اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص کلونازپام؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل دارویی

قرص کلونازپام؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل دارویی

قرص کلونازپام یک داروی مؤثر برای کنترل تشنج و حملات پانیک است. این دارو به دسته ‌ای از داروها به نام بنزودیازپین‌ ها تعلق دارد و باعث آرام کردن مغز و اعصاب می شود. اما در مقابل مصرف خودسرانه از این دارو می تواند باعث عوارض جانبی خطرناک شود. از این رو برای مصرف این دارو باید دستورات و توصیه های داروساز را رعایت کنید و درباره عوارض و تداخل دارویی با او مشورت کنید. برای این کار می توانید وارد صفحه زیر شوید و بهترین زمان را برای مشاوره دارویی رایگان رزرو کنید تا در زمان مشخص شده خانم دکتر کاغذی با شما تماس بگیرد و شما را راهنمایی کند:

رزرو مشاوره رایگان

اما در ادامه این مقاله قصد داریم تا تمام نکات از جمله نحوه استفاده، عوارض جانبی، تداخل دارویی و توصیه های داروساز را بررسی کنیم.

نحوه استفاده از قرص کلونازپام

قرص کلونازپام 1
قرص کلونازپام 1

استفاده از داروی کلونازپام باید طبق دستورات داروساز یا پزشک و راهنمای های دارویی مصرف شود. قبل از شروع مصرف و هر بار که دوباره دارو را مصرف می ‌کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز را مطالعه کنید و در صورت بروز سؤال از داروساز یا پزشک بپرسید.

به طور کلی این دارو معمولاً 2 یا 3 بار در روز به صورت خوراکی مصرف می ‌شود و مقدار مصرف بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ به درمان هر فرد متغییر است. برای کودکان دوز نیز بر اساس وزن محاسبه می ‌شود. افراد مسن معمولاً با دوز کمتر شروع می ‌کنند تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد.

در طول مصرف این دارو دوز خود را افزایش ندهید، آن را بیشتر مصرف نکنید یا برای مدت طولانی ‌تر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. مصرف منظم و به موقع دارو، باعث برطرف شدن علائم و بهبود وضعیت می ‌شود. همچنین برای یادآوری بهتر، مصرف را هر روز در ساعات معینی انجام دهید.

همچنین توجه داشته باشید که قطع ناگهانی این دارو ممکن است باعث بدتر شدن شرایط شما شود. پس اگر تصیمیم به قطع دارو دارید با داروسازی متخصص مشورت کنید. داروساز ممکن است به تدریج دوز را کاهش داده و در نهایت دارو را قطع کند. همچنین دقت داشته باشید که این دارو ممکن است باعث اعتیاد شود، بنابراین باید آن را دقیقاً طبق دستور داروساز مصرف کنید.

عوارض جانبی داروی کلونازپام

اکثر کسانی که از قرص کلونازپام استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. اما مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های داروساز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. اگر علائمی پس از مصرف این دارو تجربه کردید، فورا به داروساز یا پزشک گزارش دهید. این عوارض می تواند موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • از دست دادن هماهنگی
  • افزایش تولید بزاق
  • تغییرات غیرعادی در خلق و خو، افکار یا رفتار، از جمله گیجی، مشکلات حافظه، علائم افسردگی، افکار/اقدام به خودکشی.
  • واکنش‌ های آلرژیک شدید از جمله بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

بیمارانی که از داروهای ضد تشنج استفاده می ‌کنند، ممکن است پس از مصرف این دارو برخی عوارض جانبی روانی/خلقی نیز رخ دهد. در صورت تجربه هر گونه تغییرات ناگهانی یا غیرعادی در روانیتان یا رفتارتان، به پزشک خود یا داروساز اطلاع دهید.

قرص کلونازپام 2
قرص کلونازپام 2

تداخلات دارویی قرص کلونازپام

تداخلات دارویی می ‌توانند نحوه عملکرد داروها را تغییر داده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهند. پس اگر داروی دیگری را کنار کلونازپام مصرف می کنید، لیست تمام داروها را به داروساز نشان دهید. اگر بین این داروها تداخلی وجود داشته باشد، داروساز آن را تشخیص داده و توصیه های دارویی را ارائه می دهد. در جدول زیر چندین دارویی که ممکن است با قرص کلونازپام تداخل داشته باشد، بررسی شده است:

نام دارو اثرات تداخل
اورلیستات ممکن است اثربخشی کلونازپام را کاهش دهد.
سدیم اکسی‌ بات ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی مانند خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود.
داروهای ضد درد (کدئین، هیدروکودون) ممکن است با عوارضی مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی همراه باشد.
الکل ممکن است با عوارضی مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی همراه باشد.
ماری جوانا ممکن است با عوارضی مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی همراه باشد.
داروهای خواب یا اضطراب (آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم) ممکن است با عوارضی مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی همراه باشد.
شل کننده های عضلانی (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) ممکن است با عوارضی مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی همراه باشد.
آنتی هیستامین ها (ستیریزین، دیفن هیدرامین) ممکن است با عوارضی مانند خواب آلودگی و مشکلات تنفسی همراه باشد.

هشتدار های مهم قبل از مصرف داروی کلونازپام

قبل از مصرف کلونازپام، ضروری است که به هشدارهای مهم زیر توجه کنید؛ زیرا بدون توجه به موارد زیر، خطرعوارض جانبی افزایش می یابد.

  1. خطر سوء مصرف و اعتیاد: قرص کلونازپام یک داروی قوی است که خطر سوء مصرف و اعتیاد به آن وجود دارد. مصرف بیش از حد ممکن است حتی به مرگ منجر شود. بنابراین این دارو باید تحت نظارت پزشک یا داروساز متخصص مصرف شود.
  2. تداخل با داروهای دیگر: مصرف کلونازپام همراه با الکل یا داروهایی که می‌ توانند باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند (به ویژه داروهای مخدر مانند کدئین، هیدروکودون) ممکن است باعث عوارض جانبی جدی مانند مرگ شود. از این رو حتماً به پزشک یا داروسازی متخصص اطلاع دهید که از چه داروهایی استفاده می‌ کنید و همچنین باید از مصرف همزمان با این داروها خودداری کنید.
  3. آگاهی از مصرف: مطمئن شوید که قبل از مصرف قرص کلونازپام، دقیقاً می ‌دانید چگونه این دارو را استفاده کنید و از مصرف داروهای دیگری با آن اجتناب کنید.
  4. علائم جانبی جدی: در صورت بروز هر یک از علائم جانبی جدی مانند تنفس آهسته/کم عمق، سبکی سر غیرمعمول، خواب آلودگی/سرگیجه شدید، مشکل در بیدار شدن، باید فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید و در مورد ادامه مصرف این دارو با ایشان مشورت کنید.
  5. آگاهی از علائم ترک: در صورت قطع ناگهانی مصرف کلونازپام، ممکن است علائم ترکی مانند سردرد، مشکل خواب، بی ‌قراری، توهم/گیجی، افسردگی، حالت تهوع یا حتی تشنج را تجربه کنید. ترک این دارو باید تحت نظر داروساز انجام گیرد.
  6. حساسیت و سابقه پزشکی: اگر به کلونازپام یا دیگر بنزودیازپین‌ ها حساسیت دارید یا سابقه آلرژی دیگری دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  7. استفاده در موارد خاص: قبل از استفاده از کلونازپام، سابقه پزشکی خود را به داروساز یا پزشک اطلاع دهید، به خصوص اگر مشکلاتی مانند مشکلات چشمی، اختلالات خونی، بیماری‌ های کبدی یا کلیوی، مشکلات ریوی/تنفسی، مشکلات روانی/روحی یا سابقه اختلال مصرف مواد داشته ‌اید.
  8. استفاده در کودکان و افراد مسن: برای کودکان و افراد مسن، خطرات و فواید مصرف قرص کلونازپام ممکن است متفاوت باشد.
  9. عدم رانندگی و استفاده از ماشین آلات: استفاده از کلونازپام ممکن است باعث سرگیجه یا خواب ‌آلودگی شود. بنابراین از رانندگی، استفاده از ماشین ‌آلات و انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، پرهیز کنید تا زمانی که از تأثیرات دارو به خوبی آگاه هستید.

مصرف قرص کلونازپام در بارداری و شیردهی

در دوران بارداری مصرف قرص کلونازپام باید تنها زمانی انجام شود که مادر باردار نیاز ضروری داشته باشد. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند، بنابراین باید با دقت توسط پزشک یا داروساز تجویز شود. نوزادان مادرانی که در اواخر بارداری از این دارو استفاده می ‌کنند، ممکن است علائمی مانند تنفس آهسته یا کم عمق، گریه بی‌ وقفه، لرزش یا مشکل در تغذیه داشته باشند. با این حال به دلیل اینکه تشنج ‌های درمان ‌نشده می ‌توانند به زن باردار و جنین داخل رحم آسیب برسانند، توقف ناگهانی از مصرف این دارو توصیه نمی ‌شود، مگر اینکه پزشک متخصص یا داروساز توصیه کند. همچنین در صورت نیاز به استفاده از این دارو در دوران شیردهی، حتماً قبل از هرگونه مصرف با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید؛ زیرا مصرف آن ممکن است منجر به انتقال دارو به شیر مادر و در نتیجه به نوزاد شود.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص کلونازپام پرداختیم. کلونازپام دارویی است که برای کنترل تشنج و حملات پانیک استفاده می ‌شود. استفاده از این دارو نیازمند آگاهی از نحوه استفاده، عوارض جانبی و تداخلات دارویی است. پس پیشنهاد می ‌شود که قبل از مصرف و در صورت وجود هرگونه مشکل یا سوال، با داروساز مشورت کنید تا مصرف ایمن و موثر دارو تضمین شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید