اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
صفر تا صد قرص ملوکسیکام

صفر تا صد قرص ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است که برای کاهش درد و التهاب ‌های مرتبط با بیماری‌ های مفصلی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو توانایی کاهش التهابات را داراست و به عنوان یک داروی موثر در مدیریت دردهای مزمن، مانند التهاب مفاصل و آرتریت، شناخته می ‌شود. با توجه به اثرات جانبی ممکن، استفاده از این دارو باید با نظر داروساز صورت بگیرد. پس اگر پزشک یا داروساز شما داروی ملوکسیکام را تجویز کرده است، در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید.

Top of Form

نحوه استفاده از داروی ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام 7.5
قرص ملوکسیکام 7.5

برای استفاده صحیح از ملوکسیکام، پیش از شروع یا هر بار که دوباره آن را مصرف کردید، دستورالعمل دارویی را بخوانید. دوز و میزان مصرف این دارو با توجه به شرایط بیماری شما توسط داروساز تعیین و مشخص می شود. اما معمولاً این دارو به صورت خوراکی یک بار در روز مصرف می ‌شود. در صورت استفاده از قرص یا کپسول، با یک لیوان آب آن را مصرف کنید.

برخی افراد هنگام پس از مصرف قرص ملوکسیکام دچار معده درد می شوند. اگر پس از مصرف دچار معده درد شده اید، ملوکسیکام را با غذا، شیر یا آنتی اسید مصرف کنید. توصیه می ‌شود همواره دوز تجویز شده را رعایت کرده و از مقدار بیشتر استفاده ننمایید؛ زیرا این امر می‌ تواند خطر زخم معده و خونریزی را افزایش دهد. همچنین تغییر شکل دارو بدون مشورت با داروساز ممکن است تأثیرات مختلفی داشته باشد. پس به دقت دستورات داروساز را رعایت کنید.

پس از شروع مصرف، قرص ملوکسیکام ممکن است تا چند هفته طول بکشد تا مزایای کامل مشخص شود. پس به نگران تاثیر آن نباشید و به دقت آن را مصرف کنید. اما اگر علائم ناخواسته و عوارضی را تجربه کردید، فورا با داروساز تماس بگیرید.

عوارض جانبی قرص ملوکسیکام

داروی ملوکسیکام 15
داروی ملوکسیکام 15

پس از مصرف داروی ملوکسیکام ممکن است، عوارض ناخشایندی را تجربه کنید. به طور کلی هر علائمی پس از مصرف این دارو تجربه کردید، فورا با داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید. داروساز می توانید با توجه به وضعیت بیماری شما، داروی دیگری را جایگزین یا دوز دارو را تغییر دهد. برخی از علائم شایع این قرص موارد زیر هستند:

·        ناراحتی معده و مشکلات گوارشی: این علائم شامل درد معده، تهوع، استفراغ، اسهال یا سوء هاضمه می‌ شود.

·        ارتفاع فشار خون: مصرف قرص ملوکسیکام ممکن است فشار خون را افزایش دهد. در هنگام مصرف از این دارو بهتر است به طور منظم فشار خون را بررسی کنید.

·        سردرد: این علائم ممکن است به صورت خفیف یا شدید باشد و در برخی از موارد پیچیدگی ‌های سردردی را ایجاد کند.

·        خونریزی یا کبودی آسان: این دارو می ‌تواند خونریزی آسان در بدن، به‌ ویژه در دستگاه گوارشی را ایجاد کند.

·        تغییرات روانی/خلقی: این تغییرات شامل تغییرات در حالت روحی، اضطراب یا افسردگی است.

·        مشکلات کلیوی: از جمله تغییرات در حجم ادرار یا مشکلات کلیوی دیگر

·        مشکلات قلبی: این مشکلات مانند تورم مچ پاها، خستگی غیرعادی و افزایش ناگهانی در وزن

·        آسیب کبدی نادر اما جدی: اگر علائمی مانند تهوع مداوم، کاهش اشتها، ادرار تیره، درد شکم و زردی چشم‌ ها ظاهر شد، باید فوراً به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

·        واکنش ‌های آلرژیک: مصرف قرص ملوکسیکام ممکن است واکنش ‌های جدی مانند تب، تورم در بدن، بثورات پوستی، خارش، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی را ایجاد کند.

 

تداخل دارویی ملوکسیکام با دیگر داروها

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. بسیاری از عوارض جانبی که با آنها آشنا شده ایم، به دلیل تداخل دارویی رخ می دهد. برای جلوگیری از تداخل دارویی قرص ملوکسیکام با دیگر داروها، ابتدا فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را با داروساز در میان بگزارید. اگر داروهایی که مصرف می کنید، امکان تداخل داشته باشد، داروساز آن را تشخیص می دهد و سپس راهکار مناسب را به شما ارائه می دهد. برخی از داروهایی که می توانند با داروی ملوکسیکام تداخل داشته باشند، در جدول زیر آمده است:

نوع دارو

تأثیرات تداخل دارویی با قرص ملوکسیکام

آلیسکیرن

افزایش خطر خون ریزی

مهارکننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)

افزایش خطر خونریزی و تغییر فشار خون

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان، والزارتان)

افزایش خطر خونریزی و تغییر فشار خون

سیدوفوویر

افزایش خطر خون ریزی

لیتیوم

افزایش خطر خون ریزی

متوترکسات (درمان با دوز بالا)

افزایش خطر خون ریزی

قرص های آب” (ادرار آورها مانند فوروزماید)

افزایش خطر خون ریزی

داروهای ضد پلاکت  مانند کلوپیدوگرل

افزایش خطر خون ریزی

رقیق کننده های خون مانند دابیگاتران، انوکساپارین، وارفارین

افزایش خطر خون ریزی

آسپرین

خطر عوارض جانبی

NSAID‌ ها مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن یا کتورولاک

خطر عوارض جانبی

توصیه های ضروری قبل از مصرف ملوکسیکام

اگر پزشک یا داروساز شما قرص ملوکسیکام را برای شما تجویز کرد، باید به برخی توصیه ها و هشتدار ها توجه کنید. بررسی و رعایت این نکات می تواند از بسیاری از عوارض ها جلوگیری کنند. برخی از این توصیه ها شامل موارد زیر است:

1. حساسیت‌ ها و آلرژی ‌ها: قبل از مصرف ملوکسیکام اگر به مسکن ها یا آسپرین حساسیت یا آلرژی دارید، حتماً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این اطلاعات می ‌توانند از واکنش ‌های آلرژیک جلوگیری کنند.

2. وضعیت پزشکی فعلی: اگر مبتلا به بیماری‌ هایی همچون آسم، بیماری کبد، مشکلات معده/روده/مری، بیماری قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، یا اختلالات خونی هستید، حتماً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

3. تداخل با داروهای دیگر: اگر داروهای دیگری به همراه قرص ملوکسیکان مصرف می ‌کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید؛ زیرا برخی داروها می ‌توانند باعث افزایش خطرات جانبی ملوکسیکام شوند.

4. عوارض جانبی ممکن: مصرف قرص ملوکسیکام ممکن است باعث سرگیجه، حساسیت به نور خورشید و خونریزی معده شود. در صورت تجربه هر یک از این علائم، داروساز یا پزشک را مطلع سازید.

5. استفاده الکل یا مواد مخدر: استفاده از الکل و مواد مخدر باعث تشدید عوارض جانبی می ‌شود، بنابراین از استفاده همزمان این موارد با ملوکسیکام پرهیز کنید.

6. عمل جراحی: قبل از هر عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که از ملوکسیکام استفاده می ‌کنید؛ زیرا این داروی ملوکسیکام ممکن است خطرات خونریزی و مشکلات دیگر را در زمان عمل افزایش دهد.

مصرف ملوکسیکام در دوران بارداری یا شیردهی

قرص ملوکسیکام در دوران بارداری و شیردهی با خطراتی برای جنین یا نوزاد شیرخوار همراه است. از این رو بهترین راه برای مصرف درست مشورت با پزشک متخصص است. اما به طور کلی توصیه می ‌شود که ملوکسیکام را از هفته 20 تا زمان زایمان مصرف نکنید. اما در صورت لزوم، فقط باید با دستور پزشک و با حداقل مقدار موثر به مدت کوتاه در این بازه زمانی مصرف شود. اثرات انتقال ملوکسیکام به شیر مادر مشخص نیست، اما داروهای مشابه این دسته به شیر مادر منتقل می ‌شوند. قبل از استفاده از این دارو در دوران شیردهی، توصیه می ‌شود که با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از داروهای ضد التهاب به نام قرص ملوکسیکام پرداختیم. به طور کلی ملوکسیکام یک داروی موثر در کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل مرتبط با آرتریت است. اما مصرف نادرست این دارو عوارض جانبی خطرناکی دارد. همچنین تداخلات دارویی یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه با مصرف داروی ملوکسیکام است. برای استفاده درست و جلوگیری از تداخلات دارویی نیاز به مشاوره از طرف داروساز دارید. پس همین حالا وارد صفحه نوبت شوید و مشاوره دارویی رایگان دریافت کنید.

رزرو مشاوره رایگان

منبع: MEDSCAPE

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید