اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
پماد تربینافین موضعی؛ نحوه استفاده + عوارض جانبی

پماد تربینافین موضعی؛ نحوه استفاده + عوارض جانبی

اگر دچار ب درمان عفونت ‌های قارچی، قطعا یکی از راه های درمان استفاده از داروهای موضعی از جمله پمادها و کرم ها است. در بین داروها و پمادهای ضد قارچ یکی از بهترین پمادها، پماد تربینافین است. از این رو در این مقاله قصد داریم تا داروی تربینافین را معرفی کرده و نکات مهم آن از جمله نحوه استفاده، عوارض جانبی و موارد احتیاط را بررسی کنیم.

اگر بیماری قارچ پوستی دارید و به دنبال راه حل میگردید، به صورت خودسرانه از هیچ دارو یا پمادی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است نتیجه عکس بگیرید یا عوارض جانبی جدی را تجربه کنید. برای این منظور خانم دکتر کاغذی با ارائه مشاوره دارویی رایگان می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

داروی تربینافین چیست؟

پماد تربینافین با جلوگیری از رشد قارچ‌ ها باعث درمان عفونت های قارچ پوستی از جمله از جمله کرم حلقوی، پای ورزشکاران و خارش جوک استفاده می ‌شود. همچنین این دارو برای درمان پیتریازیس (تینیا ورسیکالر)، یک بیماری پوستی که باعث روشن یا تیره شدن پوست گردن، سینه، بازوها یا پاها می ‌شود، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

پماد تربینافین 1 درصد
پماد تربینافین 1 درصد

نحوه استفاده از پماد تربینافین

نحوه صحیح استفاده از پماد تربینافن سوال خیلی از افراد است. پس استفاده صحیح از این دارو را در مراحل زیر بررسی کرده ایم:

  1. تمیز کردن ناحیه مورد درمان: قبل از استفاده از پماد، ناحیه آلوده را با آب و صابون تمیز کنید و سپس آن را به دقت خشک کنید. این کار باعث افزایش اثربخشی دارو می شود.
  2. استفاده از پماد: مقدار کافی از پماد تربینافین را برای پوشش ناحیه آسیب دیده و اطراف آن بر روی پوست بگذارید. این کار معمولاً یک یا دو بار در روز طبق دستورالعمل بسته محصول انجام می ‌شود. اگر داروساز یا پزشک شما مقدار و زمان مصرف را مشخص کرده، طبق دستورات او پیش بروید.
  3. شستشوی دست: پس از استفاده از پماد، دست ‌های خود را به دقت بشویید مگر اینکه ناحیه تحت درمان شامل دست ‌ها باشد. این کار باعث جلوگیری از انتقال دارو به سایر ناحیه‌ های بدن می ‌شود.
  4. موارد ممنوعه: دارو را در چشم، بینی، دهان یا داخل واژن استفاده نکنید. در صورت مخل بودن به این موارد، ناحیه را با آب فراوان بشویید. همچنین پماد را بر روی پوست سر یا ناخن ‌ها استفاده نکنید مگر اینکه پزشک یا داروساز شما دستور دیگری داده باشد.
  5. مدت زمان مصرف: مقدار مصرف و طول زمان درمان به نوع عفونت و توصیه پزشک یا دارساز بستگی دارد. همچنین بیشتر از مدت زمان تجویز شده مصرف نکنید یا دارو را زودهنگام قطع نکنید؛ زیرا این کار ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.
  6. پایان درمان: مصرف این دارو را طبق دستور تا پایان دوره کامل درمان ادامه دهید، حتی اگر علائم بهبود یافته باشند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. در صورت بدتر شدن یا عدم بهبود وضعیت پس از مدتی از درمان، به پزشک یا دروساز اطلاع دهید.

    نحوه استفاده از پماد تربینافین
    نحوه استفاده از پماد تربینافین

عوارض جانبی پماد تربینافین

بسیاری از افرادی که این دارو را استفاده می ‌کنند، عوارض جانبی جدی تجربه نمی کنند. اما ممکن است استفاده از تربینافین موضعی عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در صورتی که پس از مصرف عوارضی در نهایه پوست مشاهده کردید، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. برخی از شایع ترین عوارض شامل موارد زیر است:

  1. سوزش در ناحیه استفاده
  2. قرمزی پوست
  3. خارش در محل استفاده
  4. تاول، تورم یا تراوش در ناحیه مصرف
  5. واکنش ‌های آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، خارش یا تورم در ناحیه ‌هایی مانند صورت، زبان، گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی

موارد احتیاط داروی تربینافین

برای جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی یا اثر بخشی بهتر این دارو، باید تمام توصیه های داروساز را رعایت کنید. برخی از این توصیه ها و موارد احتیاط شامل موارد زیر است:

  1. حساسیت: اگر به کرم یا پماد تربینافین یا سایر داروهای ضد قارچ آلی آمین مانند نفتیفین حساسیت دارید، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین در صورت داشتن هرگونه آلرژی دیگر به سایر داروها به داروساز اطلاع دهید.
  2. مواد غیر فعال: تربینافین ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می ‌تواند باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای دریافت جزئیات بیشتر، با داروساز خود مشورت کنید.
  3. سابقه پزشکی: قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه در مواردی مانند شکستگی پوست (ضایعات).
  4. شیردهی: مشخص نیست که آیا تربینافین هنگام استفاده روی پوست به شیر مادر منتقل می ‌شود یا خیر. پس اگر مادر شیرده هستید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

با رعایت این موارد احتیاطی، احتمال وقوع عوارض جانبی یا مشکلات ناشی از استفاده داروی تربینافین کاهش می ‌یابد و استفاده از این دارو بهتر و ایمن ‌تر خواهد بود.

جمع بندی

پماد تربینافین یک داروی مؤثر برای درمان عفونت‌ های قارچی پوست است که با مهار رشد و تکثیر قارچ‌ ها باعث بهبود علائم عفونت می شود. با اطلاع از نحوه استفاده، عوارض جانبی و موارد احتیاط این دارو، می ‌توانید از اثربخشی آن به بهترین نحو استفاده کنید. با این حال در صورت بروز هرگونه علائم ناخواسته، باید به پزشک یا دارساز اطلاع دهید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید