اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
کهیر عصبی چیست؟ + راهکارهای درمانی

کهیر عصبی چیست؟ + راهکارهای درمانی

کهیر عصبی یکی از انواع کهیر پوستی شناخته شده است. این بیماری معمولاً ناشی از فعالیت سیستم ایمنی بدن در پاسخ به فشار عصبی و عوامل روانی به وجود می‌آید. در این حالت، ماده شیمیایی به نام هیستامین در خون افزایش می‌یابد و باعث نشت خون در مویرگ‌ها می‌شود. نشت خون در مویرگ ها در نهایت به شکل لکه‌های قرمز و تورمی روی پوست ظاهر می شوند. در ادامه این مقاله این کهیر را بیشتر بررسی می کنیم به راه های درمانی آن می پردازیم.

علائم کهیر عصبی

علائم کهیر استرسی که گاهی به عنوان ارتیکاریا استرسی نیز شناخته می‌شود، یک نوع کهیر پوستی است که با تنش عصبی یا استرس روانی به وجود میاید. در این حالت، علائم خارش و قرمزی پوست را در افراد ایجاد می‌کند. این بیماری عمدتاً در افراد جوان و بین 20 تا 30 سالگی رایج است.

علائم کهیر عصبی معمولاً در پاسخ به تنش عصبی یا استرس روانی ظاهر می‌شوند. آنها ممکن است بلافاصله پس از تنش روانی شدید یا با تأخیر ظاهر شوند. این علائم می‌توانند شامل قرمزی پوست، خارش شدید، سوزش و تورم باشند. علائم این بیماری معمولاً در مناطقی که تحت فشار قرار می گیرند مانند دست‌ها، پاها، صورت و گردن ظاهر می‌شوند. در برخی موارد این علائم به سرعت درمان می‌شود ولی در بعضی از افراد ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند.

چگونگی ایجاد علائم کهیر از نوع عصبی به صورت دقیق هنوز مشخص نشده است. اما فعال شدن سامانه عصبی تنشی به عنوان پاسخ به استرس روانی، می‌تواند باعث افزایش ترشح هیستامین و سایر ترشحات شیمیایی در بدن شود که در نهایت منجر به ظهور علائم کهیر می‌شود.

علائم کهیر عصبی
علائم کهیر عصبی

درمان کهیر عصبی پوستی

برای درمان این بیماری می توانید از روش های خانگی یا داروهای تجویز شده استفاده کنید. درمان های خانگی شامل مدیریت استرس و تغذیه سالم است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم. اما روش دوم که شامل استفاده از داروها است به شدت و نوع کهیر بستگی دارد. توجه داشته باشید که این داروها باید تحت نظر داروساز متخصص تجویز شوند. همچنین داروساز چگونگی مصرف و مقدار آن را نیز تعیین می کند. در ادامه این دو روش کلی را باز کرده و هر کدام را بررسی می کنیم؛ پس برای اطلاعات بیشتر و درمان کهیر عصبی این دو بخش را با دقت مطالعه کنید.

درمان خانگی کهیر عصبی

1. روش های مدیریت استرس

روش‌های مدیریت استرس در درمان کهیر عصبی می‌تواند بهبودی در علائم و نشانه‌های بیماری ایجاد کند. این روش‌ها شامل تغییرات در سبک زندگی، تکنیک‌های مدیتیشن، روان‌درمانی و تمرین‌های تنفسی است. در ادامه به توضیح برخی از این روش‌ها می‌پردازیم:

  • تغییرات در سبک زندگی: تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به کاهش استرس و کنترل علائم کهیر کمک کند. به ‌عنوان مثال مدیریت زمان به‌طور مؤثر، استراحت کافی، فعالیت‌های بدنی منظم و مراقبت از خود می‌تواند بهبودی در علائم ایجاد کند.
  • تکنیک‌های مدیتیشن: مدیتیشن یک روش ذهنی است که به کاهش استرس و آرامش ذهنی کمک می‌کند. برای مدیتیشن می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تمرکز بر نفس، تجسم مثبت و آگاهی ناخودآگاه استفاده کنید. مدیتیشن می‌تواند به کاهش تنش‌های عصبی و کنترل علائم کهیر استرسی یا عصبی کمک کند.
  • روان‌درمانی: مراجعه به روان‌شناس یا روان‌درمانگر می‌تواند در مدیریت استرس و عوارض روانی مرتبط با کهیر عصبی مفید باشد. این روش شامل بررسی عوامل روانی تحت‌تأثیر استرس، بهبود خودآگاهی و یادگیری راهکارهای مؤثر برای مقابله با استرس است.
  • تمرین‌های تنفسی: تکنیک‌های تنفسی می‌توانند در کاهش استرس و آرامش در مواجهه با کهیر مفید باشند. تنفس عمیق، تنفس متمرکز و تکنیک‌های تنفس مرکب می‌توانند به کاهش علائم استرس و ارتقای روحیه کمک کنند.

2. رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم در مدیریت کهیر عصبی از اهمیت بالایی برخوردار است. رژیم غذایی سالم باید شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، مرغ و تخم‌مرغ، میوه‌های خشک، میوه‌هایی مانند آووکادو و توت‌فرنگی، مغزها مانند بادام و پسته، و مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها باشد.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه به عنوان منابع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و افزایش روند بهبودی کمک کند. مصرف غلات کامل نیز می‌تواند سطح انرژی پایدار را تأمین کرده و بر کاهش استرس بدن تأثیرگذار باشد.

منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، مرغ و تخم‌مرغ حاوی اسیدهای چرب امگا-3 و پروتئین بالا هستند که به بهبود وضعیت پوست و کاهش التهاب کمک می‌کنند. میوه‌های خشک و میوه‌هایی مانند آووکادو و توت‌فرنگی نیز غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به حفظ سلامت پوست و کنترل عوارض کهیر عصبی کمک می‌کنند. همچنین، مصرف مغزها مانند بادام و پسته به عنوان منابع سالم چربی و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز می‌تواند بهبودی در علائم بیماری ایجاد کند.

درمان کهیر عصبی با استفاده از داروها

1. آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها گروهی داروها هستند که برای درمان کهیر عصبی استفاده می‌شوند. این داروها عملکرد ضد آلرژیک دارند و می‌توانند علائم و نشانه‌های این بیماری را کاهش دهند. آنتی هیستامین ها برای کاهش عوارض آلرژیکی مانند خارش، قرمزی و تورم پوست استفاده می‌شوند. عملکرد اصلی این داروها، مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین در بدن است. هیستامین یک ماده شیمیایی است که در واکنش به عوامل آلرژیک و استرس تولید می‌شود و علائم کهیر را تشدید می‌کند. آنتی هیستامین ها با مسدود کردن اثرات هیستامین، از تحریک و توسعه واکنش آلرژیک در بدن جلوگیری می‌کنند.

درمان کهیر عصبی با استفاده از آنتی هیستامین ها معمولاً شامل مصرف داروهای دومنیزون و ستیریزین می‌شود. دومنیزون یک آنتی هیستامین قوی است که به تسکین علائم مرتبط با کهیر از نوع عصبی مانند خارش، سوزش و تورم پوست کمک می‌کند. ستیریزین نیز یک آنتی هیستامین است که می‌تواند علائم کهیر را کاهش دهد.

مصرف آنتی هیستامین ها برای درمان کهیر استرسی یا عصبی ممکن است در مواردی که باعث ایجاد تنش ناشی از استرس شده‌اند، مؤثر باشد. با این حال قبل از استفاده از آنتی هیستامین ها یا هر داروی دیگری، توصیه می‌شود با داروسازی متخصص مشورت کنید تا بهترین روش درمانی و دوز مناسب را برای شرایط شما تعیین کند.

2. داروهای ضدتنش

داروهای ضد‌تنش گروهی دیگر از داروها هستند که در درمان کهیر عصبی استفاده می‌شوند. این داروها به منظور کاهش تنش و استرس در بدن استفاده می‌شوند که می‌تواند علائم و نشانه‌های کهیر استرسی یا عصبی را کاهش دهد. در واقع داروهای ضد‌تنش معمولاً به عنوان ضد‌اضطراب، ضد‌افسردگی و آنتی‌استرس استفاده می‌شوند. این داروها تأثیری بر روی سیستم عصبی دارند و با کاهش استرس و تنش در بدن، می‌توانند علائم کهیر از نوع عصبی را تسکین دهند.

یکی از دسته‌های داروهای ضد‌تنش، ضد‌اضطراب هستند. این داروها مانند بنزودیازپین‌ها و سداتیون‌ها عمل می‌کنند. آنها با کاهش فعالیت عصبی و آرامش ذهنی، به کاهش نشانه‌های استرس و اضطراب کمک می‌کنند. ضد‌افسردگی‌ها نیز می‌توانند در درمان کهیر عصبی مورد استفاده قرار بگیرند. این داروها به منظور افزایش سطح سراتونین در مغز استفاده می‌شوند که در نهایت علائم کهیر را بهبود می بخشند.

علاوه بر این مصرف داروهای آنتی‌استرس نیز در کاهش علائم کهیر استرسی یا عصبی مفید است. این داروها با کاهش تنش در بدن و تأثیر مستقیم بر فعالیت سیستم عصبی، می‌توانند بهبودی در علائم و نشانه‌های کهیر ایجاد کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به کهیر عصبی پرداختیم و روش های درمانی آن را بررسی کردیم. کهیر استرسی یا عصبی که بر اثر استرس و تنش به وجود می آید علائمی مانند قرمزی، خارش، سوزش و تورم دارد. برای درمان این بیماری دو روش کلی درمان خانگی و استفاده از داروها وجود دارد. روش خانگی شامل مدیریت استرس و تغذیه سالم با تغییر سبک زندگی و داروهای مناسب بیماری، شامل آنتی هیستامین ها و داروهای ضد‌تنش است. این داروها باید تحت نظر داروساز مصرف شوند؛ زیرا داروساز با توجه به علم خود در زمینه داروها بهترین دوز و زمان مصرف را مشخص می کند. برای مشاوره و درمان این بیماری می توایند با روز نوبت مشاوره رایگان دریافت کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید