اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص سیتالوپرام؛ کاربرد + نحوه مصرف + عوارض و تداخل

قرص سیتالوپرام؛ کاربرد + نحوه مصرف + عوارض و تداخل

قرص سیتالوپرام یک داروی معروف در دسته‌ی مهارکننده بازجذب سروتونین است که به عنوان داروی ضد افسوردگی شناخته می شود. این دارو با تأثیر بر توازن سروتونین در مغز، به تسکین علائم ناشی از این اختلالات کمک می‌ کند. داروی سیتالوپرام توسط پزشک متخصص تجویز می شود و باید با توجه به توصیه های ایشان این دارو مصرف شود.

اگر دارو را خودسرانه مصرف کنید، عوارض جانبی آن می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. پس برای بیشترین تاثیر دارو با کمترین عوارض ابتدا گفته های پزشک را رعایت کنید، سپس در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید؛ زیرا در این مقاله قصد دارید تا نکات مهم سیتالوپرام را بررسی کنیم که قبل از مصرف دارو باید با این نکات آشنا باشید.

مکانیسم عمل و کاربرد قرص سیتالوپرام

داروی سیتالوپرام
داروی سیتالوپرام

سیتالوپرام یک داروی معتبر برای درمان افسردگی است که اثرات مثبتی بر سطح انرژی و احساس خوب دارد. این دارو به عنوان یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته می ‌شود. در واقع سیتالوپرام از طریق افزایش سطح سروتونین، یک ماده شیمیایی مغزی که با احساسات و خلقیات مرتبط است، عمل می‌ کند.

استفاده از قرص سیتالوپرام می ‌تواند به بهبود احساسات افراد کمک کند و سطح انرژی و احساس خوب را افزایش دهد. اما مصرف این دارو باید تحت نظر یک پزشک صورت گیرد و شما باید همواره راهنمایی‌ های پزشکی را رعایت کنید.

نحوه مصرف داروی سیتالوپرام

بسیاری از افراد که از قرص سیتالوپرام استفاده می کنند درباره نحوه مصرف آن سوال میپرسند، اما جواب این سوال با توجه به شرایط هر فرد تعیین می شود. برای راهنمایی بهتر قبل از شروع مصرف سیتالوپرام یا هر بار که دوباره نسخه‌ ای از آن را می‌ گیرید، ابتدا راهنمای دارو و هر گونه بروشور اطلاعات بیمار را که توسط داروساز ارائه شده است را به دقت مطالعه کنید.

معمولاً قرص سیتالوپرام یک بار در روز صبح یا عصر به همراه غذا یا بدون غذا مصرف می‌ شود. دقت کنید که دوز مورد نیاز شما بر اساس وضعیت پزشکی فردی شما، پاسخ به درمان، سن، نتایج آزمایشات و مصرف داروهای دیگری، متغیر است. از این رو حتما دستورات و توصیه های پزشک را رعایت کنید؛ زیرا پزشک شما هر دستوری که می دهد با توجه به شرایط شماست. برای مثال پزشک شما ممکن است به شما دستور دهد که مصرف این دارو را با دوز پایین شروع کرده و به تدریج دوز را افزایش دهید. این اقدام به کاهش خطر عوارض جانبی کمک می ‌کند.

همچنین هرگز دوز خود را افزایش ندهید یا از زمان تجویز شده بیشتر یا کمتر از دارو استفاده نکنید. این دارو را به طور منظم و در ساعات مشخصی که پزشک تعیین می‌ کند، مصرف کنید. هیچ‌ گاه به تنهایی این دارو را قطع نکنید و برای قطع دارو با داروساز مشورت کنید. در برخی موارد، قطع ناگهانی داروی سیتالوپرام می ‌تواند به بدتر شدن شرایط منجر شود و ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییرات خواب و احساسات مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید.

قرص سیتالوپرام ممکن است 1 تا 4 هفته طول بکشد تا به شما کمک کند و باید صبور باشید تا از مزایای کامل آن بهره‌ مند شوید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید تا تغییرات مورد نیاز را اعمال شود.

قرص سیتالوپرام 20
قرص سیتالوپرام 20

عوارض جانبی قرص سیتالوپرام

از آنجایی که داروی سیتالوپرام دارای فواید زیادی برای درمان اختلالات افسردگی و اضطراب است. با این حال همانند هر داروی دیگر، عوارض جانبی نیز به همراه دارد. در ادامه برخی از این عوارض را بررسی می کنیم:

  • تهوع: حالت تهوع معمولاً در ابتدای مصرف دارو ظاهر می ‌شود. مصرف دارو همراه با غذا می ‌تواند این عارضه را کاهش دهد.
  • خشکی دهان: برخی افراد با مصرف قرص سیتالوپرام دچار خشکی دهان می شوند. برای کاهش این عارضه، به میزان کافی آب بنوشید.
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی
  • خواب آلودگی
  • تعریق
  • تاری دید
  • خمیازه
  • لرزش
  • کاهش علاقه به رابطه جنسی
  • تغییر در توانایی جنسی
  • خونریزی/کبودی آسان
  • غش
  • ضربان قلب سریع/نامنظم
  • مدفوع سیاه
  • استفراغی که شبیه تفاله قهوه است
  • تشنج
  • چشم درد/تورم/قرمزی
  • گشاد شدن مردمک چشم یا تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف)
  • سندرم/سمیت سروتونین
  • ضربان قلب سریع
  • توهم
  • از دست دادن هماهنگی
  • سرگیجه شدید
  • حالت تهوع/استفراغ/اسهال شدید
  • انقباض عضلات
  • تب بی دلیل
  • تحریک/بی قراری غیرمعمول
  • واکنش آلرژیک (بثورات پوستی، خارش/تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی)

* نکته: در صورت مشاهده علائم بالا یا هر علائم دیگر فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. آنها می توانند با تغییر در دوز یا جایگزینی با دیگر داروها علائم سیتالوپرام را کاهش دهند.

تداخلات دارویی سیتالوپرام با دیگر داروها

یکی دیگر از بحث های مهم داروها تداخل دارویی است. این تداخلات ممکن است نحوه عملکرد قرص سیتالوپرام را تغییر دهند یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. پس بسیار مهم است که با آنها آشنا شوید و جلوی آن را بگیرید. برای این کار جدول زیر را بررسی کنید:

دسته دارو

داروهای احتمال تداخل دارند

توضیحات

داروهای خونریزی/کبودی شونده کلوپیدوگرل، NSAID ها، آسپرین، وارفارین، دابیگاتران مصرف همزمان با سیتالوپرام ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
مهارکننده‌های MAO یزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین مصرف همزمان این داروها با قرص سیتالوپرام ممکن است تداخل دارویی جدی ایجاد کند.
داروهای افزایش سروتونین MDMA/”اکستازی”، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاص، تریپتوفان و غیره مصرف همزمان سیتالوپرام با این داروها ممکن است خطر ابتلا به سندرم/سمیت سروتونین را افزایش دهد.
مواد مخدر و داروهای خواب آلوده الکل، حشیش، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب یا اضطراب، شل‌کننده‌ های عضلانی، مسکن‌ های اپیوئیدی مصرف همزمان با سیتالوپرام ممکن است اثرات خواب آلودگی را تشدید کند.
داروهای تأثیرگذار بر ریتم قلب آمیودارون، پیموزید، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول و غیره مصرف همزمان این داروها با سیتالوپرام ممکن است ریتم قلب را تحت تأثیر قرار دهد.
داروهای حاوی اسیتالوپرام هر نوع داروی حاوی اسیتالوپرام در حین مصرف سیتالوپرام، از داروهای حاوی اسیتالوپرام خودداری شود.
آزمایشات پزشکی آزمایشاتی مانند اسکن مغزی برای بیماری پارکینسون داروی سیتالوپرام ممکن است با برخی آزمایشات پزشکی تداخل داشته باشد و نتایج را نادرست کند. پزشک و پرسنل آزمایشگاه باید از مصرف آن مطلع باشند.

برای حفظ سلامتی و کاهش خطر عوارض جانبی ناخواسته از طریق تداخل دارویی، اولین و مهم ‌ترین اقدام این است که همیشه با پزشک خود یا داروساز در ارتباط باشید و تمام داروها و محصولاتی که مصرف می ‌کنید را به او اطلاع دهید. داروساز به عنوان منبع اصلی اطلاعات در مورد تداخلات دارویی است و می ‌تواند راهنمایی دقیق ‌تری در خصوص چگونگی مدیریت و تنظیم داروها به شما ارائه دهد.

توصیه های مهم قبل مصرف سیتالوپرام

برای کاهش عوارض جانبی باید نکات و توصیه هایی را رعایت کنید؛ زیرا بدون در نظر گرفتن این موارد خطر عوارض جانبی افزایش می یابد و ممکن است به جای بهبود، وضعیت شما بدتر شود. پس قبل از شروع به مصرف قرص سیتالوپرام یا هر داروی ضد افسردگی دیگری، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. تشدید علائم: مطالعات نشان داده‌ اند که برخی افراد، به ویژه افراد کمتر از 25 سال، ممکن است پس از مصرف داروهای ضد افسردگی تشدید علائم افسردگی، سایر علائم روانی/خلقی یا افکار/تلاش‌های خودکشی را تجربه کنند. در صورت مشاهده هر گونه تشدید علائم، به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. سابقه پزشکی: قبل از مصرف داروی سیتالوپرام، به پزشک خود سابقه پزشکی خود را بگویید. اطلاع از سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال دوقطبی/مانیک-افسردگی، سابقه شخصی یا خانوادگی اقدام به خودکشی، بیماری کبدی، تشنج، سدیم پایین در خون، مشکلات خونریزی یا سابقه شخصی و خانوادگی گلوکوم (نوع بسته شدن زاویه) بسیار مهم است.
  3. راهنمایی در مصرف: قرص سیتالوپرام ممکن است تأثیرات جانبی از جمله تغییرات در رفتار و روانپزشکی داشته باشند. بنابراین تغییرات رفتار غیرعادی، اضطراب جدید/بدتر، حملات پانیک، مشکلات خواب، تحریک پذیری، احساسات خصمانه/خشم، اقدامات تکانشی، بی ‌قراری شدید، گفتار بسیار سریع و… را به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. حساسیت به دارو: اگر به سیتالوپرام یا دیگر داروها حساسیت یا به مواد دیگری آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  5. عوارض ممکن خواب آلودگی و تاری دید یکی از عوارض جانبی قرص سیتالوپرام است. در این حالت به هیچ عنوان رانندگی نکنید. همچنین از مصرف الکل و ماری ‌جوانا (حشیش) خودداری کنید، زیرا می ‌توانند خواب آلودگی را افزایش دهند.
  6. در دوران بارداری و شیردهی: در صورت بارداری، مصرف سیتالوپرام و سایر داروهای ضد افسردگی باید تنها در صورت نیاز و تحت نظر پزشک انجام شود؛ زیرا این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با قرص سیتالوپرام آشنا شدیم و نکات مهمی که ممکن است پیش بیاید را بررسی کردیم. به طور کلی سیتالوپرام یک داروی ضد اضطراب و افسردگی است که توسط پزشک تجویز می شود. در هنگام مصرف این دارو باید نکاتی را رعایت کنید تا با کمترین عوارض جانبی و بدون تداخل با داروی دیگر، بیشترین بهره وری را داشته باشید. این نکات با توجه به شرایط شما توسط پزشک یا داروساز مشخص می شود.

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید