اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
داروی آزیترومایسین؛ کاربرد، نوع مصرف، عوارض جانبی

داروی آزیترومایسین؛ کاربرد، نوع مصرف، عوارض جانبی

داروی آزیترومایسین یک آنتی ‌بیوتیک مؤثر در خانواده ماکرولید است که برای درمان عفونت ‌های باکتریایی مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو با تأثیر بر روی فرآیند ترجمه پروتئین در باکتری ‌ها، رشد و تکثیر آنها را متوقف می ‌کند. این دارو در درمان عفونت ‌های تنفسی مانند التهاب ریه، سینوزیت، پنومونیا، عفونت ‌های پوستی، عفونت ‌های معده و دستگاه ادراری مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با این دارو بیشتر آشنا می شویم و تمام نکات لازم را بررسی می کنیم.

مکانیزم و کاربرد داروی آزیترومایسین

این دارو با ترکیبی منحصر به فرد از اریترومایسین به عنوان یک آنتی ‌بیوتیک ماکرولید عمل می ‌کند. مکانیزم عمل آزیترومایسین بر پایه مهار سنتز پروتئین ‌ها در باکتری‌ ها بوده که به منظور رشد و تقسیم سلولی ضروری است.

آزیترومایسین با متصل شدن به زنجیره‌ های پپتیدیتیل‌ترانسفراز در باکتری ‌ها، موجب از بین رفتن ترجمه پروتئین‌ های جدید می ‌شود. این اثر باعث متوقف شدن رشد و تقسیم سلولی باکتری‌ ها شده که در نتیجه باعث کنترل و کاهش تعداد باکتری ‌های عامل عفونت می شود.

قرص آزیترومایسین به عنوان یک درمان مؤثر در عفونت ‌های باکتریایی از جمله عفونت ‌های ریوی مانند پنومونی و عفونت‌ های لگن زنانه مانند عفونت ‌های التهاب لگنی (PID) به کار می ‌رود.

آزیترومایسین 250
آزیترومایسین 250

نحوه مصرف آزیترومایسین

نحوه مصرف صحیح داروی آزیترومایسین بسیار مهم است تا اثربخشی حداکثری داشته باشد. برای شروع آزیترومایسین معمولاً یک بار در روز به صورت تزریق وریدی تجویز می‌ شود. این تزریق باید به آرامی و در طی حدود یک ساعت انجام شود تا از وقوع عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

یک نکته مهم در مصرف آزیترومایسین، رعایت زمان ‌بندی منظم است. برای بهترین نتایج، دارو را در همان زمان یا زمان ‌های مشخصی از روز مصرف کنید. این امر باعث می شود تا سطح دارو در بدن شما ثابت بماند و تأثیر مثبت آن بر روی باکتری ‌ها حفظ شود.

نکته مهم دیگر مصرف آزیترومایسین را تا زمان پایان کامل دوره تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم عفونت بهبود یافته باشند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به باقی ‌ماندن باکتری ‌ها و احتمال بازگشت علائم عفونت شود. اما مهم ترین نکته نحوه مصرف این دارو را داروساز متخصصین تعیین می کند. پس اگر این دارو را مصرف می کنید یا قصد مصرف آن را دارید همین الان به صورت رایگان از مشاوره دارویی استفاده کنید. برای دریافت مشاوره رایگان ابتدا باید زمان مناسب را برای خود رزرو کنید. برای رزور نوبت بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

رزرو مشاوره رایگان

عوارض جانبی داروی آزیترومایسین

آزیترومایسین 500
آزیترومایسین 500

اکثر افراد با مصرف این دارو هیچ عوارض جانبی را تجربه نمیکنند. اما ممکن در برخی از افراد پس از مصرف آزیترومایسین باعث بروز عوارض جانبی شود. برخی از این عوارض شایع عبارتند از:

  1. تهوع و استفراغ
  2. اسهال و مدفوع شل
  3. درد معده یا درد
  4. قرمزی در محل تزریق

همان طور که دانستیم عوارض جانبی معمولاً خفیف و گذرا هستند و اکثر افراد تحت درمان با آزیترومایسین عوارض جدی را تجربه نمی کنند. با این حال در صورت بروز علائم جدی با داروساز با پزشک خود مشورت کنید. برخی علائم دیگر این دارو عبارت اند از:

  • تغییرات شنوایی مانند کاهش شنوایی یا زنگ زدن در گوش
  • تورم پاها
  • مشکلات چشمی مانند افتادگی پلک ‌ها یا تاری دید
  • مشکلات در صحبت کردن یا ضعف عضلانی
  • علائم مشکلات کبدی مانند تهوع، خستگی غیرمعمول یا زردی چشم‌ ها و پوست
  • واکنش‌ های آلرژیک شدید مانند تب پیوسته، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش یا تورم زبان و گلو

توصیه های قبل از مصرف داروی آزیترومایسین

قبل از مصرف آزیترومایسین برخی اطلاعات و توصیه هایی وجود دارد که کمک می کند تا این دارو اثربخشی بهتری داشته باشد که در این بخش به آنها می پردازیم. توجه به توصیه ‌های زیر می‌ تواند موجب افزایش ایمنی و کاهش خطرات مرتبط با مصرف این دارو شود؛ پس به دقت نکات زیر را بخوانید:

  • حساسیت به دارو: در صورتی که به آزیترومایسین یا دیگر آنتی ‌بیوتیک ‌های ماکرولید/کتولید حساسیت دارید، حتماً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین اگر به آلرژی دیگری نیز مبتلا هستید، این اطلاعات را به اشتراک بگذارید.
  • تاریخچه پزشکی: قبل از شروع مصرف، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اعلام کنید. به ویژه در مواردی مانند بیماری ‌های کلیوی، کبدی و مشکلات عضلانی مانند میاستنی گراویس.
  • تأثیر بر ریتم قلب: داروی آزیترومایسین ممکن است باعث تغییراتی در ریتم قلب شود که به نام “طولانی شدن QT” شناخته می ‌شود. این وضعیت ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم و خطرناک شود. افراد با شرایط خاص مانند مشکلات قلبی، سابقه خانوادگی مشابه یا سطوح پایین پتاسیم/منیزیم در خون، باید به پزشک یا داروساز اطلاع دهند.
  • تداخل با داروهای دیگر: قبل از مصرف داروی آزیترومایسین، لیست تمام داروهایی که در حال مصرف هستید را به داروساز ارائه دهید؛ به خصوص در صورتی که مشکلات قلبی خاص مانند نارسایی قلبی، طولانی شدن QT یا مرگ ناگهانی قلبی داشته باشید.
  • تأثیر بر افراد خاص: افراد مسن و نوزادان به خاطر ویژگی ‌های فیزیولوژیکی خود، ممکن است نسبت به برخی عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند. اطلاعات در مورد تورم پاها و تأثیر طولانی شدن QT در این گروه ‌ها می ‌تواند مفید باشد.
  • شیردهی: در صورتی که در دوران شیردهی هستید، قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا آزیترومایسین ممکن است به شیر مادر منتقل شود.
  • تأثیر بر واکسیناسیون: آزیترومایسین ممکن است باعث کاهش اثر واکسن ‌های زنده باکتریایی شود. پیش از انجام واکسیناسیون، با متخصص مراقبت ‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

تداخل دارویی داروی آزیترومایسین با دیگر داروها

تداخلات دارویی می ‌توانند تأثیری بر روی عملکرد داروها داشته باشند و منجر به عوارض جانبی جدی شوند. در اثر تداخل با داروی آزیترومایسین، داروهایی مانند لواستاتین (استاتین ‌های کلسترول) ممکن است خطر افزایش عوارض جانبی در سیستم قلبی-عروقی داشته باشند. همچنین داروهایی که بر روی ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر می ‌گذارند ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. به عنوان مثال آمیودارون، کلروکین، دیسوپیرامید، دوفتیلید، دروندارون، هیدروکسی کلروکین، ایبوتیلید، پیموزید، پروکائین آمید، کینیدین، و سوتالول.

اگر داروی دیگری مصرف می کنید برای جلوگیری از این تداخلات، قبل از شروع یا تغییر درمان با داروی آزیترومایسین حتما با داروساز مشورت کنید. همچنین فهرستی از تمام داروها و محصولات گیاهی که مصرف می‌ کنید را با داروساز به اطلاع دهید.

در جدول زیر، چند تداخل دارویی مهم با آزیترومایسین آمده است:

داروها نوع تداخل
لواستاتین افزایش عوارض جانبی قلبی-عروقی
آمیودارون تغییر ریتم قلبی
کلروکین تغییر ریتم قلبی
دیسوپیرامید تغییر ریتم قلبی

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به بررسی داروی آزیترومایسین پرداختیم و تمام نکات لازم را بررسی کردیم. در واقع این دارو یک آنتی ‌بیوتیک از خانواده ماکرولید است و با تاثیر بر تجمع پروتئین در باکتری ها برای درمان عفونت ‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. آزیترومایسین با توجه به شرایط و بیماری هر فرد تجویز و دوز مصرفی آن مشخص می شود. مصرف آزیترومایسین عوارض خاصی ندارد اما اگر پس از مصرف عوارضی مشاهده کردید فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. همچنین اگر داروی دیگری مصرف می کنید آن را به داروساز اطلاع دهید؛ زیرا ممکن با آزیترومایسین تداخل داشته باشد.

با دریافت مشاوره رایگان دکتر کاغذی می توانید از تمام مزایای مشاوره آنلاین بهره مند شوید. با توجه به توضیحاتی که تا الان مطالعه کرده اید، می توانید همین الان نوبت مشاوره خود را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید