اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص فنوفیبرات؛ نحوه استفاده + عوارض جانبی + تداخل دارویی

قرص فنوفیبرات؛ نحوه استفاده + عوارض جانبی + تداخل دارویی

قرص فنوفیبرات یکی از داروی های موثر و کاربردی برای سلامتی قلب و عروق است. این دارو به همراه یک رژیم غذایی متناسب، به کاهش سطوح کلسترول و چربی ‌های بد در خون کمک می ‌کند و در عین حال می ‌تواند سطح کلسترول خوب را افزایش دهد. فنوفیبرات آنزیم ‌هایی که چربی‌ ها را در خون تجزیه می‌ کنند را افزایش می دهد و متعلق به گروه داروهای فیبرات است. این دارو می‌ تواند در کاهش خطر بیماری ‌های قلبی و عروقی موثر باشد، اما برای مصرف باید با خطرات و فواید آن آشنا شوید. برای آشنایی با داروی فنوفیبرات در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه تمام نکات این دارو از جمله نحوه استفاده، عوارض جانبی، تداخل دارویی و نکات و احتیاطات مصرفی را بررسی خواهیم کرد.

اگر سوالی درباره این دارو دارید می توایند با رزرو نوبت در صفحه زیر از داروساز متخصص خانم دکتر کاغذی مشاوره دارویی رایگان دریافت کنید:

رزرو مشاوره رایگان

نحوه استفاده از قرص فنوفیبرات

قرص فنوفیبرات 160
قرص فنوفیبرات 160

قرص فنوفیبرات باید طبق دستورات پزشک یا داروساز مصرف شود. اما به طور کلی این دارو معمولاً یک بار در روز، به صورت خوراکی مصرف می ‌شود؛ منظور از خوراکی اشکال مختلف دارو است که به صورت قرص و کپسول در دسترس است. اما توجه داشته باشید که جابجایی بین انواع مختلف یا برندهای مختلف این دارو توصیه نمی‌ شود مگر اینکه پزشک یا داروساز دستور داده باشد.

بعضی از اشکال فنوفیبرات باید با غذا مصرف شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است به همراه غذا یا بدون غذا مصرف شود. بهتر است از داروساز خود در مورد مارک مورد استفاده خود پرسش کنید تا مطمئن شوید که چگونه این دارو را مصرف کنید.

دوز فنوفیبرات باید بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان توسط پزشک یا داروساز تعیین شود. اگر از داروهای دیگری برای کاهش کلسترول استفاده می‌ کنید، فنوفیبرات را حداقل 1 ساعت قبل یا حداقل 4 تا 6 ساعت پس از مصرف آنها مصرف کنید. این داروها ممکن است به فنوفیبرات متصل شوند و از جذب کامل دارو توسط بدن شما جلوگیری کنند.

برای گرفتن بهترین نتیجه این دارو را باید به طور منظم و در ساعت مشخصی مصرف کنید. هیچگاه دوز را بدون دستور پزشک یا داروساز افزایش ندهید یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. با استفاده بیشتر سطح کلسترول و تری‌ گلیسرید شما سریعتر کاهش نمی ‌یابد و در عوض ریسک عوارض جانبی افزایش می‌ یابد.

ممکن است تا 2 ماه طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره‌ مند شوید. در نتیجه حتی اگر در وضعیت خود احساس بهبود دارید، به مصرف این دارو ادامه دهید؛ زیرا بیشتر افراد مبتلا به کلسترول بالا احساس بیماری نمی‌ کنند. در کنار مصرف فنوفیبرات رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه داشته باشید.

عوارض جانبی قرص فنوفیبرات

اگر قرص فنوفیبرات را به درستی و طبق دستورات داروساز مصرف کنید، بعید است که عوارضی را تجربه کنید. اما اگر هر گونه علائمی را پس از مصرف این دارو مشاهده کردید، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. برخی از شایع ترین علائم موارد زیر است:

  • حالت تهوع یا استفراغی که متوقف نمی ‌شود
  • از دست دادن اشتها
  • درد معده یا شکم
  • زردی چشم یا پوست
  • ادرار تیره
  • درد، حساسیت، یا ضعف عضلانی، به ویژه همراه با تب یا خستگی غیرعادی
  • علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار
  • کاهش شدید سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) که معمولاً به طور منطقی اتفاق نمی ‌افتد و باید به طور منظم بررسی شود.
  • خونریزی یا کبودی آسان
  • خستگی غیرعادی
  • درد قفسه سینه
  • ناگهانی درد، قرمزی، یا تورم معمولاً در ساق پا
  • علائم عفونت مانند گلودرد، تب، تورم غدد لنفاوی، لرز یا سرفه
  • واکنش آلرژیک جدی که شامل بثورات پوستی، خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان، یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی می ‌شود.

    قرص فنوفیبرات 200
    قرص فنوفیبرات 200

توصیه های و موارد احتیاط قرص فنوفیبرات

برای استفاده ایمن و بهره وری حداکثری از دارو به موارد احتیاط که توسط داروساز ارائه شده است توجه کنید. برخی از این توصیه ها و موارد شامل موارد زیر هستند:

  1. حساسیت: اگر به قرص فنوفیبرات یا دیگر فیبرات ‌ها حساسیت دارید یا به مواد غیرفعال موجود در آنها مانند سویا، حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. تاریخچه پزشکی: به پزشک یا داروساز در مورد بیماری ‌هایی که دارید مانند بیماری کلیوی، بیماری کبد (مانند هپاتیت)، بیماری کیسه صفرا، یا سابقه مصرف الکل اطلاع دهید.
  3. داروهای دیگر: به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که استفاده می ‌کنید، از جمله داروهای نسخه ‌ای، بدون نسخه و محصولات گیاهی، اطلاع دهید.
  4. شیردهی: اثرات مصرف فنوفیبرات بر شیر مادر مشخص نیست، اما به دلیل خطرات احتمالی برای نوزاد، شیردهی در حین مصرف و تا 5 روز پس از آخرین مصرف دارو توصیه نمی‌ شود. بهتر در این باره با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص فنوفیبرات

تداخلات دارویی ممکن است تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد یا اثرات جانبی داروهای شما داشته باشد. این تداخلات می ‌توانند عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. پس اگر در کنار فنوفیبرات داروی دیگری را مصرف می کنید با پزشک یا داروساز در مورد تمام این داروها از جمله داروهای نسخه ‌ای، غیرنسخه ‌ای و محصولات گیاهی، صحبت کنید. اگر بین داروهای مصرفی تداخلی وجود داشته باشد داروساز آن را تشخیص می دهد. سپس ممکن است دارویی را حذف یا جایگزین کند یا نحوه استفاده آن را تغییر دهد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان دارویی را به صورت خودسرانه قطع یا نحوه عملکرد آن را تغییر ندهید.

  • یکی از تداخلات قابل توجه فنوفیبرات، استفاده همزمان با رقیق‌کننده ‌های خون مانند وارفارین است که می‌ تواند خطر خونریزی یا لخته‌ های خونی را افزایش دهد.
  • همچنین فنوفیبرات بسیار شبیه به فنوفیبریک اسید است، بنابراین استفاده همزمان از این دو دارو توصیه نمی ‌شود و ممکن است باعث افزایش خطرات و عوارض جانبی شود.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص فنوفیبرات پرداختیم. به صورت کلی فنوفیبرات یک داروی موثر برای کنترل سطوح چربی ‌های خون است که به همراه یک رژیم غذایی مناسب و تغییرات در سبک زندگی می‌ تواند به بهبود وضعیت سلامتی شما کمک کند. با این حال باید توجه داشت که استفاده از آن ممکن است باعث عوارض جانبی شود. از این رو برای مصرف این دارو بهتر است همواره با پزشک یا دارساز در ارتباط باشید و دستورات او را رعایت کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید