اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص گریزئوفولوین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل دارویی

قرص گریزئوفولوین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل دارویی

قرص گریزئوفولوین یکی از دارو های ضد قارچی برای درمان بیماری قارچ پوست، قارچ مو و قارچ ناخن است. اما این قرص یک مرحله پس از داروی ها و پمادهای دیگر تجویز می شود؛ یعنی در مواردی که کرم‌ ها یا لوسیون ‌های معمولی پاسخ ندهند، پزشک یا داروساز این دارو را تجویز می کند. داروی گریزئوفولوین با مهار رشد قارچ ‌ها باعث بهبود علائم عفونت قارچی مانند خارش، قرمزی، پوسته‌ پوسته شدن و تغییر رنگ ناخن ‌ها می شود.

اما مصرف این دارو یا هر داروی دیگر ضدقارچ بدون مشورت با پزشک داروساز می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود. پس اگر دچار این بیماری شده اید، بهتر است قبل از مصرف هر گونه پماد، کرم یا دارو یا پزشک داروساز مشورت کنید. برای این منظور خانم دکتر کاغذی با ارائه مشاوره رایگان دارویی به شما کمک می کند. برای دریافت مشاوره رایگان وارد صفحه رزرو نوبت شوید.

نحوه استفاده از گریزئوفولوین

قرص گریزئوفولوین معمولا به همراه یک وعده غذایی حاوی مقدار متوسط چربی مصرف می شود تا بهتر جذب شود. اگر رژیم غذایی خاصی دارید، با پزشک داروساز در این باره مشورت کنید. دوز دارو باید بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان تعیین شود و در کودکان، دوز نیز بر اساس وزن آن‌ ها تعیین می‌ شود.

همچنین مدت زمان درمان به نوع عفونت بستگی دارد. برای درمان عفونت‌ های پوست سر، پاها و بدن، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا بهبود یابند. اما درمان عفونت ‌های ناخن ممکن است به چند ماه تا یک سال یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد. مصرف دارو باید تا پایان مدت زمان تجویز شده ادامه یابد، حتی اگر علائم بهبود داشته باشید؛ زیرا قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. در صورتی که وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

قرص گریزئوفولوین 125
قرص گریزئوفولوین 125

عوارض جانبی داروی گریزئوفولوین

بسیاری از کسانی که قرص گریزئوفولوین مصرف می کنند، عوارضی را تجربه نمی کنند. اما مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های پزشک، این دارو می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. اما به طور کلی اگر پس از مصرف هر گونه علائمی را مشاهده کردید، فورا به پزشک داروساز اطلاع دهید. برخی از شایع ترین عوارضات جانبی شامل موارد زیر هستند:

  1. عوارض گوارشی: شامل تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکمی یا اختلالات گوارشی مانند دیسپپسی (علائم گوارشی ناخوشایند مانند سوزش معده یا سوزش معده).
  2. عوارض پوستی: از جمله خارش، قرمزی، آب زدگی پوست، تحریک پوست یا تغییرات در رنگ پوست.
  3. عوارض سیستم عصبی: ممکن است سردرد، سرگیجه یا اختلالات خواب از جمله بی‌ خوابی یا خواب زیاد ایجاد کند.
  4. عوارض عمومی: احساس خستگی، ضعف عمومی، علائم شبه‌انفولانزا مانند تب، درد عضلانی و خستگی ممکن است دیده شود.
  5. عوارض ایمنی: در برخی موارد، ممکن است واکنش ‌های حساسیتی مانند آلرژی ‌ها، تورم صورت یا دستگاه تنفسی، آنفولکسیون (واکنش آلرژیک شدید) یا آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید با افزایش خطرات و تهدیدات بیشتر) رخ دهد.
  6. عوارض خونی: ممکن است تغییرات در ترکیب خون مانند کاهش سطح سلول‌ های سفید خون (لوکوپنی)، کاهش تعداد پلاکت ‌ها (ترومبوسیتوپنی) یا کاهش سطح هموگلوبین (آنمی) را ایجاد کند.
  7. عوارض اختلالات عملکرد کبد: این دارو ممکن است باعث افزایش آنزیم‌ های کبدی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) شود، که نشانگر آسیب به کبد است.
  8. عوارض اختلالات کلیه: در برخی افراد ممکن است افزایش سطح کراتینین (یک نشانگر اختلالات کلیه) دیده شود.

    قرص گریزئوفولوین 500
    قرص گریزئوفولوین 500

موارد احتیاط حین مصرف قرص گریزئوفولوین

برای جلوگیری از عوارض جانبی قرص گریزئوفولوین باید به برخی نکات و موارد توجه داشته باشید. این موارد می توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. حساسیت: اگر به گریزئوفولوین یا داروهای مشابه حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین اگر حساسیت یا آلرژی به مواد دیگری دارید، این موضوع را به پزشک داروساز اعلام کنید.
  2. سوابق پزشکی: قبل از شروع مصرف گریزئوفولوین، سوابق پزشکی خود از جمله اختلالات خونی خاص، بیماری کبد و لوپوس را به پزشک داروساز بگویید.
  3. سوابق سیستم عصبی: این دارو ممکن است سرگیجه یا هوشیاری شما را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل از رانندگی، استفاده از ماشین ‌آلات و انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، پرهیز کنید.
  4. مصرف الکل و مواد مخدر: مصرف الکل یا ماری‌ جوانا ممکن است باعث سرگیجه بیشتر یا کاهش هوشیاری شما شود. در طول مصرف گریزئوفولوین، از مصرف الکل و ماری جوانا خودداری کنید.
  5. حفاظت از پوست در برابر نور خورشید: گریزئوفولوین ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس ‌تر کند. برای جلوگیری از این منظور در فضاهای باز، از کرم ضد آفتاب و از لباس ‌های محافظ استفاده کنید و مدت زمان کمتری در برابر نور آفتاب باشید.
  6. برنامه‌ریزی برای بارداری: قبل از شروع مصرف قرص گریزئوفولوین، اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا استفاده از این دارو در دوره بارداری توصیه نمی ‌شود.
  7. تأثیر بر اسپرم: اگر قصد دارید پدر شوید، باید بعد از تکمیل درمان با گریزئوفولوین، مدتی صبر کنید. در این زمان، با پزشک خود درباره موارد مرتبط با بارداری مشورت کنید.
  8. شیردهی: اثرات مصرف گریزئوفولوین بر شیر مادر مشخص نیست. پس بهتر است در صورت شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص گریزئوفولوین

تداخلات دارویی ممکن است بر عملکرد داروهای شما تأثیر بگذارد یا خطرات عوارض جانبی را افزایش دهد. پس اگر همراه داروی گریزئوفولوین داروی دیگری مصرف می کنید، درباره این داروها با پزشک داروساز مشورت کنید. اگر بین این داروها تداخلی وجود داشته باشد، داروساز ابتدا آنها را شناسایی می کند و پس از آن، بهترین راهکار را ارائه می دهد. همچنین بدون تأیید پزشک داروساز، هیچ دارویی را شروع، قطع یا تغییر ندهید. برای آشنایی بیشتر شما با تداخات دارویی قرص گریزئوفولوین در جدول زیر چند نمونه از آنها را بررسی کرده ایم:

نوع دارو اثر تداخل دارویی
باربیتورات تداخل میان گریزئوفولوین با باربیتورات می تواند عملکرد این داروها را تغییر دهد. برخی از باربیتورات شامل فنوباربیتال است.
وارفارین تداخل با وارفارین می ‌تواند منجر به افزایش خطرات عوارض جانبی جدی مانند خونریزی شود.
کنترل بارداری هورمونی گریزئوفولوین می ‌تواند اثربخشی کنترل بارداری هورمونی مانند قرص ‌ها، پچ ‌ها یا حلقه ‌ها را کاهش دهد، که ممکن است باعث بارداری شود.

 

جمع بندی

قرص گریزئوفولوین یکی از گزینه‌ های درمانی برای بیماری قارچ پوستی است. با این حال پیش از استفاده از این دارو باید با فردی متخصص مشورت کرده و دستورات و نکات احتیاطی را رعایت کنید تا از کارایی و ایمنی آن بهره مند شوید. مصرف خودسرانه و نادرست از این دارو میتواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. پس مشورت با پزشک داروساز قبل از مصرف هر گونه دارو ضروری است.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید