اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص سفیکسیم؛ بررسی نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخل جانبی

قرص سفیکسیم؛ بررسی نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخل جانبی

قرص سفیکسیم یا سفکسیم یک داروی آنتی ‌بیوتیک از دسته سفالوسپورین ‌ها است که برای درمان عفونت‌ های باکتریایی مختلف مانند عفونت ‌های تنفسی، ادراری، پوستی و بافت‌ های نرم استفاده می ‌شود. این دارو با مهار تولید و تکثیر پوسته ‌سلولی باکتری ‌ها، باعث از بین رفتن عفونت می ‌شود.

سفیکسیم به عنوان یک گزینه مؤثر و پرکاربرد در میان داروهای آنتی ‌بیوتیک شناخته می ‌شود و با تجویز داروساز، می ‌تواند بهبودی سریع و موثر در عفونت ‌های باکتریایی را فراهم کند. در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با داروی سفیکسیم بیشتر آشنا می شویم و صفر تا صد نحوه استفاده، عوارض و تداخل آن را بررسی می کنیم؛ پس برای اطلاعات بیشتر راجب این دارو در ادامه با ما همراه باشید.

مکانیسم قرص سفیکسیم

قرص سفیکسیم یک آنتی ‌بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ ها است که برای درمان عفونت‌ های باکتریایی متنوع مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دسته از آنتی ‌بیوتیک ‌ها از طریق مهار فعالیت آنزیم ‌های مسئول برای ساخت دیواره‌ ی سلولی باکتری ‌ها عمل می ‌کنند. با متوقف کردن رشد و تقسیم و تکثیر باکتری ‌ها، سفیکسیم باعث ایجاد تغییرات در دیواره‌ی سلولی آنها شده که در نهایت منجر به ایجاد نقص در دیواره‌ی سلولی و از بین رفتن باکتری ‌ها می شود.

مهمترین ویژگی داروی سفیکسیم این است که تنها علیه عفونت ‌های باکتریایی موثر است و در مقابل عفونت ‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کارایی ندارد. از این ‌رو استفاده نادرست و بی ‌دلیل از این دارو می ‌تواند باعث مقاومت باکتری ‌ها در برابر آن شود. بهترین راه برای مصرف درست مشاوره با داروساز است. داروساز متخصص با توجه به علم خود در زمینه دارو می تواند بهترین توصیه را با توجه به شرایط شما ارائه دهد.

قرص سفیکسیم 200
قرص سفیکسیم 200

نحوه استفاده از قرص سفیکسیم

این دارو به طور عمده برای افراد بزرگ سال تجویز می‌ شود، اما در کودکان نیز می ‌توان از آن استفاده کرد. برای کودکان، دوز این دارو بر اساس وزن تعیین می ‌شود و بهترین نتیجه زمانی به دست می ‌آید که دوزها به صورت مساوی تقسیم شده و در بازه ‌های زمانی منظم مصرف شوند. به منظور بهترین اثر، توصیه می ‌شود دارو را هر ۱۲ ساعت یکبار مصرف کنید.

مصرف منظم و پایداری از قرص  بسیار مهم است. حتی اگر علائم عفونت پس از چند روز کاهش یابند، تا پایان دوره‌ی تجویز شده مصرف آن را ادامه دهید. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به رشد دوباره‌ی باکتری ‌ها شود و باعث عود عفونت شود.

در صورتی که وضعیت شما پس از مصرف دارو بهبود نیافت یا بدتر شود، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. داروساز می‌ تواند تغییرات لازم در داروی شما ایجاد کند یا راهنمایی ‌های دقیق‌ تری در مورد استفاده از این آنتی ‌بیوتیک ارائه دهد.

قرص سفیکسیم 400
قرص سفیکسیم 400

عوارض جانبی داروی سفیکسیم

همان طور که دانستیم یکی از داروهای معمول در درمان عفونت ‌های باکتریایی، داروی سفیکسیم است که در مواردی می ‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. عوارض جانبی معمول داروی سفیکسیم عبارتند از:

  1. ناراحتی/درد معده: مصرف قرص سفیکسیم ممکن است باعث تحریک معده و درد یا ناراحتی معده شود.
  2. اسهال: یکی از عوارض شایع داروی سفیکسیم، اسهال است که ممکن است در طول درمان ایجاد شود.
  3. حالت تهوع: برخی افراد ممکن است در طی مصرف سفیکسیم احساس تهوع کنند.
  4. گاز: افزایش تشکیل گاز در روده‌ ها نیز از عوارض جانبی این دارو است.
  5. سردرد یا سرگیجه: برخی افراد ممکن است در اثر مصرف سفیکسیم با سردرد یا سرگیجه مواجه شوند.

اکثریت افرادی که از قرص سفیکسیم استفاده می ‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. اما در موارد نادر، عوارض جانبی جدی می ‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تهوع/استفراغی غیرقابل توقف
  • درد شدید معده/شکم
  • زردی چشم/پوست
  • ادرار تیره
  • خستگی غیرعادی
  • علائم جدید عفونت مانند گلودرد مزمن یا تب
  • کبودی/خون‌ریزی آسان
  • مشکلات کلیوی مانند تغییرات در مقدار ادرار
  • تغییرات ذهنی/خلقی مانند گیجی

همچنین برخی عوارض نادر مانند بیماری شدید روده به دلیل وجود باکتری C. difficile نیز گزارش شده است که ممکن است در طی درمان یا حتی هفته ‌ها یا ماه ‌ها پس از توقف درمان ایجاد شود.

استفاده طولانی یا مکرر از دارو یا قرص سفیکسیم می ‌تواند منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید واژن شود. در صورت مشاهده علائم نادر مانند لکه‌ های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا واکنش ‌های آلرژیک شدید، بهتر است فوراً به داروساز یا پزشک خود مراجعه کنید.

توصیه های قبل از مصرف سفیکسیم

قبل از شروع مصرف این دارو، توصیه م ی‌شود که موارد زیر را به دقت رعایت کنید:

  1. آلرژی و حساسیت: اگر به پنی ‌سیلین ‌ها یا داروهای دیگر آنتی ‌بیوتیک سفالوسپورینی حساسیت دارید، بهتر است از مصرف سفیکسیم خودداری کنید؛ زیرا این مواد ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشند که باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگری در شما شود.
  2. تاریخچه پزشکی: قبل از مصرف قرص سفیکسیم، سابقه پزشکی خود از جمله بیماری ‌های کلیوی و بیماری ‌های روده ‌ای خاص مانند کولیت را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این اطلاعات به داروساز کمک می ‌کند تا داروی مناسب را برای شما تجویز کند و عوارض جانبی کمتری داشته باشد.
  3. واکسیناسیون و ایمن ‌سازی: اگر قصد انجام هر گونه ایمن ‌سازی یا واکسیناسیون را دارید، به متخصص مراقبت‌ های بهداشتی خود اطلاع دهید که شما از سفیکسیم یا دیگر آنتی ‌بیوتیک ‌های سفالوسپورینی استفاده می ‌کنید. این اطلاعات به او کمک می ‌کند تا زمان مناسبی را برای انجام ایمن ‌سازی تعیین کند.
  4. شیردهی: اگر در دوره شیردهی هستید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید قبل از شروع مصرف سفیکسیم یا هر دارو دیگر. این تاکید برای حفظ سلامتی شما و نوزادتان ضروری است.

تداخل دارویی داروی سفیکسیم با دیگر داروها

یکی از تداخل ‌های مهم دارویی با قرص سفکسیم، تداخل با رقیق کننده ‌های خون است. رقیق کننده‌ های خون مانند وارفارین، برای کاهش خطر ایجاد لخت های خونی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. استفاده همزمان از سفکسیم و وارفارین می ‌تواند باعث افزایش خطر خونریزی شود؛ زیرا سفکسیم ممکن است بر روی مکانیسم خون اثرگذاری کند و باعث اختلال در عملکرد رقیق کننده ‌های خون شود.

بنابراین در صورتی که شما در حال مصرف سفکسیم هستید و همچنین از رقیق کننده‌ های خون مثل وارفارین استفاده می ‌کنید، حتماً باید به یک داروساز اطلاع دهید. داروساز با تنظیم دوز داروها یا انتخاب یک جایگزین مناسب می تواند عوارض و مشکل تداخل را حل کند.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از داروهای مهم از خانواده ای آنتی ‌بیوتیک ها پرداختیم. دارو یا قرص سفیکسیم برای درمان عفونت ‌های باکتریایی مختلف مانند تنفسی، ادراری، پوستی و استخوانی استفاده می‌ شود. این دارو با توجه به شرایط بیمار دوز و زمان مصرف آن مشخص می شود اما به طور عمومی هر 12 ساعت یک بار مناسب تشخیص داده شده است. مصرف بیش از حد و بدون مشورت با داروساز می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

 

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید