اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قارچ ناخن چیست؟ بررسی علل، علائم و راه های درمان

قارچ ناخن چیست؟ بررسی علل، علائم و راه های درمان

قارچ ناخن یکی از مشکلات شایع بین عموم مردم است که بر روی ناخن ‌های انگشتان پا و دست ایجاد می شود. این مشکل به عنوان عفونت قارچی ناخن نیز شناخته می ‌شود و معمولاً با اختلالات ظاهری ناخن‌ ها همراه است. بیماری قارچ‌ پوستی در محیط‌ های گرم و مرطوب به وجود می آید و در صورت عدم درمان می ‌تواند گسترش یابد. در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی ما به بررسی علل، علائم و درمان قارچ ناخن می ‌پردازیم و نکاتی برای پیشگیری از این مشکل را نیز معرفی می ‌کنیم.

علائم قارچ ناخن

علائم قارچ ناخن
علائم قارچ ناخن

عفونت قارچی ناخن معمولاً به دلیل ورود قارچ به زیر ناخن ایجاد می ‌شود. برای تشخیص به موقع این بیماری کافی است تا علائم آن را بشناسید و سپس برای درمان آن اقدام کنید. علائم شایع قارچ ناخن عبارتند از:

  • ضخیم شدن پوسته ناخن: ناخن ‌های مبتلا به قارچ معمولاً پوسته ‌های ضخیم و ناهموار دارند.
  • تغییر رنگ ناخن: رنگ ناخن ممکن است تغییر کند و به رنگ زرد، سیاه، سفید یا سبز تغییر کند.
  • شکننده بودن ناخن یا ناهموار بودن سطح آن: ناخن ممکن است شکننده شود و سطح آن ناهموار یا معمولی نباشد.
  • تغییر شکل ناخن: شکل ناخن ممکن است تغییر کند و ناخن ‌ها به شکل خمیری یا غیر طبیعی تری ظاهر شوند.
  • جدا شدن ناخن از بستر: ناخن ممکن است از بستر خود جدا شود یا بر روی ناخن متصل به بستر بماند.
  • بوی ناخوشایند: عفونت قارچی ناخن ممکن است با بوی ناخوشایندی همراه باشد.

علت ایجاد قارچ ناخن دست یا پا

علت ایجاد قارچ ناخن
علت ایجاد قارچ ناخن

ایجاد قارچ ناخن علائمی دارد که شناخت آن می تواند در پیشگیری و مراقبت به شما کمک کند. به طور کلی رشد بیش از حد قارچ‌ ها معمولاً در محیط ‌های گرم و مرطوب اتفاق می ‌افتد. اما علت اصلی ایجاد قارچ موارد زیر هستند:

  1. محیط محافظت ‌نشده: محیط‌ های گرم و مرطوب برای رشد قارچ‌ ها مکانی مناسب هستند. استفاده یبش از حد رویه هایی مانند جوراب و کفش های بسته می ‌تواند عاملی برای ایجاد عفونت قارچ باشد.
  2. تماس با افراد مبتلا به عفونت قارچی: اگر با شخص دیگری که عفونت قارچی دارد تماس داشته باشید، ممکن است شما هم به آن مبتلا شوید. انتقال از یک فرد به فرد دیگر به وسیله تماس مستقیم با ناخن ها یا به وسیله اشیاء مشترک ممکن است رخ دهد.
  3. مراجعه به آرایشگاه: اگر برای مانیکور یا پدیکور ناخن ‌های خود به آرایشگاه مراجعه می ‌کنید، حتماً بپرسید که کارکنان چگونه ابزارهای خود را ضدعفونی می‌ کنند و چقدر فاصله بین مشتریان خود قرار می ‌دهند. اگر ابزارهای آرایشی مورد استفاده ضدعفونی نشوند، می ‌توانند منجر به انتقال عفونت‌ های قارچی از یک فرد به دیگری شوند.

راه های درمانی قارچ ناخن

درمان قارچ ناخن
درمان قارچ ناخن

برای درمان قارچ ناخن 2 روش کلی وجود دارد. این دو روش عبارت اند: از استفاده از داروهای خوراکی و استفاده از کرم های موضعی. اما مصرف خودسرانه بدون تجویز پزشک یا داروساز از داروها ممکن است باعث عوارض جانبی شود. پس قبل از مصرف هر گونه دارو، درباره آن با داروساز متخصص مشورت کنید. به طور کلی برای اطلاعات بیشتر در ادامه این دو روش را بررسی کردیم تا بیشتر با درمان این بیماری پوستی آشنا شوید:

1. استفاده از داروهای خوراکی

استفاده از دارو ضدقارچ خوراکی یکی از روش ‌های اصلی برای درمان عفونت قارچ ناخن است. این داروها، معمولاً توسط داروساز تجویز می‌ شوند و برای کنترل و از بین بردن قارچ ‌های عامل عفونت ناخن استفاده می ‌شوند. داروی ضدقارچ خوراکی معمولاً در دسته ‌هایی چون آزول‌ ها (مانند ایتراکونازول) یا تریازول ‌ها (مثل فلوکونازول) قرار دارند.

استفاده از قرص ضدقارچ اولین گزینه درمانی در نظر گرفته می ‌شود؛ زیرا استفاده از قرص خوراکی درون بدن جذب و عمل می کند. این داروها با مهار رشد و انتشار قارچ ‌ها در ناخن و پوست اطراف آن ‌ها، به طور تدریجی عفونت را کنترل می‌ کنند. اما باید توجه داشت که ترتیب مصرف و مدت زمان مصرف دارو باید توسط داروساز تعیین ‌شود؛ زیرا مصرف خودسرانه می تواند عوارض جانبی مانند بثورات پوست یا آسیب های کبدی را به همراه داشته باشد.

2. استفاده از کرم های موضعی

استفاده از کرم ضدقارچ یکی دیگر از روش ‌های درمانی عفونت قارچ ناخن است و به طور موضعی بر روی ناخن ‌ها و پوست اطراف آن استفاده می ‌شود. این کرم ‌ها معمولاً دارای مواد فعالی مانند افیناکونازول و توابورول هستند که به کنترل قارچ ‌های عامل عفونت می ‌پردازند.

استفاده از کرم ضدقارچ ناخن بسیار راحت است. این محصولات روی ناخن ‌های آلوده و منطقه اطراف آن ‌ها مالیده می ‌شوند. اگر قبل از استفاده، سطح ناخن را نازک کنید، کرم بهتر و سریع ‌تر جذب می‌ شود. به بیان ساده تر، نازک ‌سازی ناخن باعث افزایش تراوایی کرم به عمق ناخن و کنترل قارچ ‌ها می ‌شود. برای نازک ‌سازی ناخن‌ ها می ‌توانید از لوسیون ‌های حاوی اوره استفاده کنید یا داروساز شما ممکن است از ابزارهای خاصی برای این منظور استفاده کند.

کرم ضدقارچ عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضدقارچ خوراکی دارد، اما ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی شود. همچنین برخی از افراد ممکن است به کرم‌ های ضدقارچ حساسیت نشان دهند، بنابراین در صورت ایجاد حساسیت به محصول، با مشورت داروساز باید استفاده از کرم قطع شود.

با این حال برای افرادی که نمی ‌توانند داروهای ضدقارچ خوراکی مصرف کنند یا ترجیح می ‌دهند از روش ‌های موضعی استفاده کنند، کرم‌ های ضدقارچ گزینه مناسبی است. اما به هر حال، داروساز یا پزشک روش درمان را با توجه به شرایط بیمار تعیین می کند. برای دریافت مشاوره دارویی رایگان وارد صفحه نوبت دهی شده و بهترین زمان را برای خود رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان

نکات مهم برای پیشگیری از قارچ ناخن

رعایت چند روش ساده بهداشتی در زندگی روزمره باعث می شود تا دچار بیماری قارچ نشوید. سعی کنید این روش ها و نکات را در طول روز انجام دهید تا جزئی از سبک زندگی شما شوند. این نکات شامل:

  1. حفظ بهداشت ناخن: ناخن‌ ها را تا جای امکان تمیز نگه دارید و به منظور جلوگیری از جمع ‌آوری میکروب ‌ها و قارچ ‌ها، آنها را خشک کنید. می توانید از سشوار برای خشک کردن ناخن ‌ها بعد از شستشو استفاده کنید.
  2. استفاده از کفش و جوراب مناسب: از کفش ‌های تنفسی با اندازه مناسب استفاده کنید تا جریان هوا با پاهای شما در تماس باشد. همچنین از جوراب ‌های تمیز و تعویضی استفاده کنید.
  3. استفاده از وسایل شخصی: وسایل شخصی خود (مانند حوله، جوراب و کفش) را با دیگران به طور همزمان استفاده نکنید. این اقدام باعث جلوگیری از انتقال عفونت پا و ناخن می ‌شود.
  4. استفاده از کفش ‌ها در مکان‌ های عمومی: در حمام‌ های عمومی سعی کنید از کفش های یکبار مصرف یا از کفش های مخصوص خود استفاده کنید.

در مجموع حفظ بهداشت شخصی و پیگیری نکات ایمنی می ‌تواند از قارچ ناخن جلوگیری کند. در صورتی که دچار این بیماری پوستی شدید فورا با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به یکی از بیماری های پوستی شایع با عنوان قارچ ناخن پرداختیم. به طور کلی قارچ روی ناخن با علائمی مانند ضخیم تر شدن، تغییر رنگ، شکننده شدن، تغییر شکل و بوی ناخشایند ظاهر می شود. این بیماری می تواند از طریق تماس با افراد مبتلا به قارچ یا حیوانات شکل بگیرد. برای درمان عفونت قارچ پزشک یا داروساز داروهای خوارکی یا کرم های موضعی ضد قارچ را تجویز می کند. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان از داروهای ضدقارچ خودسرانه استفاده نکنید، زیرا ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید