اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص لوواستاتین؛ کاربر، نحوه استفاده، عوارض و تداخل

قرص لوواستاتین؛ کاربر، نحوه استفاده، عوارض و تداخل

قرص لوواستاتین نوعی از داروهای کاهش دهنده کلسترول خون است. این دارو از طریق مهار فعالیت آنزیم ‌هایی که در تولید کلسترول نقش دارند، عمل می ‌کند. با کاهش سطح کلسترول، لوواستاتین می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. استفاده معقولانه و تحت نظر داروساز، همراه با تغذیه مناسب و ورزش، می ‌تواند به بهبود سلامتی قلبی- عروقی کمک کند. اما مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های پزشک یا داروساز، عوارض خطرناکی به همراه دارد. از این رو اگر داروی لوواستاتین را مصرف می کنیم یا قصد مصرف آن را دارید، در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید.

کاربرد قرص لوواستاتین

قرص لوواستاتین 20
قرص لوواستاتین 20

لوواستاتین یک داروی مؤثر برای کاهش کلسترول و چربی ‌های بد مانند LDL و تری ‌گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب HDL در خون استفاده می‌ شود. این دارو جزو گروه استاتین ‌ها است و با کاهش تولید کلسترول توسط کبد، عمل می‌ کند. کاهش کلسترول بد و تری‌ گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی کمک می ‌کند. در واقع داروساز یا پزشک داروی لوواستاتین را برای جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی تجویز می کند.

نحوه استفاده از قرص لوواستاتین

قرص لوواستاتین معمولاً به صورت خوراکی یک بار در روز در زمان وعده غذایی عصر مصرف می ‌شود. اما در برخی موارد، پزشک ممکن است دوز را تغییر دهد و این دارو را دو بار در روز تجویز کند. در این حالت باید به دقت دستورات پزشک یا داروساز را دنبال کرد.

در صورت استفاده همزمان از داروهای دیگر برای کاهش کلسترول، مانند رزین ‌های متصل به اسید صفراوی، بهتر است لوواستاتین را حداقل 1 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف آن‌ ها مصرف کنید. این کار باعث جلوگیری از مخلوط شدن داروها و جذب ناقص لوواستاتین می شود. همچنین حتی اگر احساس بهبود کرده باشید، توصیه می ‌شود تا زمان تعیین‌ شده توسط داروساز، قرص لوواستاتین را مصرف کنید.

بیماری کلسترول بالا در اکثر افراد به طور محسوس قابل تشخیص نیست. از این رو رعایت رژیم غذایی و راهنمایی ‌های ورزشی پزشک اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین ممکن است تا چهار هفته طول بکشد تا از تمام فواید این دارو بهره‌مند شوید. پس هیچگاه بدون مشورت با داروساز، مصرف دارو را متوقف نکنید و به توصیه ‌های او توجه کنید.

دوزهای داروی لوواستاتین
دوزهای داروی لوواستاتین

عوارض جانبی داروی لوواستاتین

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند. اما اگر پس از مصرف قرص لوواستاتین عوارضی را تجربه کردید، فورا با پزشک یا داروساز مشورت کنید. در ادامه برخی از عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد را بررسی می کنیم:

  • مشکلات عضلانی: مشکلات عضلانی شامل درد، حساسیت یا ضعف عضلات است؛ به ویژه اگر با تب یا خستگی غیرعادی همراه باشد. در موارد نادر ممکن است به عوارض جدی مانند رابدومیولیز (رخداد نادری که می ‌تواند باعث آسیب به عضلات و انتشار موادی مضر به خون شود) منجر شود.
  • مشکلات کلیوی: تغییر در مقدار ادرار یا علائم مشکلات کلیوی از علائم دیگر مصرف قرص لوواستاتین است.
  • مشکلات کبدی: این مشکل شامل تهوع یا استفراغ غیرمعمول، زردی چشم‌ ها یا پوست، ادرار تیره و درد شکم است.
  • واکنش‌های آلرژیک: واکنش ‌های آلرژیک شامل بروز بثورات پوستی، خارش، تورم (مخصوصاً در صورت، زبان، یا گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی است.
  • افزایش خطر دیابت: در برخی افراد، لوواستاتین ممکن است باعث افزایش خطر بروز دیابت شود یا بیماری دیابت را تشدید کند.

تداخل دارویی لوواستاتین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی می ‌توانند عملکرد دارو را تحت تأثیر قرار داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. برای جلوگیری از تداخلات دارویی ابتدا لیستی از تمام داروهای که مصرف می کنید را با داروساز به اشتراگ بگزارید. توجه داشته باشید هیچ دارویی را بدون تایید پزشک داروساز شروع، متوقف یا تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که ممکن است با قرص لوواستاتین تداخل داشته باشند، در جدول زیر آمده است:

دسته داروها

داروها و محصولات تداخل دار

تاثیر تداخل

رقیق کننده خون وارفارین افزایش خطر خونریزی یا لخته ‌شدگی خون
  داپتومایسین تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
  جمفیبروزیل تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
ضدقارچ ‌های آزول ایتراکونازول، کتوکونازول، پوزاکونازول، ووریکونازول کاهش عملکرد قرص لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
  کوبی‌ سیستات تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
  کلشی ‌سین تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
  سیکلوسپورین تأثیر بر عملکرد داروی لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
آنتی ‌بیوتیک ‌های ماکرولید کلاریترومایسین، اریترومایسین تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
  نفازودون تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
مهارکننده‌های پروتئاز HIV همه مهارکننده‌ های پروتئازHIV، ویرسینینا تأثیر بر عملکرد لوواستاتین و افزایش خطر عوارض جانبی
محصولات برنج مخمر قرمز هر نوع محصول برنج مخمر قرمز خطر مشکلات جدی عضلانی و کبدی در صورت هم ‌زمان مصرف

نکات مهم قبل از مصرف قرص لوواستاتین

برای جلوگیری از عوارض جانبی مهمترین نکته توجه و رعایت توصیه ها و هشتدارهای مهم توسط داروساز است. برای بهترین تاثیر دارو و جلوگیری از مشکلات احتمالی، به توصیه های زیر را بررسی و رعایت کنید:

  1. حساسیت یا آلرژی: در صورتی که به قرص لوواستاتین یا هر ماده دیگری که در ترکیب این دارو وجود دارد حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. وجود آلرژی می ‌تواند باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر در بدن شما شود.
  2. سابقه پزشکی: هر گونه بیماری کبد، کلیوی یا سابقه مصرف الکل باید قبل از شروع این دارو به پزشک یا داروساز اطلاع داده شود. ممکن است در این موارد نیاز به تنظیم دوز دارو وجود داشته باشد.
  3. مصرف همزمان با دیگر داروها: استفاده از داروهای دیگر، از جمله داروهای تجویزی، بدون نسخه و محصولات گیاهی، قبل از شروع لوواستاتین باید توسط داروساز مورد بررسی قرار گیرد. برخی داروها ممکن است با لوواستاتین تداخل داشته باشند و عوارض جانبی احتمالی ایجاد کنند.
  4. محدودیت مصرف الکل: مصرف الکل در حین مصرف لوواستاتین ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کبدی را افزایش دهد. برای اطلاعات دقیق‌ تر، بهتر است با پزشک مشورت کنید و مصرف الکل را محدود کنید.
  5. وضعیت بارداری و شیردهی: استفاده از داروی لوواستاتین در دوران بارداری تنها در صورت ضروری توسط پزشک یا داروساز متخصص تجویز و دوز و نوع مصرف آن تعیین می شود. همچنین استفاده از لوواستاتین در دوران شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود؛ زیرا ممکن است به نوزاد شما آسیب برساند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص لوواستاتین پرداختیم. این دارو برای کنترول کسترول خون برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی توسط پزشک یا داروساز تجویز می شود. اما مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های داروساز، می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. برای جلوگیری از تداخل دارویی و عوارض جانبی توصیه می شود تا با قبل از مصرف داروی لوواستاتین با داروساز متخصص مشورت کنید. برای دریافت مشاوره دارویی آنلاین رایگان، همین حالا وارد نوبت شوید و بهترین زمان را برای خود رزرو کنید.
رزرو مشاوره رایگان

منبع: www.medscape.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید