اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص کلوپیدوگرل؛ نحوه استفاده + کاربرد + عوارض و تداخل دارویی

قرص کلوپیدوگرل؛ نحوه استفاده + کاربرد + عوارض و تداخل دارویی

قرص کلوپیدوگرل یا پلاویکس یک داروی موثر برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی است. این دارو برای افرادی که اخیراً حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌ اند یا از بیماری ‌های گردش خون رنج می ‌برند، تجویز می ‌شود. همچنین در برخی موارد، مانند درمان درد قفسه سینه جدید یا بدتر شده (آنژین ناپایدار)، پلاویکس همراه با آسپرین تجویز می ‌شود. این دارو با کنترل و باز نگه داشتن رگ‌ های خونی و جلوگیری از لخته شدن خون بعد از انجام برخی روش‌ های پزشکی، مانند استنت قلبی به بیمار کمک می ‌کند. اما این دارو باید تحت نظر داروساز و پزشک مصرف شود؛ زیرا ممکن است باعث عوارض جانبی شود. برای اطلاعات کامل تر درباره کلوپیدوگرل در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 اگر سوالی درباره مصرف، تداخل دارویی، عوارض جانبی یا هر آنچه درباره این قرص دارید، می توانید با رزرو نوبت مشاوره دارویی رایگان توسط خانم دکتر کاغذی دریافت کنید. برای دریافت رزرو وارد صفحه زیر شوید:

نحوه استفاده از قرص کلوپیدوگرل (پلاویکس)

قرص کلوپیدوگرل 75
قرص کلوپیدوگرل 75

قبل از شروع مصرف قرص کلوپیدوگرل و هر بار که مجدد مصرف می کنید، باید راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را بخوانید. این دارو معمولاً به صورت خوراکی به همراه غذا یا بدون غذا، طبق دستور پزشک یا داروساز یک بار در روز مصرف می‌ شود. برای کمک به یادآوری، می ‌توانید آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. دوز و مدت زمان درمان باید بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان توسط پزشک متخصص یا داروساز تعیین شود.

اگر این دارو را برای جلوگیری از لخته شدن پس از کاشت استنت یا روش ‌های دیگر مصرف می ‌کنید، پزشک شما ممکن است توصیه کند تا این دارو به همراه آسپرین برای مدت زمان مشخصی پس از عمل مصرف کنید.

مهم ‌ترین نکته درباره نحوه استفاده قرص کلوپیدوگرل این است که قبل از تغییر در رژیم دارویی یا قطع مصرف هرگونه دارو، باید با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید و همیشه دستورات او را رعایت کنید. همچنین از خوردن پرتقال یا نوشیدن آب پرتقال در حین استفاده از این دارو خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز به شما اجازه داده باشد. استفاده از پرتقال می‌ تواند خطر عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

عوارض جانبی قرص کلوپیدوگرل

بسیاری از کسانی که از قرص کلوپیدوگرل استفاده می کنند عوارضی را تجربه نمی کنند. اما اگر پس از مصرف این دارو هر گونه علائمی در وضعیت سلامت خود مشاهده کردید، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. این عوارض در بیشتر مواقع به دلیل بی توجهی بیمار نسبت به توصیه ها و دستورات داروساز یا پزشک است. برخی از این عوارضی شامل موارد زیر است:

  • خونریزی
  • کبودی آسان
  • ناراحتی/درد معده
  • اسهال
  • یبوست
  • خونریزی جدی در معده، روده، چشم ها یا مغز (بعید است)
  • اختلال خونی بسیار جدی (پورپورای ترومبوسیتوپنی ترومبوتیک-TTP)
  • درد شدید معده/شکم
  • خونریزی کنترل نشده از لثه یا بینی
  • مدفوع خونی/سیاه، گیجی
  • تب
  • رنگ پریدگی شدید پوست
  • لکه‌ های بنفش رنگ پوست
  • غش
  • ضربان قلب سریع
  • سردرد شدید ناگهانی
  • ضعف/خستگی غیرمعمول
  • استفراغ همراه با خون یا شبیه تفاله قهوه
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییرات بینایی
  • تشنج
  • زردی چشم/پوست
  • ادرار خونی/قرمز/صورتی/تیره
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار)
  • واکنش آلرژیک از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید یا مشکل تنفسی

    قرص پلاویکس
    قرص پلاویکس

تداخل دارویی قرص کلوپیدوگرل

تداخل دارویی بین کلوپیدوگرل و دیگر داروها می ‌تواند نحوه عملکرد کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا داروهای دیگر را تغییر داده و خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. مصرف برخی داروها می‌ توانند کلوپیدوگرل را از بدن شما حذف کنند و نحوه عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند. پس اگر داروی دیگری در کنار کلوپیدوگرل مصرف می کنید برای جلوگیری از تداخل دارویی تمام این داروها را لیست کرده و با داروساز در این باره مشورت کنید. اگر میان این داروها تداخل وجود داشته باشد داروساز ممکن است دارویی را قطع کند یا دوز و نحوه استفاده از آن را تغییر دهد. برخی از داروهایی که می تواند با قرص کلوپیدوگرل تداخل ایجاد کند در جدول زیر آمده است:

اسم داروها تاثیرتداخل دارویی
آسپرین افزایش خطر خونریزی
مهارکننده‌های پمپ پروتون/PPIها (مانند امپرازول، اسموپرازول) کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
سایمتیدین کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
اتراویرین کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
فلبامات کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
فلوکونازول کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
فلوکستین کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
فلووکسامین کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
کتوکونازول کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
ریفامپین کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
تیکلوپیدین کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
وریکونازول کاهش اثربخشی کلوپیدوگرل
NSAIDs (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین) افزایش خطر خونریزی

اگر در حال حاضر آسپرین مصرف می کنید، فوراً با پزشک یا داروساز مشورت کنید و در مورد ادامه یا قطع مصرف آن بپرسید. همچنین به توجه داشته باشید که آسپرین و کلوپیدوگرل ممکن است به صورت ترکیبی پس از استنت عروق کرونر یا برای برخی از بیماری های قلبی استفاده شوند.

مواد احتیاط کلوپیدوگرل (پلاویکس)

برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص کلوپیدوگرل باید به برخی نکات کنید. این نکات شامل مواد احتیاط مربوط به استفاده از این دارو است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت:

  1. حساسیت به دارو: اگر به قرص کلوپیدوگرل یا داروهای مشابه آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این حساسیت ممکن است باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.
  2. سوابق پزشکی: قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. به خصوص در مواردی مانند شرایط خونریزی، جراحی‌ های اخیر، آسیب/تروما جدی، بیماری ‌های کبدی و بیماری‌ هایی که می تواند باعث خونریزی شود مانند هموفیلی.
  3. احتیاط در مواجهه با اشیاء تیز: برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا جراحت، در مورد اشیاء تیز مانند تیغ و ناخن بری احتیاط کنید و از فعالیت ‌هایی مانند ورزش ‌های تماسی خودداری کنید.
  4. قطع دارو قبل از جراحی: پزشک شما ممکن است به شما دستور دهد که مصرف قرص کلوپیدوگرل را حداقل 5 روز قبل از جراحی قطع کنید. بدون مشورت با پزشک متخصص قلب، مصرف این دارو را قطع نکنید.
  5. محدودیت در مصرف الکل: مصرف روزانه الکل در حین استفاده از این دارو ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. بنابراین مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید.
  6. استفاده در دوران بارداری و شیردهی: در دوران بارداری، این دارو باید در صورت لزوم مصرف شود و خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می ‌شود یا خیر، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص کلوپیدوگرل یا به عبارت دیگر پلاویکس پرداختیم. به طور کلی کلوپیدوگرل یک داروی موثر برای جلوگیری از تشکیل لخته خون است که اغلب برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته مغزی توسط پزشک متخصص تجویز می شود. در پی مصرف این دارو عوارض جانبی و تداخل دارویی وجود دارد که برای جلوگیری از آنها باید این دارو باید تحت نظر پزشک یا داروساز مصرف شود. همچنین لیستی از داروهای دیگری که مصرف میکنید را به داروساز نشان دهید و با او در این باره مشورت کنید؛ زیرا این داروها ممکن است با یکدیگر و کلوپیدوگرل تداخل داشته باشد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید