اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص وارفارین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل

قرص وارفارین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل

قرص وارفارین یک داروی ضد انعقاد است که برای کنترل اختلالات خونی مانند انسداد عروق و جلوگیری از تشکیل یا رشد گلوله ‌های خونی استفاده می ‌شود. این دارو به صورت قرص و آمپول وجود دارد و توسط پزشک یا داروساز تجویز می ‌شود. اما مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های داروساز، می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. پس برای مصرف وارفارین با کمترین عوارض جانبی در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به ما همراه باشید. اگر هم سوالی در مورد مصرف دارو دارید می توانید با رزرو نوبت، مشاوره دارویی رایگان دریافت کنید.
رزرو مشاوره رایگان

کاربرد قرص وارفارین

داروی وارفارین
داروی وارفارین

درمان لخته خون مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریوی (PE) مهم ترین کاربرد قرص وارفارین است. در واقع این دارو به عنوان یک ضد انعقاد شناخته می ‌شود و در موارد مختلفی که خطر ایجاد لخته خون افزایش می ‌یابد، مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از خطر ایجاد لخته خون، فیبریلاسیون دهلیزی، تعویض دریچه قلب، حمله قلبی اخیر و برخی جراحی ‌های پیچیده است.

با کاهش مقدار مواد لخته ‌ساز در خون، وارفارین توانایی حفظ جریان خون را در بدن افزایش می ‌دهد. علاوه بر درمان وضعیت ‌های پزشکی خاص، استفاده مداوم از این دارو به کاهش خطر سکته مغزی یا حمله قلبی نیز کمک می‌ کند. به عنوان یک روش مؤثر و اساسی برای پیشگیری از مشکلات جدی قلبی-عروقی، وارفارین برای بسیاری از بیماران موفقیت ‌آمیز بوده است. با این حال مصرف این دارو نیازمند نظارت دقیق داروساز است و نیاز به تنظیمات دقیق مصرف دارد. با رعایت توصیه های داروساز خطر عوارض جانبی جدی گرفته می شود.

نحوه استفاده قرص وارفارین

قرص وارفارین 10
قرص وارفارین 10

قبل از شروع مصرف داروی وارفارین و هر بار که مجدد از آن استفاده می کنید راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز یا پزشک را با دقت مطالعه کنید. این دارو معمولاً به صورت خوراکی به همراه غذا یا بدون غذا مصرف می ‌شود. در مصرف این دارو رعایت دستورات داروساز امری حیاتی است.

یکی از نکات مهم برای استفاده از قرص وارفارین، رعایت دقیق دستورات مصرف است. افزایش یا کاهش دوز این دارو بدون راهنمایی پزشک به همچ عنوان توصیه نمی ‌شود. داروساز یا پزشک بر اساس وضعیت پزشکی شما و نتایج آزمایشات مربوطه، دوز مناسب و تنظیمات لازم را تعیین خواهند کرد. در مقابل شما موظفید تا طبق دستورات او عمل کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در مصرف وارفارین، رعایت رژیم غذایی است. برخی از غذاها می ‌توانند عملکرد وارفارین را تحت تأثیر قرار داده و در کنترل خونریزی‌ اختلال ایجاد کنند. بنابراین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین K باید مطابق با دستورات پزشک کنترل شود. همچنین هر گونه تغییرات در رژیم غذایی باید با راهنمایی پزشک صورت بگیرد.

عوارض قرص وارفارین

علاوه بر کاربرد و مزایا، قرص وارفارین می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. مهم ترین عامل در بروز علائم، مصرف خودسرانه بدون توجه به دستورات پزشک یا داروساز است. در ادامه برخی از این علائم را لیست کرده ایم. در صورت تجربه هر یک از علائم زیر فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

  • خونریزی یا خونریزی زیر پوستی
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • سردرد شدید یا گیجی
  • سریع بی حس یا احساس ضعف یا از دست دادن حس در پاها یا دستها
  • تغییرات در دمای بدن یا ناراحتی
  • تغییرات در رنگ ادرار یا مدفوع
  • سرفه خونی یا خونریزی از لثه‌ ها
  • درد یا تورم در محل تزریق
  • احساس خواب آلودگی یا ضعف عمومی
  • واکنش حساسیتی مانند آبریزش، خارش، تورم صورت، لبها

تداخل دارویی قرص وارفارین

قرص وارفارین یک داروی رقیق کننده خون است و با بسیاری از داروها، ویتامین‌ ها و محصولات گیاهی تداخل دارد. این تداخلات معمولاً منجر به افزایش یا کاهش اثر وارفارین بر رقیقی خون می شود. بهترین روش برای جلوگیری از خطرات ناشی از تداخلات دارویی، مشورت با داروساز درباره همه داروها و مکمل ‌هایی که مصرف می کنید، است. در جدول زیر دارویی که ممکن است با وارفارین تداخل داشته باشند آمده است که می تواند به شما کمک کند:

تداخل ممکن با داروی وارفارین

نوع دارو

افزایش خطر خونریزی ایماتینیب
افزایش خطر خونریزی ماری جوانا (کانابیس)
افزایش خطر خونریزی درونابینول
افزایش خطر خونریزی آسپرین
افزایش خطر خونریزی مسکن ها (ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب)
افزایش خطر خونریزی داروهای مرتبط با آسپرین (کلوپیدوگرل، تیکلوپیدین)
افزایش خطر خونریزی محصولات حاوی NSAIDs یا سالیسیلات
نتایج آزمایش نادرست داروهایی که ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی تداخل داشته باشند (مانند سطح تئوفیلین)

توصیه ها و هشدارهای مهم قبل از مصرف وارفارین

برای جلوگیری از عوارض جانبی و دریافت بهترین نتیجه باید به توصیه های داروساز یا پزشک توجه کنید. در ادامه مهم ترین توصیه ها و هشدار ها در مورد مصرف قرص وارفارین را بررسی می کنیم:

  • حساسیت: اگر به وارفارین یا هر داروی دیگر حساسیت دارید، حتماً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. حساسیت با داروها ممکن است باعث واکنش‌ های آلرژیک شود.
  • سابقه پزشکی: به پزشک خود در مورد هر نوع اختلال خونی، مشکلات خونریزی، اختلالات عروق خونی، آسیب ‌ها و جراحی‌ های اخیر، بیماری ‌های کلیوی و کبدی خود اطلاع دهید.
  • مصرف الکل: مصرف الکل می‌ تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد و بر نحوه عملکرد قرص وارفارین تأثیر بگذارد. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید و با پزشک یا داروساز خود در مورد مقدار مجاز الکلی صحبت کنید.
  • مشورت با پزشک و دندانپزشک: همه پزشکان و دندانپزشکان باید بدانند که شما داروی وارفارین مصرف می ‌کنید. قبل از هر عمل جراحی یا دندانپزشکی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • تزریق به عضلات: اگر نیاز به تزریق مانند واکسن آنفولانزا دارید، باید در بازو تزریق کنید تا بررسی خونریزی و بانداژ فشاری آسان ‌تر باشد.
  • خونریزی معده: وارفارین ممکن است باعث خونریزی معده شود. در صورت مشاهده علائمی مانند استفراغ خونی یا مدفوع خونی، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • توجه به رژیم غذایی: به تغذیه مناسب توجه کنید. اگر به خوبی غذا نمی ‌خورید یا به دلیل بیماری یا عفونت تب، استفراغ یا اسهال دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد می ‌توانند بر نحوه عملکرد وارفارین تأثیر بگذارند.
  • اجتناب از آسیب‌های جسمی: از اشیاء تیز مانند تیغها و ناخن ‌گیرها با احتیاط استفاده کنید. هنگام اصلاح از تیغ برقی و هنگام مسواک‌ زدن از مسواک نرم استفاده کنید. همچنین از ورزش ‌های تماسی خودداری کنید.
  • زمین خوردن و آسیب‌های جسمی: اگر زمین خوردید یا به خود آسیب زدید، به خصوص اگر به سر خود ضربه زدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید تا بررسی شوید. ممکن است نیاز به تغییر مقدار وارفارین داشته باشید.

مصرف داروی وارفارین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، استفاده از قرص وارفارین نیازمند نظارت و مشورت با پزشک است. اگر شما باردار یا قصد بارداری دارید و دچار مشکلات قلبی یا عروقی هستید که نیاز به مصرف وارفارین دارید، باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از وارفارین در دوران بارداری ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. قبل از شروع این دارو، پزشک باید آزمایش بارداری را تجویز کند.

همچنین حین استفاده از وارفارین و حداقل یک ماه پس از آخرین دوز، در مورد روش ‌های قابل اعتماد کنترل بارداری با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است نوع دارویی را که در دوران بارداری استفاده می کنید تغییر دهد تا خطرات را کمتر کند.

در مورد شیردهی مقدار بسیار کمی از وارفارین ممکن است به شیر مادر منتقل شود، اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. با این حال قبل از شروع شیردهی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین تصمیم را برای شما و نوزادتان بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از داروهای رقیق کننده خون به نام قرص وارفارین پرداختیم. به طور کلی داروی وارفارین با رقیق کردن خون باعث جلوگیری حمله ات قلبی و سکته مغزی می شود. اما مصرف نادرست این دارو می تواند عوارض یا تداخل دارویی خطرناکی داشته باشد. برای جلوگیری از عوارض و تداخل باید تمام توصیه های داروساز را رعایت کنید.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید