اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
داروی کتوکونازول؛ نحوه مصرف، دوز، تداخل و عوارض

داروی کتوکونازول؛ نحوه مصرف، دوز، تداخل و عوارض

داروی کتوکونازول یکی از داروهای موثر در درمان بیماری قارچ پوستی جدی است. این دارو به گروهی از داروها به نام ضدقارچ ‌های آزول تعلق دارد و با توقف رشد قارچ ‌ها عمل می ‌کند. اما توجه داشته باشید که کتوکونازول برای درمان عفونت‌ های قارچی روی پوست و ناخن ‌ها به دلیل خطر عوارض جانبی جدی و تداخلات دارویی، استفاده نمی شود. پس چه زمانی از کتوکونازول باید استفاده کنیم؟ دوز مناسب این دارو چه مقدار است؟ عوارض جانبی و تداخلات این دارو چیست؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

به یاد داشته باشید که درمان بیماری های پوستی از جمله قارچ پوستی نیاز به مشورت با فردی متخصص مانند پزشک یا داروساز است. پس اگر دچار چنین بیماری شده اید، هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است نتجه عکس ببینید یا عوارض خطرناکی را تجربه کنید. برای درمان بیماری های پوستی مانند عفونت قارچ وارد صفحه زیر شوید و زمان مناسبی را برای دریافت مشاوره دارویی رایگان رزرو کنید. در زمان رزرو نوبت خانم دکتر کاغذی با شما تماس خواهد گرفت و شما را راهنمایی خواهد کرد.

رزرو مشاوره رایگان

داروی کتوکونازول چیست؟

کتوکونازول با متوقف کردن قارچ ها برای درمان بیماری قارچ پوستی استفاده می شود. اما در مرحله اول درمان به دلیل عوارضات خطرناک و تداخل دارویی نباید از این دارو استفاده کرد. اگر هم قصد مصرف این دارو را دارید، باید طبق دستورات پزشک یا داروساز از این دارو استفاده کنید.

نحوه استفاده داروی کتوکونازول

کتوکونازول درمان خط اول بیماری قارچ پوستی نیست؛ بله زمانی باید از این دارو استفاده کنید که داروهای دیگر موثر نباشند و مزایای این دارو بیشتر از عوارض جانبی باشد. از طرفی استفاده از قرص کتوکونازول برای درمان عفونت‌ های قارچی پوست و ناخن به دلیل خطرات جدی کبدی، مشکلات غده فوق کلیوی و تداخلات مضر با دیگر داروها توصیه نمی ‌شود.

دوز، نحوه استفاده دقیق و زمان مصرف با توجه به وضعیت شما توسط پزشک یا داروساز متخصص مشخص می شود. اما به طور کلی این دارو یک بار در روز به همراه غذا با بدون غذا مصرف شود. اما اگر مشکلا گوارشی دارید یا پس از مصرف در ناحیه معده احساس ناراحتی کرده اید، بهتر است این دارو را همراه با غذا مصرف کنید. همچنین اگر داروی آنتی ‌اسید مصرف می کنید، داروی کتوکونازول را حداقل 2 ساعت قبل یا یک ساعت بعد از مصرف آنتی ‌اسید مصرف کنید تا این دارو جذب بهتری داشته باشد.

نکته مهم دیگر در مصرف داروی کتوکونازول، مصرف مداوم آن است؛ یعنی مصرف این دارو را زود هنگام قطع نکنید. زیرا کتوکونازول ممکن است پس از مصرف چند روز یا چند ماه اثر کند. برای قطع دارو نیز حتما از پزشک یا داروساز مشورت بگیرید و طبق دستورات او عمل کنید.

دوز داروی کتوکونازول

برای درمان عفونت ‌های قارچی سیستمیکی مانند بلاستومیکوز، کوکسیدیوئیدومیکوز، هیستوپلاسموز، کرومومایکوز و پاراکوکسیدیوئیدومیکوزیس، دوز داروی کتوکونازول برای بزرگسالان معمولاً بین 200 تا 400 میلی‌گرم در روز است. این دوز بسته به شدت عفونت و وضعیت پزشکی بیمار تعیین می‌ شود.

عوارض جانبی داروی کتوکونازول

مصرف داروی کتوکونازول ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این عوارضات این دارو را تحت نظر پزشک یا داروساز مصرف کنید. اما اگر پس از مصرف این دارو هر علائم غیرطبیعی در وضعیت خود مشاهده کردید، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. برخی از عوارض های جانبی این دارو عبارت اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • تغییرات بینایی
  • تغییرات روانی/خلقتی (مانند افسردگی، افکار خودکشی)
  • کاهش سطح تستوسترون
  • کاهش تولید اسپرم
  • مشکلات عملکرد غده فوق کلیوی
  • خستگی غیرمعمول
  • ضعف
  • سرگیجه هنگام ایستادن
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • تغییرات دوره قاعدگی
  • کاهش تمایل یا توانایی جنسی
  • بزرگ شدن سینه ‌ها در مردان
  • ضربان قلب سریع/نامنظم
  • سرگیجه شدید
  • غش کردن
  • واکنش آلرژیک (به ویژه در صورت بثورات پوستی، خارش/تورم در ناحیه صورت/زبان/گلو، مشکل تنفسی)

موارد احتیاط داروی کتوکونازول

برای جلوگیری از عوارض جانبی و تاثیر بهتر این دارو، باید به موارد احتیاط و توصیه های داروساز توجه کنید. برخی از این توصیه ها شامل موارد زیر است:

  • اگر به داروی کتوکونازول یا دیگر داروهای ضد قارچی آزول مانند لووکتوکنازول، فلوکونازول، ایتراکونازول یا دیگر داروها حساسیت یا آلرژی دارید، باید پیش از مصرف کتوکونازول به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگر از قبل سابقه پزشکی داریدف قبل از مصرف کتوکونازول به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به ویژه در مواردی مانند مشکلات کبدی، مصرف الکل، کاهش مشکلات عملکرد غده فوق کلیوی (مانند سطوح پایین کورتیزول، بیماری آدیسون، نارسایی آدرنال)، تولید کم اسید معده یا عدم تولید اسید معده.
  • در صورت استفاده از کتوکونازول، از مصرف الکل خودداری کنید؛ زیرا مصرف این دارو با الکل باعث افزایش خطر مشکلات جدی کبدی می ‌شود. همچنین مصرف کتوکونازول با الکل ممکن است باعث عوارض جانبی مانند گرفتگی، سردرد و حالت تهوع شود.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه طولانی شدن QT ، حساس تر باشند.
  • استفاده از این دارو در دوران شیردهی فقط با مشورت پزشک یا داروساز قابل مصرف است؛ زیرا کتوکونازول به شیر مادر منتقل می‌ شود و ممکن است برای نوزاد مضر باشد.
  • قبل از هر عمل جراحی یا درمان اورژانسی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که از کتوکونازول استفاده می‌ کنید.
  • پزشک شما باید در طول مصرف داروی کتوکونازول، آزمایشات عملکرد کبد را برای کاهش خطر مشکلات کبدی انجام دهد.

تداخل دارویی کتوکونازول با دیگر داروها

تداخلات دارویی کتوکونازول با دیگر داروها ممکن است نحوه عملکرد داروهای را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این تداخلات می‌ توانند در دو جهت اتفاق بیفتند: اول، ممکن است برخی از داروها باعث کاهش غلظت کتوکونازول در بدن شوند و دوم، ممکن است کتوکونازول باعث افزایش غلظت برخی از داروها در بدن شود.

برای مثال برخی از داروهایی که باعث مشکلات کبدی می ‌شوند، داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ، برخی از داروهای استاتینی و غیره، ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی شوند. برعکس، برخی داروها می‌ توانند باعث کاهش غلظت کتوکونازول در بدن شوند، از جمله داروهایی که میزان اسید معده را کاهش می ‌دهند. پس اگر همراه داروی کتوکونازول، داروی دیگری را مصرف می کنید، لیست این داروها را به پزشک یا داروساز نشان دهید. برخی از این داروها را در جدول زیر بررسی کرده ایم:

نوع دارو نمونه از داروها
داروهای کبدی استامینوفن
داروهایی که بر حذف کتوکونازول اثر می ‌گذارند ایزونیازید، نویراپین، ریفامایسین ‌ها (ریفابوتین، ریفامپین)
بنزودیازپین ‌ها  آلپرازولام، میدازولام، تریازولام
سیمواستاتین
التریپتان
اپلرنون
دومپریدون
داروهای ارگوت ارگوتامین
نیولدیپین
تافیلدالدال
فنی توئین
لوواستاتین
آنتی اسیدها
مسدودکننده ‌های H2  سایمتیدین، فاموتیدین، رانیتیدین
سوکرالفات
مهارکننده‌های پمپ پروتون لانزوپرازول، امپرازول
داروهای حاوی لووکتوکنازول لووکتوکنازول

جمع بندی

داروی کتوکونازول یکی از داروهای مؤثر در درمان عفونت ‌های قارچی است که با توجه به خطرات و عوارض جانبی جدی، باید با دقت تحت نظر پزشک یا داروساز تجویز و مصرف شود. پیش از شروع مصرف این دارو، به احتیاط ‌ها و هشدارهای ذکر شده توجه کنید و در صورت ظهور هر گونه علامت ناخوشایند، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. همچنین اگر در کنار این دارو، داروی دیگر را مصرف می کنید، درباره این داروها با داروساز مشورت کنید تا جلوی تداخلات دارویی گرفته شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید