اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص آپیکسابان؛ نحوه استفاده + عوارض + تداخل دارویی

قرص آپیکسابان؛ نحوه استفاده + عوارض + تداخل دارویی

قرص آپیکسابان به عنوان یک داروی ضد انعقاد برای پیشگیری از تشکیل لخته ‌های خونی جدی به علت فیبریلاسیون دهلیزی یا پس از عمل جراحی تعویض مفصل ران/زانو استفاده می‌ شود. این دارو با مسدود کردن پروتئین‌ های لخته‌ کننده خاصی در خون، از تشکیل و تجدید لخته ‌های خون جلوگیری می ‌کند. اما مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک یا داروساز باشد؛ زیرا ممکن است عوارضی خطرناکی به همراه داشته باشد. برای دریافت مشاوره دارویی به صورت رایگان وارد صفحه زیر شوید و بهترین زمان را رزرو کنید. در زمان تعیین شده خانم دکتر کاغذی با شما تماس خواهند گرفت تا شما را راهنمایی کنند.

رزرو مشاوره رایگان

اما به طور کلی در ادامه این مقاله تمام نکات مصرف، عوارض جانبی، تداخل دارویی و توصیه های مهم داروی آپیکسابان را بررسی می کنیم.

نحوه استفاده از قرص آپیکسابان

قرص آپیکسابان 5
قرص آپیکسابان 5

قبل از شروع مصرف آپیکسابان و هر بار که دوباره از آن استفاده می ‌کنید، به راهنمای دارویی و بروشور اطلاعات بیمار که توسط داروساز ارائه شده است، دقت کنید. این منابع حاوی اطلاعات مهم درباره مصرف، عوارض جانبی و دستورالعمل ‌های استفاده هستند که باید به آنها توجه کنید.

دارو را طبق دستور پزشک یا داروساز مصرف کنید. این دارو معمولاً دو بار در روز (هر 12 ساعت) به همراه غذا یا بدون غذا مصرف می شود. اگر نمی ‌توانید قرص را به طور کامل قورت دهید، می ‌توانید آن را خرد کرده و با آب، آب سیب یا سس سیب مخلوط کنید و بلافاصله آن را مصرف کنید.

دوز این دارو بر اساس وضعیت پزشکی شما، سن، وزن، عملکرد کلیه، پاسخ به درمان و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید تعیین می‌ شود. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد همه محصولاتی که استفاده می ‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای، بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید.

اگر برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون پس از جراحی از قرص آپیکسابان استفاده می ‌کنید، طول درمان بر اساس نوع جراحی است که انجام داده اید. بدون مشورت با داروساز مصرف این دارو را قطع نکنید؛ زیرا برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند.

همچنین برای جلوگیری از تمام شدن قرص ها، قرص های خود را زودتر سفارش دهید و از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید. با رعایت این نکات و هشدارها، می‌ توانید از قرص آپیکسابان بهترین بهره را ببرید و خطرات احتمالی را کاهش دهید.

عوارض جانبی قرص آپیکسابان

عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو در اکثر افراد به دلیل بی توجه ای به توصیه های داروساز یا پزشک است. تداخلات دارویی نیز می تواند یکی از دلایل ایجاد عوارض پس از مصرف این دارو باشد. پس بهتر است قبل از استفاده با فردی متخصص مشورت کنید. همچنین اگر پس از مصرف هر علائمی را مشاهده کردید، فورا به داروساز یا پزشک اطلاع دهید. برخی از شایع ترین عوارض جانبی عبارت اند از:

  • خونریزی ناشی از تأثیر بر پروتئین‌ های لخته‌ کننده خون
  • خونریزی بینی که اغلب اتفاق می ‌افتد یا متوقف نمی‌ شود.
  • خستگی/ضعف غیرمعمول
  • درد/تورم/ناراحتی غیرمعمول
  • کبودی غیرمعمول
  • خونریزی طولانی ‌مدت از بریدگی یا لثه
  • جریان قاعدگی طولانی
  • ادرار صورتی/تیره
  • سرفه خونی
  • استفراغ خونی یا شبیه تفاله قهوه
  • سردرد شدید
  • سرگیجه/غش
  • مدفوع خونی/سیاه/قری
  • مشکل در بلعیدن
  • علائم خونریزی بسیار جدی
  • تغییرات بینایی
  • گیجی
  • مشکل در صحبت کردن
  • ضعف در یک طرف بدن
  • واکنش ‌های آلرژیک
  • بثورات پوستی
  • خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می ‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. اما در صورت مشاهده هرگونه علامت غیرمعمول یا ناراحتی، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

قرص آپیکسابان 2.5
قرص آپیکسابان 2.5

تداخل دارویی قرص آپیکسابان

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروی آپیکسابان را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. برای جلوگیری از این موارد، لازم است تمام محصولاتی که مصرف می ‌کنید را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید و هیچ دارویی را بدون تأیید داروساز شروع، قطع یا تغییر ندهید. برخی از تداخلات دارویی احتمالی قرص آپیکسابان در جدول زیر بررسی شده است:

نام دارو تأثیرات تداخل
داروهای ضد پلاکت (کلوپیدوگرل، ایبوپروفن) افزایش خطر خونریزی
داروهای “رقیق کننده خون” (وارفارین، انوکساپارین) افزایش خطر خونریزی
داروهای ضد افسردگی خاص (فلوکستین، دسوونلافاکسین) تأثیر بر نحوه عملکرد آپیکسابان
ضد قارچ‌ های آزول (ایتراکونازول، کتوکونازول) تأثیر بر نحوه عملکرد آپیکسابان
مهارکننده ‌های پروتئاز HIV مانند لوپیناویر تأثیر بر نحوه عملکرد آپیکسابان
ریفامایسین ‌ها مانند ریفابوتین تأثیر بر نحوه عملکرد آپیکسابان
داروهای مخمر سنت جان مانند فنی توئین تأثیر بر نحوه عملکرد آپیکسابان
آسپرین افزایش خطر خونریزی

نکته: اگر پزشک یا داروساز به شما دستور داده که آسپرین را با دوز پایین برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مصرف کنید، باید مصرف آن را ادامه دهید.

توصیه های مهم دارویی در مورد قرص آپیکسابان

توجه و رعایت توصیه های دارویی می تواند خطر عوارض جانبی را کاهش داده و تاثیر دارو را افزایش دهد. پس بهتر است به دقیق آنها را بررسی و رعایت کنید:

  1. قطع مصرف بدون دستور پزشک: قرص آپیکسابان را به صورت خودسرانه قطع نکنید. قطع ناگهانی مصرف این دارو می‌ت واند خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهد، از جمله سکته مغزی و لخته شدن خون در پاها یا ریه ها از عوارض جانبی قطع ناگهانی این دارو است. اگر تصمیم به قطع این دارو دارید با داروساز متخصص مشورت کنید.
  2. استفاده همزمان با داروهای دیگر: همراه قرص آپیکسابان پزشک یا داروساز ممکن است برای کاهش خطر، داروهای دیگر “رقیق کننده خون” یا ضد پلاکت را تجویز کند.
  3. اطلاع از خطر خونریزی در موارد خاص: افرادی که این دارو را مصرف می ‌کنند ممکن است در نزدیکی ستون فقرات خونریزی را تجربه کنند. پس قبل از هر عمل ستون فقرات، از پزشک خود در مورد مزایا و خطرات آن سوال کنید.
  4. اطلاع از سابقه پزشکی: قبل از مصرف قرص آپیکسابان، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز بگویید، به خصوص در مواردی مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی، مشکلات خونریزی، آسیب/جراحی عمده اخیر، سکته مغزی و…
  5. آگاهی از حساسیت و واکنش‌های آلرژیک: قبل از مصرف آپیکسابان، اگر به آن حساسیت یا آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  6. استفاده محدود از الکل: مصرف روزانه الکل در حین استفاده از این دارو خطر خونریزی معده را افزایش می ‌دهد. پس مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید.
  7. احتیاط در مواقع خطرناک: برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا جراحت، در مورد اشیاء تیز احتیاط کنید و از فعالیت ‌هایی مانند ورزش‌ های تماسی خودداری کنید.

مصرف قرص آپیکسابان در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری، استفاده از آپیکسابان باید با دقت و تنها در صورت ضرورت و با تأیید پزشک انجام شود. ممکن است این دارو به شیر مادر منتقل شود، اما اثرات آن بر نوزاد مشخص نیست. اما استفاده از آپیکسابان در دوران شیردهی توصیه نمی ‌شود. قبل از هر تصمیمی، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد مزایا و معایب استفاده از این دارو در این دوره اطلاعات دقیقی بدست آورید.

جمع بندی

به طور کلی قرص آپیکسابان برای جلوگیری از تشکیل لخته خونی در بیماران با فیبریلاسیون دهلیزی یا پس از جراحی مفصل، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین آپیکسابان را بر اساس دستور پزشک یا داروساز مصرف کرده و مصرف آن را به صورت ناگهانی قطع نکنید. همچنین هرگونه علائم خونریزی یا ناراحتی ناشی از دارو را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید