اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص باکلوفن؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل

قرص باکلوفن؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل

قرص باکلوفن به طور گسترده برای درمان اختلالات عضلاتی و اعصابی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دارو از خانواده ‌ی مرکبات و به عنوان یک مسکن عضلانی مرکزی عمل می‌ کند. اصلی ‌ترین کاربرد باکلوفن در کاهش تشنجات عضلاتی، اسپاسم ‌ها و سفتی ‌های عضلاتی در بیماران مبتلا به ام ‌اس (اسکلروز چندگانه) و دیگر اختلالات عصبی مانند پارکینسون است. علاوه بر این داروی باکلوفن ممکن است در درمان اعتیاد به الکل نیز مؤثر باشد.

این دارو تحت نظر پزشک تجویز و مصرف می شود و مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های داروساز می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید. اگر هم سوالی درباره این دارو دارید می توانید با رزرو نوبت، مشاوره دارویی رایگان دریافت کنید.

باکلوفن 25 برای چیست؟

قرص باکلوفن 25 یک داروی موثر در کنترل اختلالات حرکتی مانند اسپاسم ‌های عضلانی و اسپازم‌ های متعدد مرتبط با ام ‌اس در دوز پایین تر است. این دارو از گروه مهارکننده‌ های گیرنده گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) است که با تثبیت فعالیت آنتاگونیستی GABA در مغز، اثرات مهاری را افزایش می‌ دهد. با این حال استفاده از آن باید تحت نظر داروساز و با رعایت دقیق دستورات و راهنمایی ‌های پزشکی صورت گیرد.

نحوه استفاده قرص باکلوفن

قرص باکلوفن 10
قرص باکلوفن 10

قبل از شروع مصرف داروی باکلوفن و هر بار که دوز آن را تغییر می ‌دهید، باید اطلاعات مربوط به بیمار را از بروشور اطلاعاتی بیمار مطالعه کنید. اما به طور کلی قرص باکلوفن به صورت خوراکی به همراه غذا یا بدون غذا، معمولاً سه بار در روز مصرف می ‌شود. پزشک ممکن است شروع مصرف را با دوز کمتر توصیه کند و به تدریج دوز را افزایش دهد. از این رو حتماً دستورالعمل پزشک را به دقت دنبال کنید.

دوز باکلوفن بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متغیر است. هیچ وقت دوز را افزایش ندهید یا بیشتر از دستور پزشک مصرف نکنید. برای بهره ‌برداری بهتر از این دارو، باید آن را به طور منظم مصرف کنید و به دقت در زمان مشخصی که پزشک شما تعیین کرده است، مصرف کنید.

از قطع مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک یا داروساز پرهیز کنید. همچنین در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت شما، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است در صورت مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالا، علائم ترکیبی مانند توهم و تشنج به وجود آید.

عوارض جانبی قرص باکلوفنداروی باکلوفن

داروی باکلوفن
داروی باکلوفن

لیست زیر شامل عوارض جانبی ممکن از داروی باکلوفن است:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • ضعف
  • خستگی
  • سردرد
  • مشکل خواب
  • حالت تهوع
  • افزایش ادرار
  • یبوست

این عوارض جانبی معمولاً از جمله عوارض کم‌ خطری هستند که ممکن است در اثر مصرف داروی باکلوفن رخ دهد. با این حال اگر هر یک از این عوارض ماندگار یا بدتر شد، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده علائم عوارض جانبی جدی، از جمله تغییرات روانی/خلقتی مانند گیجی، افسردگی، توهم یا عوارض جانبی غیرمعمول دیگر، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش ‌های آلرژیک از جمله عوارض نادر قرص باکلوفن هستند. در صورت مشاهده علائمی مانند بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در مناطقی مثل صورت، دهان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی و غیره، باید بلافاصله به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

تداخل دارویی قرص باکلوفن

قرص باکلوفن 25
قرص باکلوفن 25

تداخلات دارویی می ‌توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند یا تأثیر عملکرد داروها را تغییر دهند. بنابراین باید تمام داروها، مکمل‌ ها و دیگر محصولاتی که مصرف می ‌کنید را با داروساز درمیان بگزارید؛ زیرا ممکن است این داروها با یکدیگر تداخل داشته باشد. همچنین باید تمام داروها را تحت نظر پزشک مصرف کنید و هیچ دارویی را بدون مشورت پزشک تغییر ندهید یا قطع نکنید. در جدول زیر داروهایی که ممکن است با قرص باکلوفن تداخل داشته باشند را مشاهده می کنید:

نوع دارو

نام دارو

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند کدئین

هیدروکودون

نوشیدنی های الکی و ماری جوانا
داروهای خواب یا ضد اضطراب آلپرازولام

لورازپام

زولپیدم

سایر شل کننده گان عضلانی کاریزوپرودول

سیکلوبنزاپرین

آنتی هیستامین ستیریزین

دیفن هیدرامین

توصیه های مهم قبل از مصرف باکلوفن

قبل از مصرف باکلوفن، باید به توصیه ‌های و دستورات داروساز توجه داشته باشید تا احتمال وقوع عوارض جانبی یا تداخل دارویی کاسته شود. در زیر 7 توصیه و هشتدار مهم مصرف باکلوفن را بررسی می کنیم:

  1. حساسیت و آلرژی: قبل از مصرف قرص باکلوفن، اگر به آن حساسیت دارید یا دارای آلرژی‌ های دیگری هستید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. تاریخچه پزشکی: قبل از مصرف باکلوفن، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در مواردی مانند بیماری کلیوی، اختلالات روانی/خلقتی مانند اسکیزوفرنی و اختلالات مغزی مانند تشنج یا سکته.
  3. تأثیرات روانی و خواب: داروی باکلوفن ممکن است باعث سرگیجه و خواب ‌آلودگی شود. بنابراین تا زمانی که هوشیاری کامل ندارید، از رانندگی و استفاده از ماشین ‌آلات خودداری کنید.
  4. مصرف الکل و ماری‌جوانا: الکل یا ماری‌ جوانا می ‌تواند باعث افزایش سرگیجه و خواب آلودگی شود. بنابراین در صورت مصرف این مواد، با پزشک خود صحبت کنید.
  5. عمل جراحی: قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام محصولاتی که مصرف می ‌کنید، از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی اطلاع دهید.
  6. شیردهی: قرص باکلوفن به شیر مادر منتقل می ‌شود. از این رو قبل از شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف این دارو در این دوران مناسب شماست.
  7. دوران بارداری: در دوران بارداری مصرف بالکوفن باید تحت نظر داروساز یا پزشک متخصص باشد. مصرف باکلوفن در دوران بارداری به ندرت دچار علائم مانند لرزش یا تشنج در نوزاد می شود. اگر هر یک از این علائم را در نوزاد خود مشاهده کردید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

متداول ترین پرسش ها درباره قرص بالوفن

پس از بررسی این دارو، سوالات بسیار زیادی پرسیده شد که ما در ادامه تصمیم گرفتیم به پرتکرارترین آنها پاسخ دهیم:

عوارض باکلوفن 25 برای چیست؟

درمان با داروی بالوفن می ‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مختلفی شود که این قرص در دوز 25 عوارض کمتری دارد. برخی از عوارض شایع باکلوفن 25 شامل افت فشارخون، خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، مشکلات گوارشی مانند تهوع یا استفراغ، افزایش وزن یا کاهش آن، افزایش اشتها، اختلال در تمرکز و حافظه، تشنج ‌های عضلانی، افزایش عرق روزانه و اختلال در عملکرد جنسی است. همچنین برخی افراد به دلیل حساسیت به این دارو می توانند عوارض دیگری را تجربه کنند. بهتر است برای مصرف درست و بدون عوارض جانبی یا با کمترین عوارض، با داروساز مشورت کنید.

عوارض قطع ناگهانی قرص باکلوفن

قطع ناگهانی مصرف قرص بالوفن می ‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. از این رو توصیه می شود که برای قطع هر گونه دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید. افرادی که به طور ناگهانی قرص بالوفن را قطع می ‌کنند ممکن است با علائمی مانند افزایش فشارخون، تشنج، اضطراب، تهوع، استفراغ، اختلال در خواب، اسهال، افزایش ضربان قلب، عرق روزانه بیشتر و حتی افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی روبه ‌رو شوند. بنابراین اگر قصد قطع مصرف قرص بالوفن را دارید با داروساز مشورت کنید. داروساز به صورت تدریجی برای شما نحوه درست قطع کردن را آموزش می دهد.

آیا قرص باکلوفن مسکن است؟

قرص بالوفن در دسته داروهای ضد اسپاسم قرار دارد و باعث کاهش اسپاسم عضلانی می شود. این دارو معمولاً برای درمان مشکلات مربوط به اسپاسم عضلات و اختلالات حرکتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با این حال، قرص بالوفن مسکن نیست و برای درد ناشی از دلایل دیگر مانند درد عصبی، موارد شدید درد عضلانی، یا درد مزمن، استفاده نمی ‌شود.

عوارض قرص باکلوفن برای نوزاد چیست؟

استفاده از قرص بالوفن در نوزادان و کودکان می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی شود. برخی از عوارض شایع شامل خواب آلودگی، آرامش، اختلال در خواب، تهوع، استفراغ، افزایش عرق روزانه و کاهش اشتها است.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از داروهای شل کننده عضلانی به نام قرص باکلوفن پرداختیم. این دارو معمولا برای درمان اختلالات عضلاتی و اعصابی برای بیماری هایی مانند تشنجات عضلاتی، اسپاسم ‌ها و سفتی ‌های عضلاتی استفاده می شود. در مقابل فواید و کاربرد، داروی باکلوفن ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت شما نسبت به دارو، تداخل با داروی دیگر یا رعایت نکردن نکات مصرفی باشد. برای جلوگیری از عوارض و تاثیر مثبت دارو با داروساز متخصص مشورت کنید و اگر سوالی دارید می توانید با رزرو نوبت، مشاوره رایگان دریافت کنید.

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید