اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص فلوکستین؛ عوارض جانبی + نحوه مصرف + تداخل دارویی

قرص فلوکستین؛ عوارض جانبی + نحوه مصرف + تداخل دارویی

قرص فلوکستین یک داروی مهم برای درمان اختلالات افسردگی، اضطراب و اختلال وسواسی-اجباری (OCD) استفاده می‌ شود. این دارو یک مهارکننده بازجذب سروتونین است که سطح این نوروترانسمیتر در مغز را افزایش می ‌دهد. از مزایای مهم آن، کمترین عوارض جانبی نسبت به دیگر داروهای افسردگی است. همچنین داروی فلوکستین توسط داروساز یا پزشک تجویز می شود و مصرف خودسرانه این دارو ممکن است باعث عوارض جانبی جدی شود. در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی قصد داریم تا با این دارو بیشتر آشنا شویم و به نکاتی خواهیم پرداخت تا با رعایت آنها کمترین عوارض را تجربه کنید.

کاربرد قرص فلوکستین برای بیماران

قرص فلوکستین 20
قرص فلوکستین 20

فلوکستین یک داروی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است که به عنوان یکی از داروهای موثر در درمان افسردگی شناخته می ‌شود. فلوکستین عملکرد مغز را تغییر می ‌دهد و تعادل مواد مختلفی مانند سروتونین را در مغز بازگردانده و افزایش می ‌دهد. SSRIها با تنظیم سطح سروتونین که یک ماده شیمیایی مهم در مغز است، به بهبود حالت افسردهی کمک می ‌کنند.

استفاده مداوم از قرص فلوکستین می ‌تواند اثرات مثبت و خوبی در افراد مبتلا به افسردگی داشته باشد. این دارو می ‌تواند اضطراب را کاهش دهد و حالت خلق و خو را بهبود بخشد. همچنین می‌ تواند به کاهش مشکلات خواب، بهبود اشتها، و افزایش سطح انرژی کمک کند. علاوه بر این، فلوکستین ممکن است امید به زندگی را بازگرداند و به افراد کمک کند تا باز به سمت فعالیت ‌ها و کارهایی که قبلاً لذت می ‌برد، بروند.

نحوه مصرف داروی فلوکستین

داروی فلوکسین
داروی فلوکسین

از ابتدا راهنمای دارویی ارائه شده توسط پزشک یا داروساز خود را مطالعه کنید. فلوکستین معمولاً یک بار در هفته به همراه غذا یا بدون غذا به صورت خوراکی مصرف می ‌شود. نکته قابل توجه در مصرف کپسول فلوکستین، حتماً کپسول را به طور کامل ببلعید و محتویات کپسول را نخورید یا نجویدید.

مصرف این دارو را 7 روز پس از آخرین دوز روزانه ‌ای فلوکستین که ممکن است مصرف کنید، شروع کنید. دوز فلوکستین بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می‌ شود، بنابراین حتماً دستورات داروساز را رعایت کنید.

قرص فلوکستین را به طور منظم و در زمان مشخصی مصرف کنید تا بهره‌ وری بیشتری از آن ببرید. مهم است که حتی اگر احساس بهبود کردید، به مصرف این دارو ادامه دهید و به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک یا داروساز، مصرف را قطع نکنید. در برخی موارد، قطع ناگهانی دارو ممکن است به وضعیت شما آسیب برساند و اگر تصمیم به قطع دارو دارید، باید این کار را به تدریج و با راهنمایی داروساز انجام دهید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیمات مناسبی برای درمان شما اتخاذ شود.

عوارض جانبی قرص فلوکستین

داروی فلوکستین معمولاً توسط پزشک به دلیل فواید آن برای شما تجویز می شود؛ اما برخی از افراد با مصرف این دارو برخی عوارض جانبی را تجربه کنید. در صورتی که هر علائمی پس از مصرف مشاهده کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. در زیر برخی از این عوارض را مشاهده می کنید:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • افزایش اضطراب
  • مشکلات خواب
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی و عرق کردن
  • تغییرات غیرعادی در وضعیت ذهنی یا خلقیت (مانند بی قراری، افزایش انرژی/هیجان زیاد غیرمعمول، افکار خودکشی)
  • غییر رنگ مدفوع به سیاه
  • تشنج
  • تب بی دلیل
  • کاهش علاقه به رابطه جنسی و تغییر در توانایی جنسی
  • کاهش وزن غیرعادی
  • تغییرات بینایی
  • ضربان قلب سریع
  • واکنس آلرژیک ( ثورات پوستی، خارش/تورم، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی)

تداخل دارویی فلوکستین با داروهای دیگر

دسته دارو

داروها

توضیحات تکمیلی

داروهای ضدپلاک کلوپیدوگرل، NSAIDها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن، «رقیق ‌کننده ‌های خون» دابیگاتران/وارفارین قرص فلوکستین می ‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
مهارکننده های MAO ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومیk از مصرف مهارکننده های MAO خودداری کنید؛ زیرا ممکن است با داروی فلوکستین تداخل داشته باشند و خطر افزایش سروتونین در بدن را افزایش دهند.
داروهای تحت تأثیر پیموزاید، تیوریدازین، وینبلاستین، ضد آریتمی ‌ها مانند پروپافنون، فلکائینید، ضد افسردگی ‌های سه حلقه‌ ای مانند دزیپرامین، ایمی پرامین و سایر موارد قرص فلوکستین می‌ تواند سرعت حذف دیگر داروها از بدن را کاهش دهد و تاثیرات آنها را تغییر دهد.
آسپرین آسپرین با دوز پایین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته ممکن است با فلوکستین تداخل داشته باشد و خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک به شما دستور داده است که آسپرین با دوز پایین مصرف کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید.
داروهای افزایش سروتونین MDMA/”اکستازی”، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاص، SNRI ها، تریپتوفان و غیره خطر ابتلا به سندرم/سمیت سروتونین افزایش می ‌یابد.
داروهای مخدر و مسکن الکل، حشیش (ماری جوانا)، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب یا اضطراب، شل کننده های عضلانی و مسکن ها مصرف همزمان با قرص فلوکستین ممکن است خواب آلودگی را افزایش دهد. همچنین، داروهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی موادی نیستند که باعث خواب آلودگی شوند.
آزمایشات پزشکی اسکن مغز برای بیماری پارکینسون و سایر آزمایشات داروی فلوکستین ممکن است با برخی از آزمایشات پزشکی تداخل داشته باشد و نتایج آزمایشات نادرست شوند. حتما به پرسنل آزمایشگاه و پزشکان خود اطلاع دهید.

هشدار های مهم قبل از مصرف فلوکستین

قبل از مصرف قرص فلوکسیتن یا هر داروی دیگر باید به توصیه ها و هشدار هایی توجه و از آنها پیروی کنید. با رعایت این نکات عوارض جانبی دارو به حداقل می رسد. پس موارد زیر را با دقت بررسی کنید:

  • مشورت با پزشک: مهمترین گام قبل از شروع داروی فلوکستین یا دیگر داروهای ضد افسردگی، مشورت با پزشک یا داروساز است. داروساز می ‌تواند شما را از نظر خطرات و فواید این داروها، به ویژه اگر شما کمتر از 25 سال سن دارید، راهنمایی کند.
  • پیگیری علائم: هنگام مصرف فلوکستین یا هر داروی دیگر، باید به دقت علائم روانپزشکی و رفتار خود را پیگیری کنید. اگر افسردگی شما بدتر شد یا به علائم جدیدی مانند افکار/تلاش های خودکشی دست پیدا کردید، باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.
  • تغییرات روانی/خلقتی: در طول مصرف قرص فلوکستین، ممکن است تغییرات روانی و خلقتی رخ دهد. این تغییرات شامل اضطراب جدید، حملات پانیک، مشکلات در خواب، تحریک پذیری، احساسات خصمانه یا خشم، اقدامات تکانشی، بی قراری شدید و تغییرات در گفتار می شود.
  • سابقه پزشکی: قبل از شروع مصرف داروی فلوکستین، باید سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. این اطلاعات شامل سابقه اختلال دوقطبی/مانیک-افسردگی، سابقه خودکشی، مشکلات کبدی، دیابت، کمبود سدیم در خون، کمبود آب در بدن، تشنج، زخم روده یا خونریزی معده و سابقه گلوکم (یا افزایش فشار داخل چشم) است.
  • مصرف همزمان: قرص فلوکستین ممکن است با الکل یا ماری جوانا (حشیش) تداخل داشته باشد و سبب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. بنابراین باید از نوشیدنی‌ های الکلی پرهیز کرده و اگر ماری جوانا مصرف می‌ کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • عمل جراحی: قبل از انجام عمل جراحی، باید به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که شما فلوکستین یا سایر داروهای افسوردگی را مصرف می ‌کنید.
  • کودکان و افراد مسن: کودکان و افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند. افراد مسن نیز باید توجه داشته باشند که ممکن است به عوارض جانبی از جمله خونریزی و از دست دادن هماهنگی حساسیت بیشتری داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به بررسی قرص فلوکستین پرداختیم. به طور کلی فلوکستین برای درمان افسردگی و اضطراب توسط داروساز یا پزشک تجویز می شود. برای مصرف این دارو شما باید توصیه های پزشک یا داروساز را رعایت کنید. داروساز می تواند با توجه به شرایط شما دوز و نحوه مصرف را مشخص کند. همچنین داروهای دیگری که مصرف می کنید را بررسی می کند تا از تداخل دارویی و عوارض جانبی آن جلوگیری شود.

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید