اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
شایع ترین بیماری های پوستی در کودکان + درمان هر کدام

شایع ترین بیماری های پوستی در کودکان + درمان هر کدام

یکی از بخش های حساس بدن کودکان پوست آنهاست که تحت تاثیر عوامل کوچک دچار بیماری های مختلف می شود. از جمله شایع ‌ترین بیماری های پوستی در کودکان می توان به قارچ پوستی، اگزما، آکنه، زردی، کهیر و آبله مرغان اشاره کرد. به دلیل شباهت علائم این بیماری ها والدین فرزندان نمی توانند بیماری را تشخیص دهند و نگران این موضوع هستند. از این رو ما در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی قصد داریم تا با شایع ترین بیماری ها و مشکلات پوستی که ممکن است در دوران کودکی رخ دهد را بررسی کنیم. همچنین به راه های درمانی این بیماری ها می پردازیم؛ پس اگر کودک یا نوزاد شما دچار مشکلات پوستی مانند قرمزی شده است در ادامه با ما همراه باشید.

1. قارچ پوستی در کودکان

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در کودکان، قارچ‌ پوستی در کودکان است که به صورت عفونت پوستی ظاهر می شود. این بیماری می‌ تواند باعث ایجاد جوش، خارش، قرمزی و تغییرات در پوست شود. قارچ پوستی در کودکان دلایل زیادی از جمله رطوبت و گرما، عدم تهویه مناسب، عدم حفظ بهداشت یا ضعف سیستم ایمنی ایجاد می شود.

درمان عفونت پوستی اغلب با استفاده از ضدقارچ ‌های موضعی مثل کرم ‌ها، اسپری ‌ها یا قطره‌ های ضدقارچ صورت می ‌گیرد. همچنین رعایت برخی نکات بهداشتی می تواند باعث بهبود این بیماری شود. برای مثال همیشه سعی کنید تا پوست کودک تان را تمیز و خشک نگه دارید. کودکتان را از محیط‌ های مرطوب دور کنید و اشیای شخصی کودک مانند حوله و لباس ‌ها را تمیز نگه دارید. در صورتی که علائم ادامه دار بود یا بهبودی مشاهده نکردید بهتر است با پزشک داروساز مشورت کنید. همچنین داروساز می تواند بهترین دارو را با توجه به شرایط کودک شما تجویز کند.

قارچ پوستی در کودکان
قارچ پوستی در کودکان

2. اگزما در کودکان

اگزما یک دیگر از شایع ترین بیماری های پوستی در کودکان است. این بیماری مزمن باعث قرمزی، خشکی و خارش پوست کودک می ‌شود. علائم اگزما ممکن است به دلیل واکنش نامناسب پوست به عوامل مختلف محیطی، غذاها، استرس یا حساسیت ‌های دیگر ظاهر شود.

برای درمان اگزما در کودکان داروساز معمولا کرم‌ ها و لوسیون‌ های مرطوب ‌کننده و ضدالتهاب را تجویز می کند. همچنین اجتناب از عوامل تحریک ‌کننده مثل مواد شوینده قوی، صابون ‌های خشن و لباس ‌های نازک و نخی، می‌ تواند به بهبود علائم کمک کند. در موارد شدیدتر، داروساز ممکن است داروهای ضد التهاب یا ضد هیستامینی تجویز کند. پس اگر کودک شما دچار اگزما شده است، توصیه می شود با داروساز متخصص مشورت کنید.

اگزما در کودکان
اگزما در کودکان

3. درماتیت سبوره‌ (کلاه گهواره)

درماتیت سبوره یا معروف به “کلاه گهواره”، نوعی از بیماری های پوستی در کودکان است. درماتیت مزمن در کودکان معمولاً در سنین زیر دو سال ظاهر می‌ شود. این بیماری با قرمزی، تشکیل لایه ‌های چسبنده سفید یا زرد رنگ و پوست خشک در نواحی صورت، جلوی سر، دور گوش ‌ها و حتی در نواحی اطراف پیشانی وجود دارد. علت این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما احتمالاً به عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی مثل استرس یا عوامل ایمنی نامناسب برمی‌ گردد.

درمان درماتیت سبوره شامل استفاده از شامپوها و محصولات مرطوب ‌کننده خاص، کرم‌ ها و لوسیون ‌های ضدالتهاب می ‌شود. همچنین شستشو و مراقبت دقیق از پوست با استفاده از محصولات ملایم و بدون عطر می ‌تواند باعث بهبود این بیماری شود. در موارد شدیدتر، پزشک متخصص یا داروساز ممکن است داروهای ضد التهاب را برای کودکتان تجویز کند. از این بهتر است برای درمان با داروساز متخصص مشورت کنید.

درماتیت سبوره
درماتیت سبوره

4. آکنه ای کودک

آکنه ای یکی از بیماری های پوستی در کودکان است که با ظاهر دانه‌ های کوچک بر روی پیشانی، گونه ‌ها و چانه نوزاد آغاز می‌ شود. آکنه در کودکان ممکن است ۲ تا ۴ هفته پس از تولد ظاهر شود و بیشتر در نوزادان زیر ۶ ماه دیده می‌ شود. آکنه ای کودک معمولاً به راه های درمانی خاص نیاز ندارد به طور خودبخود ۳ تا ۴ ماه پس از ظهور، بدون درمان، بهبود می ‌یابد. علت دقیق آکنه ای کودک هنوز مشخص نیست، اما فعالیت غدد چربی پوست نوزادان و تأثیر هورمون ‌های مادر در دوران آخر بارداری به عنوان عوامل احتمالی این بیماری ذکر می شود.

به عنوان راه ‌های درمان، مراقبت ‌های ملایم و شستشوی پوست با آب گرم و ملایم، بدون استفاده از محصولات شیمیایی یا صابون قوی می‌ تواند به کاهش آکنه ای کودک کمک کند. همچنین استفاده از لباس‌ های نرم و تمیز، جلوگیری از تماس پوست با مواد شیمیایی قوی و اجتناب از برخورد مستقیم با آفتاب می‌ تواند به بهبود این مشکل کمک کند. اگر علائم آکنه شدیدتر یا ناامیدکننده ‌تری را نشان دهد، حتما با داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید.

آکنه در کودکان
آکنه در کودکان

5. زردی یا یرقان

زردی یا یرقان یکی دیگر از مشکلات و بیماری های پوستی در کودکان است که باعث زرد شدن پوست و چشم ‌های کودک می شود. این مشکل ناشی از افزایش بیش از حد بیلی ‌روبین (یک ماده زردرنگ) در خون نوزاد است. بیلی ‌روبین ناشی از تجزیه هموگلوبین در سلول ‌های قرمز خون است و زردی نوزادان ممکن است در دو تا سه هفته اول زندگی آن‌ ها ظاهر شود. اگر کودک شما دچار این مشکل شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

زردی در کودکان
زردی در کودکان

6. کهیر در کودکان

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در کودکان کهیر است. کهیر ممکن است ناشی از واکنش آلرژیک به آلرژن‌ های مختلف مانند مواد غذایی، داروها، مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد الیافی در لباس ‌ها و حتی مواد موجود در محیط مثل گیاهان، حشرات و غیره باشد. واکنش به آلرژن می ‌تواند باعث ایجاد برجستگی ‌های قرمز، خارش‌ دار و گاهاً دردناکی روی پوست شود که به عنوان کهیر شناخته می ‌شود.

مراقبت از پوست، استفاده از کرم‌ ها یا لوسیون‌ های ضدالتهاب و آنتی‌ هیستامین‌ ها می‌تواند در مواجهه با واکنش آلرژیک و کاهش علائم کهیر مفید باشد. از آنجایی که سیستم بدن کودکان مانند بزرگسالان نیست، نباید به صورت خودسرانه هیچ دارویی مصرف کنند. برای درمان بیماری کهیر در کودکان بهتر است با داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین از هر آلرژن مشکوک، از جمله غذاها، داروها یا محصولات مراقبتی، به دقت پرهیز کنید.

کهیر در کودکان
کهیر در کودکان

7. آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری عفونی و واگیردار است که علائمی مانند بیماری های پوستی در کودکان دارد. در واقع این ویروس از طریق تماس مستقیم یا تنفسی (هوازدگی) منتقل می‌ شود. این بیماری را نمی توان به عنوان یک بیماری پوستی نامید اما علائمی شبیه به آن دارد. برخی از علائم پوستی این بیماری شامل تاول های قرمز روی پوست، بثورات و خارش است. آبله مرغان با گذر زمان پوسیده و خشک می ‌شود و پوست به حالت اول باز میگردد. برای پیشگیری از این بیماری واکسن های آبله مرغان به کودکان زده می شود. همچنین درمان این بیماری شامل مراقبت از آسیب ‌های پوستی، استفاده از داروهای ضد تب و مقابله با عوارض ممکن مانند عفونت ثانویه است.

آبله مرغان در کودکان
آبله مرغان در کودکان

مشاوره با داروساز برای درمان بیماری های پوستی در کودکان

مشکلات پوستی در کودکان ممکن است برای والدین منجر به نگرانی شود. در صورت بروز علائم بیماری روی پوست کودک، خونسردی خود را حفظ کنید و با داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید. داروسازان می ‌توانند به عنوان مشاوران پوست کودکان عمل کرده و راهنمایی‌ های مفیدی در خصوص درمان بیماری ‌های پوستی ارائه دهند. آن ‌ها با تجربه و دانش خود می ‌توانند نکات مربوط به مصرف داروها و محصولات مراقبتی را توضیح دهند و در صورت لزوم، داروهای مناسب را توصیه کنند. توصیه می شود به هیچ عنوان به کودک خود دارویی ر به صورت خودسرانه ندهید؛ زیرا ممکن است هر دارویی برای کودک شما بسیار خطرناک باشد. در صورت لزوم داروساز داروهایی که مناسب کودکان است را برای درمان تجویز می کند.

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر ماغذی به بیماری های پوستی در کودکان پرداختیم. به طور کلی در کودکان، مشکلات پوستی متنوعی از قارچ پوستی گرفته تا درماتیت ‌های مختلف و زردی وجود دارند. رسیدگی و درمان این بیماری ها در کودکان بسیار مهم است؛ زیرا پوست آنها حساس و آسیب ‌پذیر است. استفاده از محصولات مرطوب ‌کننده، شستشو با محصولات ملایم، اجتناب از عوامل تحریک ‌کننده و در صورت لزوم، مشاوره با داروساز می تواند باعث بهبود و درمان این بیماری ها شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید