اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص آتورواستاتین؛ نحوه استفاده + کاربرد + عوارض و تداخل

قرص آتورواستاتین؛ نحوه استفاده + کاربرد + عوارض و تداخل

قرص آتورواستاتین یک داروی مؤثر در کاهش کلسترول خون است. این دارو به عنوان یک استاتین از دسته ‌ی داروهای فعال در کنترل سطوح چربی خون شناخته می ‌شود. آتورواستاتین با کاهش تولید کلسترول در بدن و افزایش تخلیه آن از خون، به کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی کمک می ‌کند. داروی آتورواستاتین عموماً به عنوان قسمتی از رژیم غذایی و ورزش، برای کنترل کلسترول مصرف می شود. همچنین مصرف خودسرانه، می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. از این رو اگر قصد مصرف آتورواستاتین را دارید یا در حال مصرف هستید، در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید.

کاربرد قرص آتورواستاتین

داروی آتورواستاتین 10
داروی آتورواستاتین 10

داروی آتورواستاتین با همراهی یک رژیم غذایی مناسب، به کاهش کلسترول بد و چربی ‌های LDL و تری ‌گلیسیرید در خون کمک می ‌کند. همچنین هم‌ زمان با افزایش کلسترول خوب یا HDL باعث کنترول چربی خون می شود. این دارو از طریق کاهش تولید کلسترول توسط کبد عمل می‌ کند و این تغییرات در سطح خون می ‌توانند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی را کاهش دهند. در واقع کاربرد اصلی قرص آتورواستاتین جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی است.

برای بهره ‌وری بیشتر از این دارو، تغییراتی مانند انجام ورزش منظم، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و قطع سیگار از اهمیت بالایی برخوردارند. با این وجود، همیشه بهتر است قبل از شروع یا تغییر درمان با آتورواستاتین، با داروساز متخصص مشورت کنید.

قرص آتورواستاتین 20
قرص آتورواستاتین 20

نحوه استفاده قرص آتورواستاتین

قبل از شروع استفاده از داروی آتورواستاتین، باید راهنمای بیمار که توسط داروساز ارائه شده را به دقت مطالعه کنید. در واقع دوز و نحوه مصرف آتورواستاتین با توجه به شرایط ها فرد متفاوت است. عموماً آتورواستاتین به صورت خوراکی و یک بار در روز، به همراه غذا یا بدون مصرف غذا تجویز می ‌شود. دوز مناسب مصرف، به وضعیت پزشکی هر فرد، واکنش به درمان، سن و داروهای دیگری که مصرف می کنید، بستگی دارد.

اگر از داروهای دیگری برای کاهش کلسترول استفاده می ‌کنید، مانند رزین‌ های متصل به اسید صفراوی (به عنوان مثال کلستیرامین یا کلستیپول)، باید آتورواستاتین را حداقل 1 ساعت قبل یا حداقل 4 ساعت پس از مصرف این داروها استفاده کنید. این اقدام از تداخل دارویی جلوگیری می ‌کند و باعث جذب بهتر آتورواستاتین می شود.

مصرف منظم و روزانه قرص آتورواستاتین می ‌تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از این دارو ببرید. حتی اگر احساس بهبود کرده ‌اید، با توجه به دستور پزشک داروساز مصرف دارو را ادامه دهید؛ زیرا بسیاری از افراد ممکن است علائم کلیمی نداشته باشند. علاوه بر این حداکثر تا چهار هفته طول  می کشد تا اثرات کامل آتورواستاتین را تجربه کنید؛ پس در هنگام مصرف صبور باشید و هیچ تغییری در دوز و رژیم غذایی خود ندهید.

قرص آتورواستاتین 40
قرص آتورواستاتین 40

عوارض داروی آتورواستاتین

مصرف نادرست قرص آتورواستاتین و بدون توجه به توصیه های داروساز، می تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. البته اکثر کسانی که این دارو را مصرف می کنند هیچ علائمی را تجربه نکرده اند. اما اگر شما پس از مصرف این دارو هر علائمی را مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز در این باره صحبت کنید. داروساز می تواند با تغییر دوز یا جایگزینی با دیگر دارو، جلوی عوارض جانبی را بگیرید. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  1. مشکلات حافظه و گیجی: برخی افراد پس از مصرف داروی آتورواستاتین احساس مشکلات خفیف حافظه یا گیجی می‌ کنند.
  2. افزایش احتمال دیابت: استفاده از قرص آتورواستاتین ممکن است باعث افزایش احتمال بروز دیابت شود یا می ‌تواند دیابت را تشدید کند. افراد مبتلا به دیابت برای مصرف این دارو باید با پزشک مشورت کنند.
  3. مشکلات عضلانی: استفاده از این دارو ممکن است باعث مشکلات عضلانی شود. این مشکل می تواند منجر به شرایط جدی ‌تری مانند رابدومیولیز یا میوپاتی خودايمنی شود.
  4. مشکلات کلیوی: تغییرات در مقدار ادرار یا مشکلات کلیوی نمونه ای دیگر از عوارض این دارو هستند.
  5. مشکلات کبدی: علائمی نظیر تهوع، استفراغ مداوم، زردی پوست یا چشم، ادرار تیره و درد شکم ممکن است نشان ه‌های مشکلات کبدی باشند. اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید فورا با داروساز یا پزشک تماس بگیرید.
  6. واکنش‌ های آلرژیک: واکنش‌ های جدی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم در ناحیه‌ های مختلف بدن، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی می تواند رخ دهد.

تداخل دارویی آتورواستاتین با دیگر داروها

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. برای جلوگیری از تداخل دارویی میان آتورواستاتین با داروهای دیگر ابتدا فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را تهیه کنید. سپس این فهرست را به داروساز متخصص به اشتراگ بگزارید. برخی از تداخلات دارویی میان قرص آتورواستاتین با داروهای دیگر را در جدول زیر بررسی کرده ایم:

نام دارو اثر تداخل نکات توجه
داپتومایسین افزایش خطر عوارض عضلانی و کبدی افزایش خطر عوارض جانبی از جمله میوزیتی (تخریب عضلات) و افزایش آنزیم ‌های کبدی
جمفیبروزیل کاهش اثربخشی آتورواستاتین کاهش اثربخشی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خونی
گلکاپرویر کاهش جذب آتورواستاتین کاهش جذب و اثربخشی آتورواستاتین
پیبرنتاسویر کاهش اثربخشی آتورواستاتین کاهش اثربخشی آتورواستاتین در کاهش کلسترول خونی
تلیترومایسین افزایش خطر عوارض عضلانی و کبدی افزایش خطر عوارض جانبی از جمله میوزیتی (تخریب عضلات) و افزایش آنزیم ‌های کبدی
محصولات برنج مخمر قرمز افزایش خطر مشکلات عضلانی و کبدی افزایش خطر مشکلات جدی عضلانی و کبدی

*نکته: هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک خود شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

هشدارهای مهم قبل از مصرف آتورواستاتین

قبل از مصرف آتورواستاتین، اطلاعات و هشدارهای مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. رعایت این نکات می تواند خطر عوارض جانبی را به حداقل برساند و تاثیر قرص آتورواستاتین را افزایش دهد. پس این نکات را به خوبی بررسی کنید:

  • حساسیت یا آلرژی: اگر به آتورواستاتین یا هر ماده دیگر حساسیت دارید، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. مصرف آتورواستاتین ممکن است باعث واکنش ‌های آلرژیک شود.
  • وضعیت پزشکی: سوابق پزشکی خود را با پزشک یا داروساز به اشتراک بگذارید، به ویژه در موارد مرتبط با بیماری ‌های کبدی، کلیوی و مصرف الکل.
  • مصرف الکل: محدود کردن مصرف الکل ضروری است؛ زیرا مصرف الکل در کنار آتورواستاتین می‌ تواند خطراتی مانند مشکلات کبدی را افزایش دهد.
  • دوران بارداری: استفاده از قرص آتورواستاتین در دوران بارداری می تواند برای جنین خطرات باشد. پس در صورت لزوم این دارو باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
  • افراد مسن: افراد سالمند ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو ویژه در خصوص مشکلات عضلانی حساس ‌تر باشند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص آتورواستاتین پرداختیم. این دارو برای تنظیم و کاهش کلسترول به کار توسط داروساز تنظیم می شود. در واقع آتورواستاتین برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی مصرف می شود. اما مصرف نادرست و خودسرانه می تواند عوارض جانبی و حتی تداخل میان دارو های دیگر به همراه داشته باشد. برای جلوگیری عوارض و تداخل باید به توصیه های پزشک یا داروساز توجه کنید و طبق دستورات آن عمل کنید. اگر سوالی درباره این دارو از داروساز متخصص دارید، با رزرو نوبت می توانید مشاوره دارویی رایگان دریافت کنید.

رزرو مشاوره رایگان


منبع: www.medscape.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید