریزش مو است. در طول دوره بارداری، تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی می ‌تواند به ریزش مو منجر شود. ریزش مو در بارداری برای بسیاری از زنان یک تجربه استرس ‌زا محسوب می ‌شود.

هرچند که برای بیشتر مواقع، موی از دست رفته پس از زایمان به طور طبیعی بازمی ‌گردد، اما مراقبت ‌های پزشکی و مصرف مکمل ‌های غذایی می ‌تواند در کنترل این مشکل مؤثر باشد. درک و آگاهی از این مسئله، به همراه مشاوره پزشکی، می ‌تواند به زنان باردار کمک کند تا با این وضعیت مواجه شده و راهکارهای لازم را به کار بگیرند. از این رو در این مقاله قصد داریم تا علت و راهکاری های موثر برای ریزش مو در دوران بارداری را بررسی کنیم.

علت ریزش مو در بارداری

علت ریزش مو در دوران بارداری
علت ریزش مو در دوران بارداری

عوامل بسیار زیادی می تواند باعث ریزش مو در بارداری شود. در دوران بارداری بسیاری از مادران دچار کم پوشتی یا ریزش مو می شوند. مهم ترین دلیل ریزش مو در این دوران تغییرات هورمونی یا استرس ناشی از بارداری است. همچنین ریزش می تواند دلایل بیشتری داشته باشد در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

1. تغییرات هورمونی

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی به‌ طور قابل توجهی رشد هورمون پروژسترون را افزایش می ‌دهند. افزایش این هورمونی معمولاً در اوایل بارداری شروع شده و در طول دوران بارداری ادامه پیدا می‌ کند. هورمون پروژسترون باعث خشک شدن پوست و موها شده و با افزایش این هورمون، موهای سر ضعیف تر می ‌شوند. به همین خاطر پس از زایمان و تنظیم مجدد هورمون‌ ها، اکثر زنان متوجه بهبود وضعیت موی خود می ‌شوند.

2. قطع مصرف داروهای ضد بارداری یا بارداری ناموفق

قطع مصرف داروهای ضد بارداری یا تجربه بارداری ناموفق می ‌تواند عاملی برای ریزش مو در بارداری باشد. در برخی موارد، زنان قبل از بارداری از داروهای ضد بارداری استفاده می ‌کنند و پس از قطع این داروها، تغییرات شدیدی در سطح هورمون ‌های بدنشان رخ می‌ دهد که ممکن است به ریزش موها منجر شود. همچنین تجربه بارداری ناموفق می ‌تواند تغییرات هورمونی ناشی از سقط جنین یا زایمان جنین مرده باشد که موجب ریزش مو می ‌شود.

3. استرس

استرس یکی از عوامل موثر ریزش مو در دوران بارداری است. در مراحل اولیه بارداری، افزایش ریزش مو ممکن است ناشی از تنش و استرس باشد. در این مرحله، هورمون های بدن برای سازگاری با جنین درون رحم شما تلاش می‌ کنند که تلاش آنها موجب افزایش استرس و تغییرات هورمونی می ‌شود. این استرس می ‌تواند موهایی که در حال استراحت هستند را تا 30 درصد افزایش دهد. بنابراین ریزش مو در این مرحله طبیعی است و در ماه‌ های بعدی تا حدودی بهبود می یابد.Top of Form

4. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی دیگر از عوامل موثر در ریزش مو در بارداری است. با کم کاری تیروئید ترشح هورمون ‌های تیروئید کاهش می یابد و باعث نقص در تنظیم فعالیت بدن می‌ شود. این وضعیت در دوران بارداری بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا بدن در این دوران نیاز بیشتری به هورمون‌ ها و تنظیم دقیق ‌تری دارد. شناسایی و مدیریت مناسب کم ‌کاری تیروئید می تواند تا حدودی باعث کاهش ریزش مو شود.

544. سندروم تخمدان پلی ‌کیستیک (PCOS)

سندروم تخمدان پلی ‌کیستیک یک اختلال هورمونی زنانه است که می تواند به ریزش مو در بارداری منجر شود. این سندروم معمولاً با افزایش هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) همراه است. افزایش این هورمون در زنان می ‌تواند به تضعیف و ریزش موهای سر منجر شود. همچنین این وضعیت ممکن است باعث رشد موهای زائد در برخی مناطق بدن شود. شناسایی این سندروم و مداخله با درمان‌ های متناسب از طریق مشاوره پزشکی و تنظیم هورمون ‌ها می ‌تواند به شما در ریز مو در دوران بارداری کمک کند.

6. کم خونی و فقر آهن

کمبود آهن و کم خونی از جمله عواملی هستند که می ‌توانند ریزش مو در دوران بارداری را تسریع کنند. آهن اساسی برای ساخت هموگلوبین است که به سلول‌ های بدن اکسیژن می ‌رساند. کاهش ذخایر آهن ممکن است باعث ناتوانی بدن در تولید هموگلوبین و عدم تأمین اکسیژن کافی به سلول ‌ها شود که در نتیجه موجب ریزش موها می ‌شود. مصرف مکمل‌ های آهن، مواد غذایی غنی از آهن و مشاوره داروساز می‌ تواند به شما در کم خونی و فقر آهن کمک کند. پس درمان این مشکل سطح آهن و هموگلوبین در بدن افزایش می یابد و باعث کاهش ریزش مو می شود.

7. تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب یکی از عوامل اصلی ریزش مو در بارداری است. کمبود مواد غذایی مهم از جمله آهن، پروتئین، ویتامین ‌ها و مواد معدنی می ‌تواند به ضعف و ریزش موها منجر شود. برای نمو جنین، بدن نیازمند تغذیه کامل و متوازن است. فقر آهن می ‌تواند باعث کمبود اکسیژن در سلول ‌ها و ریشه‌ های مو شود که در نتیجه به ریزش مو منجر می‌ شود. مصرف مواد غذایی غنی از آهن، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می ‌تواند به حفظ سلامت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ ها کمک کند.

8. بیماری های پوستی

بیماری ‌های پوستی عاملی برای ریزش مو در بارداری هستند. عفونت ‌های قارچی، باکتریایی یا آلرژی ‌های پوستی می ‌توانند به پوست و فولیکول ‌های مو آسیب وارد کنند. برای مثال یک عفونت قارچی در سر یا باکتریایی در پوست سر می ‌تواند به فولیکول ‌های مو آسیب برساند و باعث ضعیف شدن موها و ریزش آن‌ ها شود.

راه های جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

جلوگیری از ریزش مو در بارداری
جلوگیری از ریزش مو در بارداری

در دوران بارداری، برخی از فعالیت های نادرست می تواند عامل اصلی ایجاد یا تشدید شدن ریزش مو باشند. با رعایت برخی نکات می توان تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری کرد. با انجام این اقدامات هورمون های بدن بهتر تنظیم می شود و جلوی زیر مو را میگرید. برخی از راه های جلوگیری از ریزش مو در بارداری موارد زیر هستند:

  • رژیم غذایی سالم: مصرف پروتئین، میوه، سبزیجات و مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها و آنتی ‌اکسیدان‌ ها می تواند جلوی ریزش مو را بگیرند.
  • مدیریت استرس: مدیتیشن یا تکنیک ‌های آرامش برای کاهش استرس و تاثیرات منفی آن بر روی موها مفیدند.
  • مصرف مکمل ‌ها: با توجه به نیاز بدن به ویتامین‌ ها و مواد معدنی، مکمل ‌های حاوی ویتامین B ، بیوتین، ویتامین C ، ویتامین E و زینک توصیه می ‌شود. اما مصرف آنها باید تحت نظر داروساز یا پزشک باشد.
  • روغن ‌درمانی: استفاده از روغن‌ های گیاهی مثل روغن نارگیل یا زیتون برای تغذیه موها و جلوگیری از ریزش مو مفید است.
  • استفاده از محصولات مناسب: استفاده از محصولات مراقبت از مو با فرمولاسیون‌ های طبیعی و مناسب برای دوران بارداری بسیار مفید است. انتخاب شامپوها و محصولاتی که حاوی مواد مفید مو مانند آلوئه ورا و ویتامینE ، می ‌تواند به حفظ سلامت مو کمک کند.
  • اجتناب از محصولات شیمیایی: در دوران بارداری، استفاده از محصولات شیمیایی ممکن است باعث عفونت یا آلرژی پوست سر شود. محصولات ارگانیک و موادی مانند بیوتین و سیلیس جایگزین مناسبی برای این محصولات هستند.
  • موهای خیس را به دقت خشک کنید: فولیکول موها هنگام خیس بسیار آسیب پذیر هستند، پس موقع خشک کردن از شانه ‌های مناسب و حرارت کم استفاده کنید.
  • مشاوره رایگان دریافت کنید: اگر دچار ریزش مو در بارداری شده اید بهتر است، با یک پزشک یا داروساز متخصص مشورت کنید. ریزش مو شما می تواند به دلیل عوارض یا تداخل داروها در دوران بارداری رخ دهد. از این داروساز با تجویز برخی داروها یا حتی تغییر داروهای مصرفی به شما کمک می کند تا جلوی ریزش را بگیرید. برای مشاوره رایگان همین حالا وارد صفحه زیر شوید و بهترین زمان را برای خود رزرو کنید.

رزرو مشاوره رایگان

آیا ریزش در بارداری طبیعی است؟

ریزش مو در بارداری یک پدیده طبیعی است که معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌ دهد. این تغییرات هورمونی، به ویژه افزایش هورمون ‌های استروژن و پروژسترون، می ‌تواند باعث تغییرات در چرخه رشد موی فرد شود. زنان ممکن است در طول بارداری موهای خود را بیشتر از معمول از دست بدهند، اما این ریزش مو معمولاً دائمی نیست و پس از تولد نوزاد و تنظیم مجدد سطح هورمون ‌ها، موها به حالت عادی خود باز می ‌گردند. اگرچه این روند برای برخی افراد نگران‌ کننده به نظر می‌ رسد، اما در اکثر موارد، ریزش مویی که در دوران بارداری رخ می ‌دهد، معمولی و طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی علائم دوران بارداری پرداختیم. ریزش مو در بارداری به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، استرس، کم کاری تیروئید، قطم مصرف داروهای ضد بارداری، کم خونی و کم بود آهن، سندروم تخمدان، تغذیه نامناسب و بیماری های پوستی رخ می دهد. برای جلوگیری از این مشکل اقداماتی ضروی است. از جمله این راه ها و اقدامات می توان به رعایت رژیم غذایی، مدیریت استرس،  استفاده از محصولات مناسب، اجتناب از محصولات شیمایی و مشاوره رایگان اشاره کرد.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید