اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص آمی تریپتیلین؛ کاربرد + نحوه مصرف + عوارض و تداخل

قرص آمی تریپتیلین؛ کاربرد + نحوه مصرف + عوارض و تداخل

قرص آمی‌ تریپتیلین یک داروی ضد افسردگی از دسته ای تری ‌سیکلیک ‌هاست که توسط پزشک برای افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، تجویز می شود. این دارو با تأثیر بر مغز و سیستم عصبی مرکزی، تعادل نوروترانسمی ‌ها را بهبود داده و علائم افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب را کاهش می ‌دهد. داروی آمی‌ تریپتیلین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و به همین دلیل مصرف آن باید با دقت و با توجه به دستورات پزشک یا داروساز انجام شود. در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی قصد داریم تا تمامی مسائل مرتبط با آمی‌ تریپتیلین را بررسی کنیم. پس برای اطلاعات دقیق تر راجب این دارو در ادامه با ما همراه باشید.

قرص آمی تریپتیلین برای چیست؟

آمی تریپتیلین
آمی تریپتیلین

اولین سوالی که ذهن هر فردی را به خود مشغول می کند، کاربرد قرص آمی‌ تریپتیلین است. به طور کلی داروی آمی تریپتیلین به دسته ‌ای از داروها به نام ضد افسردگی ‌های سه حلقه ‌ای تعلق دارد. این دسته از داروها با تأثیر بر تعادل مواد شیمیایی طبیعی در مغز مانند سروتونین، عمل می ‌کند. با افزایش سطح سروتونین در مغز، آمی تریپتیلین می تواند در علائم افسردگی و اضطراب بهبود ایجاد کند.

در واقع قرص آمی تریپتیلین برای درمان مشکلات روانی/خلقی مانند افسردگی به کار می رود. این دارو تأثیرات مثبتی بر روی سلامت روانی و خلق و خوی افراد دارد. همچنین آمی تریپتیلین می تواند اضطراب و تنش را تسکین داده و سطح انرژی را افزایش دهد، و در مقابل به بهبود خواب کمک کند.

نحوه استفاده از داروی آمی تریپتیلین

قرص آمی تریپتیلین 10
قرص آمی تریپتیلین 10

مهم ترین نکته در مصرف قرص آمی تریپتیلین، تعیین دوز مناسب است. دوز این دارو معمولاً 1 تا 4 بار در روز است. اگر تصمیم به مصرف یک بار در روز دارید، بهتر است آن را قبل از خواب بخورید تا در طور روز کمتر خواب آلودگی را تجربه کنید. اما تعیین دقیق دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما انجام می ‌شود. به این دلیل، دستورات پزشک را به دقت رعایت کنید و به هیچ عنوان دوز خود را افزایش ندهید.

در هنگام مصرف داروی آمی تریپتیلین، باید دقت داشته باشید که دارو را به صورت منظم و در زمان ‌های یکسان مصرف کنید. علاوه بر این اجازه ندهید کسی دوز شما را تغییر دهد و همچنین دارو را بیش از دستور پزشک مصرف نکنید. این دارو حدود 4 هفته زمان لازم داد تا اثر خود را نشان دهد. به همین دلیل تا زمانی که توصیه پزشکی وجود دارد، از مصرف آمی تریپتیلین پیروی کنید.

نکته آخر در مورد مصرف این دارو، قرص آمی تریپتیلین خودسرانه و بدون مشورت با پزشک یا داروساز قطع نکنید. قطع ناگهانی آمی تریپتیلین می ‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی نظیر نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و تغییرات در خواب ایجاد کند. همچنین هر گونه تغییر در وضعیت شما، از جمله افزایش احساس غم و اندوه یا تفکرات خودکشی، باید به پزشک خود گزارش شود تا تصمیمات درمانی مناسب گرفته شود.

عوارض جانبی قرص آمی تریپتیلین

علاوه بر مزایا و کاربرد قرص آمی تریپتیلین، این دارو عوارض جانبی نیز به همراه دارد. در صورت مشاهده هر گونه علائم پس از مصرف داروی آمی تریپتیلین فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • یبوست
  • افزایش وزن
  • سوزش سر دل: اگر سوز
  • حالات صورت ماسک مانند
  • اسپاسم عضلانی
  • درد شدید معده/شکم
  • کاهش توانایی جنسی/میل جنسی
  • سینه های بزرگ/دردناک
  • مدفوع سیاه
  • استفراغ شبیه تفاله قهوه
  • سرگیجه شدید
  • غش کردن
  • تشنج درد/تورم/قرمزی چشم
  • گشاد شدن مردمک ها
  • تغییرات بینایی
  • تب
  • سفتی عضلات
  • گیجی شدید
  • تعریق
  • ضربان قلب سریع/نامنظم

واکنش ‌های آلرژیک به این دارو نادر اما جدی است. اگر هر یک از علائم واکنش ‌های آلرژیک جدی را تجربه کنید، مانند بثورات پوستی، خارش/تورم شدید (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید یا مشکل تنفسی باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

هشدار و توصیه های مهم قبل از مصرف آمی تریپتیلین

بیشترین و پرتکرار ترین سوالی که درباره قرص آمی تریپتیلین پرسیده می شود: آیا راهی برای جلوگیری از عوارض جانبی این دارو وجود دارد؟ بله. برای پاسخ به چگونگی، توصیه های زیر را به دقت بررسی و رعایت کنید.

  1. حساسیت به داروهای مشابه: اگر به آمی ‌تریپتیلین یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این حساسیت ممکن است باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.
  2. تاریخچه پزشکی: سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید. سابقه پزشک از جمله موارد زیر:
  • مشکلات خونریزی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات کبدی
  • حمله قلبی اخیر
  • مشکلات ادراری (مانند بزرگ شدن پروستات)
  • بیش فعالی تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع بسته زاویه)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی شرایط روحی/خلقی (مانند اختلال دوقطبی، روان پریشی)
  • سابقه خانوادگی خودکشی
  • تشنج یا شرایط مغزی دیگر
  1. تشنج: قرص آمی‌ تریپتیلین ممکن است باعث تشنج شود، به ویژه اگر از قبل سابقه تشنج داشته باشید. در صورت وقوع تشنج، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  2. تأثیر بر ریتم قلب (طولانی شدنQT): آمی ‌تریپتیلین ممکن است به طولانی شدن QT انجام‌ های الکتروکاردیوگرافی (EKG) منجر شود. این موضوع می ‌تواند باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم جدی شود. در صورت وقوع علائمی نظیر سرگیجه شدید یا غش، باید فوراً به پزشک مراجعه کرده و دریافت مراقبت پزشکی فوری را درخواست کنید.
  3. داروهای تعاملی: قبل از شروع داروی آمی‌ تریپتیلین، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می ‌کنید مطلع کنید تا از تداخل دارویی جلوگیری شود.
  4. استفاده از الکل و ماری‌ جوانا: مصرف الکل یا ماری ‌جوانا (حشیش) با آمی ‌تریپتیلین ممکن است به سرگیجه یا خواب ‌آلودگی منجر شود. در هنگام مصرف دارو، از رانندگی و استفاده از ماشین ‌آلات خودداری کرده و از نوشیدنی ‌های الکلی پرهیز کنید.
  5. آفتاب‌سوختگی: آمی ‌تریپتیلین می ‌تواند شما را نسبت به آفتاب حساس ‌تر کند. در فصل‌ های تابستان و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفتن را محدود کنید و از کر م‌های ضدآفتاب استفاده نمایید.
  6. کنترل قند خون: اگر دیابت دارید، مصرف قرص آمی ‌تریپتیلین ممکن است کنترل سطح قند خون شما را دشوارتر کند. سطح قند خون خود را به طور منظم کنترل کرده و نتایج را به پزشک خود ارائه دهید.
  7. اشخاص مسن: افراد مسن نسبت به برخی از عوارض جانبی آمی ‌تریپتیلین مانند سرگیجه، خواب ‌آلودگی و گیجی حساس ‌تر هستند. باید از این موارد احتیاط کنند و در صورت لزوم با پزشک خود مشورت کنند.
  8. بارداری و شیردهی: در دوران بارداری، داروی آمی‌ تریپتیلین تنها در صورت لزوم و با دستور پزشک باید مصرف شود. در صورت بارداری، باید فوراً با پزشک خود در مورد مزایا و معایب استفاده از این دارو صحبت کنید. همچنین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی آمی تریپتیلین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد قرص آمی تریپتیلین را تغییر دهند و یا خطرات جانبی جدی ایجاد کنند. بنابراین قبل از شروع، قطع یا تغییر دوز هر دارویی، بهتر است با داروساز مشورت کنید و تمام داروهایی که استفاده می‌ کنید (شامل داروهای نسخه ‌ای، غیرنسخه‌ ای و محصولات گیاهی) را با او مطرح کنید. همچنین، هرگز دارویی را بدون تأیید داروساز یا پزشک تغییر ندهید یا مصرف نکنید. از داروساز سوال کنید که چه زمانی می ‌توانید مصرف داروی آمی تریپتیلین را شروع یا متوقف کنید.

نوع دارو

نام دارو

تداخل دارویی با قرص آمی تریپتیلین

آنتی‌ دپرسانت دی سولفیرام ممکن است تداخل داشته باشد و اثرات جانبی جدی را افزایش دهد.
تیروئید مکمل های تیروئید تداخل ممکن است رخ دهد و نیاز به تنظیم دوز داروها دارد.
تداخل‌گرهای خون کلوپیدوگرل، ایبوپروفن، ناپروکسن، دابیگاتران/وارفارین ممکن است باعث خونریزی/کبودی شوند.
فشار خون کلونیدین، گوانابنز تداخل ممکن است عملکرد آمی تریپتیلین را تحت‌تأثیر قرار دهد.
MAO مهارکننده ‌ها ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید تداخل خطرناکی دارند و هم ‌چنین مصرف MAO مهارکننده ‌ها در این زمان توصیه نمی ‌شود.
سایر داروها سایمتیدین، کینیدین، SSRI ها و… ممکن است نحوه عملکرد آمی تریپتیلین را تحت‌تأثیر قرار دهد.
داروهای تأثیر بر قلب آمیودارون، دوفتیلید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند اریترومایسین) ممکن است بر ریتم قلب تأثیر بگذارند و نیاز به نظارت دقیق دارند.
الکل، ماری جوانا (حشیش) ممکن است باعث خواب آلودگی شوند و تأثیرات ناخواسته داشته باشند.
آنتی هیستامین ها ستیریزین، دیفن هیدرامین ممکن است باعث خواب آلودگی شوند و تأثیرات ناخواسته داشته باشند.
آسپرین آسپرین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. اما در موارد خاص ممکن است توسط پزشک تجویز شود.
شل کننده های عضلانی و مسکن مخدر کدئین ممکن است باعث خواب آلودگی شوند و تأثیرات ناخواسته داشته باشند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از داروی های ضد افسردگی به نام قرص آمی تریپتیلین پرداختیم. به طور کلی آمی تریپتیلین توسط پزشک برای افرادی که دچار افسردگی هستند، تجویز می شود. مصرف خودسرانه و بدون توجه به دستورات داروساز، می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. برای جلوگیری از عوارض جانبی و تداخل دارویی حتما توصیه های پزشک یا داروساز را به دقت رعایت کنید و اگر سوالی درباره این قرص دارید می توانید با مشاوره دارویی از داروساز متخصص سوال کنید.

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید