اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
صفر تا صد قرص کاپتوپریل برای فشار خون

صفر تا صد قرص کاپتوپریل برای فشار خون

قرص کاپتوپریل یکی از داروهای موثر برای کنترل فشار خون بالا است. در واقع کاپتوپریل یک مهار کننده ACE است که با شل کردن رگ های خونی عمل می کند تا خون راحت تر جریان یابد. کاهش فشار خون باعث جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی می شود. به همین خاطر پزشک یا داروساز کاپتوپریل را برای درمان نارسایی قلبی، محافظت از کلیه ها در برابر آسیب های ناشی از دیابت و حفظ سلامت پس از حمله قلبی تجویز می کند. اگه از این دارو استفاده می کنید یا قصد مصرف آن را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برای اینکه از قرص کاپتوپریل بهترین نتیجه را بگیرید و بدون عوارض جانبی آن را مصرف کنید، باید با فردی متخصص مانند پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید. از این رو خانم دکتر کاغذی با هدف کمک و درمان بیماران، مشاوره دارویی رایگان ارائه می دهد. برای دریافت مشاوره وارد صفحه زیر شوید و زمان مناسب را رزرو کنید. سپس در زمان رزرو شده خانم دکتر با شما تماس خواهند گرفت:

رزرو مشاوره رایگان

نحوه استفاده از قرص کاپتوپریل

برای استفاده از قرص کاپتوپریل، ابتدا باید دستورالعمل‌ های پزشک یا داروساز را رعایت کنید. این دارو معمولاً با معده خالی، حداقل یک ساعت قبل از هر وعده غذایی مصرف می ‌شود. اما اگر داروساز نحوه دیگری به شما تجویز کرده باید طبق دستورات او مصرف کنید.

این دارو معمولاً دو تا سه بار در روز مصرف می شود و مقدار دقیق آن بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می ‌شود. بهتر است این دارو را به طور منظم و به ترتیب مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

توجه داشته باشید که افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است احساس بیماری نکنند. اما برای درمان این بیماری، باید به طور مداوم این دارو را مصرف کنید؛ زیرا این دارو ممکن است دو هفته طول بکشد تا تاثیر خود را نشان دهد. همچنین برای درمان نارسایی قلبی ممکن است هفته ‌ها یا ماه‌ ها طول بکشد. اگر پس از مصرف این دارو وضعیت شما بهبود یابد یا بدتر شود مثلاً فشار خون شما بالا بماند یا افزایش یابد، باید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

قرص کاپتوپریل 50
قرص کاپتوپریل 50

اشکال دارویی کاپتوپریل

  • کاپتوپریل 5 میلی گرم
  • کاپتوپریل 25 میلی گرم
  • کاپتوپریل 50 میلی گرم
  • کاپتوپریل 100 میلی گرم

دوز مناسب قرص کاپتوپریل

دوز مصرفی کاپتوپریل با توجه به وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان و نوع بیماری از فردی به فرد دیگر متغییر است. اما به طور کلی در مواقع زیر به این صورت تجویز می شود:

  1. فشار خون: 25 میلی گرم هر 8 تا 12 ساعت، به تدریج بر اساس پاسخ بیمار ممکن است افزایش یابد (ممکن است در برخی از بیماران کمتر شروع شود).
  • حداکثر دوز مجاز: 450 میلی گرم در روز
  1. نارسایی احتقانی قلب: در ابتدای درمان دوز میان 6.25 الی 12.5 میلی گرم هر 8 ساعت به صورت خوراکی مصرف می شود. اما برای درمان دوز 50 میلی گرم در 8 ساعت تجویز می شود.
  • حداکثر دوز مجاز: 450 میلی گرم در روز
  1. اختلال عملکرد بطن چپ پس از انفارکتوس میوکارد: دوز مناسب در ابتدای درمان 6.25 میلی گرم و به دنبال آن 12.5 میلی گرم در هر 8 ساعت تجویز می شود. سپس داروساز ممکن است در چند روز آینده دوز مصرفی را به 25 میلی گرم و در پی آن 50 میلی گرم در هر 8 ساعت افزایش دهد.
  2. نفروپاتی دیابتی: 25 میلی گرم در هر 8 ساعت

    قرص کاپتوپریل 25
    قرص کاپتوپریل 25

عوارض جانبی قرص کاپتوپریل

مصرف نادرست قرص کاپتوپریل و بدون توجه به توصیه های داروساز ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. اگر پس از مصرف هر گونه علائم در وضعیت خود مشاهده کردید، فورا به داروساز یا پزشک گزارش دهید. برخی از این عوارض ها شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • دست دادن چشایی
  • سرفه خشک
  • غش
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • علائم سطح بالای پتاسیم خون از جمله ضعف عضلانی یا ضربان قلب آهسته
  • علائم عفونت، مانند گلودرد، تب، یا لرز
  • ادرار کدر
  • تغییرات در مقدار ادرار
  • علائم آسیب کبدی از جمله تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، یا زردی چشم و پوست
  • واکنش‌ های آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، یا مشکلات تنفسی

تداخل دارویی قرص کاپتوپریل

12.5 کاپتوپریل
12.5 کاپتوپریل

تداخلات دارویی می ‌توانند نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. برای اطمینان از مصرف ایمنی داروها، اگر داروی دیگری همراه با کاپتوپریل مصرف می کنید لیست این داروها را به پزشک و داروساز نشان دهید و هیچ دارویی را بدون تأیید داروساز شروع، قطع یا تغییر ندهید. برخی از این داروها در جدول زیر بررسی شده است:

نام دارو تاثیر تداخل دارویی
آلیسکیرن ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند.
داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف یا خطر عفونت را افزایش می ‌دهند (مانند اورولیموس، سیرولیموس) ممکن است باعث افزایش خطر عفونت یا داروئی شوند.
لیتیوم ممکن است باعث افزایش سطح لیتیوم در خون شود.
ARB ها (لوزارتان، والزارتان) ممکن است باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شود.
قرص های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون ممکن است باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شود.
ساکوبیتریل ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند.
محصولاتی که ممکن است فشار خون را افزایش دهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند. مطمئن شوید که از این دارو با احتیاط استفاده می‌کنید و با پزشک خود در مورد اثرات تداخلی مشورت کنید.
آزمایش ‌های آزمایشگاهی (مانند آزمایش ادرار استون) ممکن است باعث نتایج آزمایش نادرست شود.
محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، کمک ‌های رژیم غذایی یا NSAID ها (مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی شود.

مصرف قرص کاپتوپریل در دوران بارداری

استفاده از قرص کاپتوپریل در دوران بارداری ممکن است منجر به آسیب جدی (احتمالاً کشنده) برای جنین شود. برای اطلاعات بیشتر و مشورت درباره استفاده از روش ‌های معتبر کنترل بارداری در این زمان، بهتر است با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید. اگر در حال حاضر باردار هستید باید به صورت فوری با پزشک یا داروساز ارتباط بگیرید.

موارد احتیاط در مصرف کاپتوپریل

برای جلوگیری از عوارضات جانبی قرص کاپتوپریل، توجه به توصیه های داروساز و موارد احتیاط بسیار مهم است. برخی از این توصیه ها شامل موارد زیر است:

  1. اگر به کاپتوپریل یا سایر مهارکننده‌ های ACE مانند لیزینوپریل حساسیت دارید یا به هر نوع آلرژی دیگری رنج می‌ برید. به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید.
  2. اگر دارای سوابق پزشکی خاصی هستید، به پزشک یا داروساز بگویید. به ویژه سوابق زیر:
  • تجربه واکنش آلرژیک شامل تورم صورت، لبها، زبان یا گلو (آنژیوادم).
  • استفاده از روش‌ های تصفیه خون مانند آفرزیس LDL یا دیالیز.
  • مبتلا به بیماری ‌های عروقی کلاژن مانند لوپوس یا اسکلرودرمی.
  • داشتن سطح بالای پتاسیم در خون.
  1. از مصرف الکل یا ماری ‌جوانا (حشیش) پرهیز کنید؛ زیرا این موارد می‌ توانند خطر سرگیجه را افزایش دهند.
  2. اگر پس از مصرف تعریق شدید، اسهال یا استفراغ را تجربه کردید، به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید؛ چرا که این می ‌تواند منجر به کمبود مایعات و سبکی سر شود.
  3. اگر مکمل ‌های پتاسیم یا جایگزین ‌های نمک حاوی پتاسیم مصرف می کنید، به پزشک یا داروساز گزارش دهید.
  4. افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو از جمله سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم حساس ‌تر باشند، پس باید تحت نظر داروساز قرص کاپتوپریل را مصرف کنند.
  5. این دارو به شیر مادر منتقل می ‌شود. پس اگر مادر شیرده هستید، بهتر است قبل از مصرف با داروساز مشورت کنید.

جمع بندی

به طور کلی قرص کاپتوپریل یکی از داروهای موثر برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی و محافظت از کلیه‌ ها در برابر آسیب ‌های ناشی از دیابت استفاده می‌ شود. اما لازم است تا هنگام مصرف این دارو، موارد احتیاط و تداخلات دارویی ممکن را در نظر بگیرید و با داروساز مشورت کنید تا از استفاده بهینه و ایمن این دارو بهره ‌مند شوید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید