اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
داروی سردرد میگرنی؛ معرفی بهترین داروها برای میگرن

داروی سردرد میگرنی؛ معرفی بهترین داروها برای میگرن

حتما شما هم در طور زندگی دچار سردرد شده اید. سردرد انواع مختلفی دارد که یکی از آنها سردرد میگرنی است. این عارضه علاوه بر سردرد شدید علائم دیگری مانند تهوع و استفراغ دارد. برای کاهش درد میگرن و درمان آن داروهای مختلفی توسط داروساز یا پزشک تجویز می شود. اصلی ترین دسته‌ های داروی سردرد میگرنی شامل داروهای ضد التهاب، داوریی ارگوتامین ‌ها، داروهای اپیوئید و ضدجنون ‌ها هستند. هر یک از این دسته‌ ها و داروها ویژگی ‌ها و اثرات منحصر به فردی دارند که با توجه به نوع و شدت میگرن، توسط داروساز تجویز می شوند. پس اگر شما هم این مشکل را دارید و به دنبال قرص سردرد میگرنی میگردید، در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید.

Top of Form

Top of Form

1. دسته داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)

دسته داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
دسته داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) یک گروه از داروهای موثر در کاهش التهاب و درد هستند که این داروها به عنوان داروی سردرد میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد. داروهای ضد التهاب یک مهارکننده آنزیم سیکلواکسیژناز (COX) هستند که این آنزیم نقش مهمی در تولید پروستاگلندین ‌ها دارد. از طرفی پروستاگلندین‌ ها در ایجاد و انتقال پیام‌ های درد و التهاب دخیل هستند.

در نتیجه داروهای NSAID از جمله ایبوپروفن، ناپروکسن و سلوکسیب، با مهار COX، تولید پروستاگلندین ‌ها را کاهش داده و اثرات ضد التهابی، دردآور، و تب ‌بری دارند. این داروها در موارد مختلف از جمله آرتریت، التهابات عفونی و سردرد میگرنی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

استفاده از داروهای NSAID می ‌تواند به تسکین علائم سردرد میگرنی کمک می کند. با این حال، به دلیل عوارض جانبی ممکن از جمله مشکلات گوارشی، خونریزی و افزایش خطر برای برخی از افراد، این داروها باید با توجه به نکات داروساز و با نظارت حرفه ‌ای مصرف شوند.  برخی از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی عبارت اند از:

1. ایبوپروفن

ایبوپروفن یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که به عنوان یک مهارکننده آنزیم سیکلواکسیژناز (COX) عمل می ‌کند. این دارو در کنترل التهاب و درد موثر بوده و برخی از علائم مختلف بیماری‌ ها، از جمله سردرد میگرنی را کاهش می ‌دهد.

این دارو با مهار COX، فرآیند تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلندین ‌ها را کاهش داده و از ایجاد ترشحات التهابی جلوگیری می ‌کند. اثرات ضد التهابی و دردآور ایبوپروفن، باعث تسکین سردرد میگرنی می شود. همین دلیل است که ایبوپروفن را به عنوان یکی از انواع داروی سردرد میگرنی معرفی می کنند. با این حال این دارو باید با نظارت داروساز استفاده شود؛ زیرا مصرف خودسرانه ممکن است اثرات جانبی نظیر مشکلات گوارشی و افزایش خطر خونریزی ایجاد کند.

2. ناپروکسن

ناپروکسن یکی دیگر از داروی ضد التهاب غیراستروئیدی بوده که به عنوان یک داروی سردرد میگرنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو به عنوان یک مهارکننده آنزیم سیکلواکسیژناز (COX) عمل کرده و با کاهش تولید پروستاگلندین ‌ها، اثرات ضد التهابی و دردآور دارد.

همانند سایر داروهای ضد التهاب، ناپروکسن نیز دارای عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی و افزایش خطر خونریزی است. بنابراین مصرف این دارو باید زیر نظر داروساز و با رعایت دقیق دستورات ایشان انجام شود.

3. سلوکسیب

قرص سلوکسیب یکی از موثرترین داروی سردرد میگرنی است که به عنوان یک مهارکننده آنزیم سیکلواکسیژناز (COX-2) عمل می ‌کند. COX-2 نقش اساسی در تولید پروستاگلندین ‌هایی با ویژگی‌ های ضد التهابی دارد. با مهار این آنزیم، سلوکسیب اثرات ضد التهابی و دردآور را بدون تأثیرات منفی زیاد بر COX-1 (که نقش در حفظ خونرسانی مخاطه معده و کلیه دارد) ایجاد می ‌کند.

این دارو به دلیل عوارض جانبی کمتر نسبت به دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بیشتر توصیه می شود. با این حال، مصرف سلوکسیب نیز نیاز به نظارت دقیق داروساز دارد؛ زیرا مصرف این دارو در برخی افراد ممکن است باعث عوارض جانبی مانند افزایش فشار خون یا افت شدید در کلیه حساس شود.

2. دسته داوری ارگوتامین ها

داروهای ارگوتامین ‌ها یکی از موثرترین داروی های سردرد میگرنی هستند. این داروها اثرات خاصی بر روی عروق مغزی دارند و با تنظیم فعالیت سیروتونین، موجب تنگی عروق و کاهش التهابات مرتبط با میگرن می ‌شوند. در این دسته به عنوان داروی سردرد میگرنی داروهایی مانند سوماتریپتان و ریزاترپیتان جایگاه خاصی دارند. استفاده از این داروها ممکن است به کاهش شدت حملات میگرنی و تسکین علائم مرتبط با آن منجر شود. هرچند که ممکن است عوارض جانبی و محدودیت ‌ها در استفاده از این داروها وجود داشته باشد، اما اثربخشی آنها در کنترل میگرن به ‌طور گسترده تایید شده است. دو نوع داروی موثر برای درمان میگرن شامل در این دسته شامل موارد زیر است:

1. سوماتریپتان؛ داروی سردرد میگرنی

داروی سردرد میگرنی؛ سوماتریپتان
داروی سردرد میگرنی؛ سوماتریپتان

سوماتریپتان یکی انواع داروی سردرد میگرنی از دسته ارگوتامین ها است. این دارو اثرات خود را از طریق تأثیر بر روی سیستم سروتونین اعمال می ‌کند. سوماتریپتان با مهار گیرنده ‌های سروتونین در عروق مغزی، تنش‌ های عروقی را کاهش داده و از طریق این مکانیسم به کنترل درد و سردرد میگرنی می‌ پردازد.

سوماتریپتان معمولاً در حالت ‌های شدید میگرن یا زمانی که داروهای دیگر تأثیر مطلوب نداشته باشند، توسط داروساز تجویز می شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی نظیر خواب آلودگی و گیجی ایجاد کند؛ پس نباید به صورت خودسرانه از آن استفاده کرد. از این رو برای دریافت مشاوره دارویی رایگان از داروساز متخصص وارد صفحه زیر شوید و بهترین زمان را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان

رزرو مشاوره رایگان

Top of Form

Top of Form

2. ریزاترپیتان؛ داروی سردرد میگرنی

ریزاترپیتان یکی دیگر از داروهای دسته ارگوتامین است که به عنوان موثرترین داروی سردرد میگرن مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از سایر داروهای مشابه متمایز می ‌کند. یکی از خوصیات عوارض کمتر ریزاترپیتان نسبت به سوماتریپتان است. علاوه بر این ریزاترپیتان به صورت آب‌ حلقوی در دسترس است که این ویژگی باعث افزایش سرعت جذب و شروع سریع تر اثرات درمانی آن می ‌شود.

عملکرد اصلی ریزاترپیتان به مهار گیرنده ‌های سروتونین در عروق مغزی برمی ‌گردد. این دارو با کاهش تنش ‌های عروقی باعث تسکین درد و کاهش علائم میگرنی می شود. همچنین ریزاترپیتان به دلیل آب‌ حلقوی بودن، نیاز به مصرف آب کمتری دارد که فرد مبتلا به میگرن می تواند حتی در هنگام حمله، دارو را مصرف کند. با این حال، همواره قبل از مصرف هر دارو، مشاوره داروساز ضروری است.

ریزاترپیتان
ریزاترپیتان

Top of Form

3. داروی سردرد میگرنی؛ اپیوئدها

دسته دارویی اپیوئیدها یا مشتقات افیونی، گروهی از داروی سردرد میگرنی است هستند. این داروها از گیاهان افیونی مانند گیاه خرشنگ به ‌دست می ‌آیند. مورفین نمونه ای بارز از داروهای اپیوئدها است که به عنوان یک آگونیست گیرنده ‌های اپیوئید در سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. این دارو اثرات تسکین ‌دهنده درد دارد و به عنوان آرامبخش و تحریک ‌کننده احساس عمل می کند.

از مورفین به‌ عنوان یک داروی درمانی برای کاهش دردهای حاد و شدید، از جمله دردهای مرتبط با بیماری ‌های تخصصی یا بیماری ‌های ترمیمی پس از جراحی، استفاده می‌ شود. این دارو در مواردی که دیگر داروها تأثیر مطلوب نداشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

با این ‌حال مصرف مورفین نیازمند نظارت دقیق پزشک یا داروساز است؛ زیرا مورفین یک ماده اعتیادآور است و باید تحت نظر پزشک مصرف شود. مصرف خودسرانه می تواند عوارض جانبی خطرناکی از جمله تهوع، استفراغ، یبوست و افت فشارخون به ‌همراه داشته باشد.

مورفین
مورفین

4. آنتی سایکوز (ضدجنون)

آنتی سایکوز یا ضدجنون ‌ها دسته‌ ای از داروهای موثر برای سردرد میگرنی هستند. از این داروها برای کنترل علائم اختلالات روانی مانند جنون یا هالوسیناسیون مورد استفاده قرار می ‌گیرد. یکی از نمونه ‌های این دسته دارویی آمپول کلرپرومازین است. آمپول کلرپرومازین به عنوان یک آنتی ‌سایکوتیک استفاده می‌ شود و به مهار گیرنده ‌های دوپامینی در سیستم عصبی مرکزی اقدام می ‌کند. این دارو اثرات آرام ‌بخشی و کنترلی بر برخی از نشانه‌ های اختلالات روانی دارد. همچنین آمپول کلرپرومازین ممکن است در درمان اختلالات روانی مزمن مانند اسکیزوفرنیا و بیشتر اختلالات جنونی مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، استفاده از آمپول کلرپرومازین نیازمند نظارت دقیق پزشک یا داروساز است؛ زیرا می تواند عوارض جانبی نظیر خواب آلودگی، افزایش وزن و افت فشار خون داشته باشد. همچنین استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است با خطر اثرات جانبی جدی مرتبط با سیستم عصبی و دیگر اعضای بدن همراه باشد.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به انواع دسته های داروی سردرد میگرنی پرداختیم. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سلوکسیب، داوریی ارگوتامین ‌ها و اپیوئیدها، هرکدام نقش خاصی در کاهش علائم میگرن دارند. هر گروه دارویی اثرات و عوارض جانبی خاص خود را دارند و برای درمان با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری توسط داروساز تجویز می شود. همچنین انتخاب دقیق دارو و مصرف آن باید تحت نظر داروساز صورت بگیرد تا با کمترین عوارض مصرف شود.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید