اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص پیتاواستاتین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل

قرص پیتاواستاتین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل

کلسترول بالا و سطوح بالای تری ‌گلیسرید خون یکی از مسائل بسیار مهم و رو به افزایش است که معمولا در سنین بالا دیده می شود. داروهای زیادی کنترول کلسترول و تری گلیسرید وجود دارد و یکی از پرکاربردترین آنها پیتاواستاتین است. قرص پیتاواستاتین از خانواده استاتین‌ ها است که با کاهش تولید کلسترول توسط کبد، باعث بهبود نتایج آزمایشات خونی و کاهش خطر بروز بیماری ‌های قلبی و عروقی می شود. پس اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ در ادامه به تمام نکات پیتاواستاتین می پردازیم.

مصرف و تجویز این دارو تحت نظر داروساز یا پزشک انجام می شود و مصرف خودسرانه عوارض خطرناکی دارد. پس برای مصرف پیتاواستانین با فردی متخصص مشورت کنید. خانم دکتر کاغذی با ارائه مشاوره دارویی رایگان می تواند در این زمینه به شما مشاوره رایگان بدهد. برای دریافت مشاوره وارد صفحه زیر شوید و زمان مناسب را رزرو کنید:
رزرو مشاوره رایگان

قرص پیتاواستاتین چیست؟

قرص پیتاواستاتین یک داروی مؤثر برای جلوگیری از بیماری های قبلی عروقی است. پیتاواستاتین به همراه یک رژیم غذایی مناسب، به کاهش سطوح کلسترول و چربی ‌های بد (مانند کلسترول LDL و تری‌ گلیسرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می‌ کند. این دارو به گروه استاتین ‌ها تعلق دارد و با کاهش تولید کلسترول توسط کبد عمل می ‌کند. کاهش کلسترول بد و تری ‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش دهد و به جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی کمک کند. ورزش، کاهش وزن در صورت وجود اضافه وزن و ترک سیگار باعث تاثیر بهتر این دارو می شود.

داروی پیتاواستاتین
داروی پیتاواستاتین

نحوه استفاده از قرص پیتاواستاتین

هر فرد باید دستورات پزشک یا داروساز را در مورد مصرف قرص پیتاواستاتین رعایت کند. معمولاً این دارو به صورت خوراکی، یک بار در روز و به همراه غذا یا بدون غذا مصرف تجویز می شود. اما برای بهره‌ وری بیشتر از این دارو، مصرف آن باید به طور منظم در همان زمان مشخص باشد. اگر داروهای خاصی را برای کاهش کلسترول مصرف می ‌کنید، پیتاواستاتین را حداقل 1 ساعت قبل یا حداقل 4 ساعت بعد از مصرف این داروها مصرف کنید. همچنین اگر داروهای دیگری هم در حال مصرف هستید، حتماً به داروساز متخصص اطلاع دهید تا هماهنگی لازم انجام شود. مصرف داروهای دیگر به همراه پیتاواستاتین می تواند باعث تداخل دارویی و در پی آن عوارض جانبی رخ دهد.

نکته مهم درباره مصرف قرص پیتاواستاتین این است که اگر پس از مصرف آن احساس بهبود کردید، تا پایان بازه زمان تجویز شده به مصرف آن ادامه دهید. همچنین اگر قصد توقف این دارو را دارید، با داروساز مشورت کنید؛ زیرا مصرف خودسرانه می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. در این مواقع داروساز با توجه به شرایط شما بهترین تصمیم را میگیرد. در مقابل اگر پس از مصرف این دارو هیچ تغییری نکرده اید، صبور باشید؛ زیرا این دارو ممکن است تا 4 هفته طول بکشد تا مزایا کامل خود را نشان دهد.

همچنین به یاد داشته باشید که دوز مناسب و زمان دقیق مصرف با توجه به وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که مصرف می کنید، تعیین می شود.

قرص پیتاواستاتین 2
قرص پیتاواستاتین 2

عوارض جانبی داروی پیتاواستاتین

اکثر کسانی که قرص پیتاواستاتین مصرف می کنند، هیچ عوارضی را در وضعیت خود مشاهده نمی کنند. اما اگر پس مصرف این دارو هر علائمی را تجربه کردید، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. برخی از شایع ترین آنها عبارت اند از:

  • مشکلات حافظه یا گیجی
  • افزایش خطر دیابت
  • مشکلات عضلانی از جمله درد، حساسیت یا ضعف عضلانی
  • مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار
  • مشکلات کبدی
  • تهوع
  • استفراغ متوقف نشدنی
  • درد معده
  • زردی چشم‌ ها و پوست
  • ادرار تیره و غیره
  • واکنش ‌های آلرژیک به‌ صورت بروز آنافیلاکسی (با خارش، تورم و مشکلات تنفسی)

موارد احتیاط قرص پیتاواستاتین

توجه به برخی توصیه های ارائه شده توسط داروساز می تواند خطر عوارض جانبی را از بین ببرد. برخی از مهم ترین توصیه ها و موارد احتیاط شامل موارد زیر است:

  1. حساسیت و آلرژی: اگر به قرص پیتاواستاتین یا هر داروی دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. همچنین اگر به هر نوع آلرژی دیگری مبتلا هستید، حتماً این موضوع را با پزشک یا داروساز مطرح کنید.
  2. سابقه پزشکی: به پزشک خود اطلاع دهید که آیا تاریخچه بیماری‌ هایی مانند بیماری کبد یا کلیوی دارید یا خیر.
  3. مصرف الکل: در طور مصرف داروی پیتاواستاتین از مصرف الکل پرهیز کنید؛ زیرا مصرف الکل می ‌تواند خطر مشکلات کبدی را افزایش دهد، به ‌ویژه زمانی که با این دارو ترکیب شود.
  4. دوران بارداری و شیردهی: در دوران بارداری، استفاده از پیتاواستاتین تنها در صورتی مجاز است که به‌ وضوح توسط پزشک تجویز شود. همچنین این دارو برای زنان شیرده توصیه نمی ‌شود، مگر اینکه پزشک آن را تأیید کند.

    قرص پیتاواستاتین 4
    قرص پیتاواستاتین 4

تداخل دارویی قرص پیتاواستاتین

تداخلات دارویی ممکن است بین قرص پیتاواستاتین و دیگر داروها به وجود آید، که می ‌تواند نحوه عملکرد داروها را تغییر داده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. پس اگر در کنار پیتاواستاتین داروی دیگری مصرف می کنید، لیست این داروها را به داروساز متخصص نشان دهید. اگر تداخلی بین این داروها وجود داشته باشد، داروساز آنها را تشخیص داده و سپس راه حلی مناسب را ارائه می دهد. در جدول زیر، تعدادی از داروهایی که ممکن است با پیتاواستاتین تداخل داشته باشند آمده است:

داروها تاثیرات تداخل
کلشی سین افزایش خطر عوارض جانبی کلشی سین مانند سمتومایلی
داپتومایسین افزایش خطر عوارض جانبی داپتومایسین، مانند سمتومایلی و قارچ پوستی
جمفیبروزیل افزایش خطر عوارض جانبی جمفیبروزیل مانند اختلالات گوارشی و عفونت‌ های قارچی
سیکلوسپورین کاهش اثربخشی سیکلوسپورین و افزایش خطر افزایش فشار خون
لترموویر کاهش اثربخشی لترموویر و افزایش خطر مقاومت در برابر داروی ضد ویروسی
سوفوسبوویر/ولپاتاسویز/ وکسیلاپرویر کاهش اثربخشی داروهای ضد ویروسی و افزایش خطر مقاومت در برابر آنها

همچنین در حین مصرف پیتاواستاتین از هیچ گونه محصول برنج مخمر قرمز استفاده نکنید، زیرا ممکن است برخی از محصولات برنج مخمر قرمز حاوی استاتینی به نام لواستاتین باشند که باعث افزایش خطر مشکلات جدی عضلانی و کبدی شوند.

جمع بندی و سخن پایانی

به طور کلی قرص پیتاواستاتین یک داروی مؤثر برای کاهش کلسترول است که می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی را کاهش دهد. با این حال تداخلات دارویی و مصرف اشتباه می ‌توانند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند، از جمله این عوارض ها مشکلات عضلانی و کبدی است. برای جلوگیری از تداخل دارویی و عوارض جانبی ابتدا به موارد احتیاط ارائه شده توجه و رعایت کنید، سپس با فردی متخصص مانند داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید