اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص لوپرامید؛ کاربرد، نحوه استفاده، عوارض و تداخل دارویی

قرص لوپرامید؛ کاربرد، نحوه استفاده، عوارض و تداخل دارویی

یکی از مشکلات افراد در سراسر دنیا اسهال است که دلیل باکتری، ویروس یا انگل ایجاد می شود. برای درمان این مشکل داروهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها قرص لوپرامید است. این دارو برای کنترل اسهال ناگهانی، از جمله اسهال مسافرتی بسیار موثر است. در واقع لوپرامید با کاهش سرعت حرکت روده، علائم اسهال را بهبود می ‌بخشد. اما مصرف خودسرانه از این دارو می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی یا تداخل دارویی با دیگر داروهای مصرفی شود. پس بهتر است قبل از مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید. اما به طور کلی برای درک بهتر و آشنایی کامل با لوپرامید در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره رایگان دارویی آنلاین با داروساز متخصص کلیک کنید.

قرص لوپرامید برای چیست؟

قرص لوپرامید یک داروی کارآمد برای درمان اسهال ناگهانی، از جمله اسهال مسافرتی است. عملکرد این دارو بر اساس کاهش سرعت حرکت روده است که منجر به کاهش تعداد دفعات روده و کاهش میزان مایع در مدفوع می ‌شود. علاوه بر این لوپرامید برای کاهش ترشحات در بیمارانی که ایلئوستومی دارند نیز بسیار مفید است. همچنین از این دارو برای درمان اسهال مزمن در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. توجه داشته باشید که لوپرامید فقط علائم اسهال را درمان می ‌کند و علت اصلی اسهال، مثلا عفونت، نیازمند بررسی و درمان جداگانه توسط پزشک است.

داروی لوپرامید 2
داروی لوپرامید 2

نحوه استفاده قرص لوپرامید

برای استفاده از قرص لوپرامید، ابتدا باید هشدارها و دستورالعمل ‌های مربوطه را به دقت مطالعه کنید (در ادامه به آن می پردازیم). اگر خودتان به صورت خودسرانه این دارو را مصرف می کنید، حتماً دستورالعمل‌ های روی بسته ‌بندی محصول را مطالعه کرده و رعایت کنید. اگر داروساز قرص لوپرامید را برای شما تجویز کرده است، دستورالعمل ‌هایی که او تعیین کرده و دستورالعمل ‌های روی برچسب نسخه را باید دنبال کنید.

معمولاً قرص لوپرامید بعد از هر بار مدفوع شل یا طبق دستور داروساز مصرف می‌ شود. دوز لوپرامید بستگی به شرایط شما و پاسخ به درمان دارد. در کودکان، دوز بر اساس سن و وزن نیز تعیین می‌ شود. در صورتی که از قرص لوپرامید به صورت خود درمانی استفاده می ‌کنید، باید حداکثر 8 میلی ‌گرم در 24 ساعت مصرف کنید. اما اگر تحت نظر پزشک یا داروساز قرار دارید، می‌ توانید حداکثر 16 میلی ‌گرم در 24 ساعت مصرف کنید.

درمان اسهال می تواند باعث کمبود مایعات در بدن شود، بنابراین باید مقدار زیادی مایعات و مواد معدنی مصرف کنید. در صورت بروز علائم کمبود مایعات مانند تشنگی شدید، کاهش ادرار، گرفتگی عضلات و ضعف، باید فوراً به پزشک اطلاع دهید. همچنین ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی ملایم برای کاهش تحریک معده/روده داشته باشید.

در صورتی که اسهال شما پس از دو روز بهبود نیافت، وضعیت شما بدتر شد یا علائم جدیدی پیدا کردید، باید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. همچنین در صورت بروز علائم ناراحت‌ کننده مانند خون در مدفوع، تب، پری/تورم ناراحت ‌کننده معده/شکم یا احساس اینکه ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، باید بلافاصله از پزشک کمک بگیرید. در صورت ادامه اسهال پس از 10 روز درمان، باید به داروساز خود اطلاع دهید.

قرص لوپرامید 2
قرص لوپرامید 2

عوارض جانبی داروی لوپرامید

معمولا افرادی که از قرص لوپرامید استفاده می کنند، عوارض جدی را تجربه نمی کنند. اما پس از مصرف این دارو ممکن است برخی عوارض را مشاهده کنید. در صورت مشاهده هر علائمی پس از مصرف لوپرامید، حتما با داروساز در این باره مشورت کنید. شایع ترین عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • یبوست
  • تهوع
  • استفراغ شدید
  • درد معده یا شکم
  • پری ناراحت ‌کننده معده
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • غش
  • واکنش آلرژیک
  • بثورات پوستی
  • خارش یا تورم (به ویژه در صورت چهره، لبها، زبان یا گلو)
  • مشکلات تنفسی

در صورت تجربه هر یک از این عوارض جانبی، به خصوص عوارض جدی مانند سرگیجه شدید، درد معده یا شکم شدید، یا واکنش ‌های آلرژیک، باید فوراً به داروساز اطلاع داده شود تا داروساز در صورت لزوم مصرف دارو را متوقف کند.

نکته مهم: بدون مشورت با داروساز دارو را قطع یا دوز آن را تغییر ندهید.

لوپرامید 2 mg
لوپرامید 2 mg

تداخل دارویی قرص لوپرامید

تداخل دارویی قرص لوپرامید با داروهای دیگر می ‌تواند نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. این تداخلات می ‌توانند مواردی مانند طولانی شدن QT را به همراه داشته باشند که این امر برای بیماران خطرناک است. از این رو اگر همراه قرص لوپرامید داروی دیگری مصرف می کنید، درباره داروهای مصرفی با داروساز متخصص مشورت کنید. جدول زیر تداخلات دارویی مهم لوپرامید با داروهای دیگر را نشان می ‌دهد:

داروها نحوه تداخل
پراملینتید افزایش خطر عوارض جانبی مانند سرگیجه و خواب آلودگی
آنتی بیوتیک ‌ها ممکن است تداخل داشته باشند و باعث کاهش کارایی لوپرامید شوند
کلستیرامین افزایش خطر عوارض جانبی مانند سرگیجه و خستگی
ریتوناویر و ساکویناویر ممکن است باعث افزایش سطح لوپرامید در بدن شود و عوارض جانبی را افزایش دهد
آمیودارون تاثیر روی قلب
کلرپرومازین تاثیر روی قلب
هالوپریدول تاثیر روی قلب
متادون تاثیر روی قلب
موکسی‌ فلوکساسین تاثیر روی قلب
پنتامیدین تاثیر روی قلب
پروکائین آمید تاثیر روی قلب
کینیدین تاثیر روی قلب
سوتالول تاثیر روی قلب
تیوریدازین تاثیر روی قلب
زیپراسیدون تاثیر روی قلب

توصیه های مهم قبل از مصرف قرص لوپرامید

قبل از مصرف قرص لوپرامید، توصیه ‌های زیر را به دقت رعایت کنید تا بتوانید به صورت ایمن و مؤثر با کمترین عوارض جانبی این دارو را مصرف کنید:

  1. عدم استفاده نادرست: استفاده نادرست از این دارو می ‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله به ضربان قلب سریع یا نامنظم (در موارد شدید ممکن است منجر به مرگ شود) را به همراه داشته باشد. از این رو هرگز دوز خود را افزایش ندهید، بیشتر از حد مجاز یا بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.
  2. حساسیت و آلرژی: اگر به لوپرامید یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است شامل مواد غیر فعال باشد که می ‌توانند واکنش‌ های آلرژیک یا مشکلات دیگری را ایجاد کنند.
  3. استفاده در کودکان و سالمندان: این دارو باید با احتیاط در کودکان زیر 2 سال و در سالمندان استفاده شود؛ زیرا این گروه‌ ها ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی داشته باشند.
  4. مصرف همزمان با الکل و مواد مخدر: استفاده از الکل یا مواد مخدر همزمان با مصرف این دارو می ‌تواند سرگیجه و خواب آلودگی شما را افزایش دهد، بنابراین در این مدت از رانندگی و استفاده از ماشین ‌آلات خودداری کنید.
  5. تغییرات در قلب: اگر مشکلاتی مانند نارسایی قلبی، ضربان قلب آهسته یا طولانی شدن QT در EKG دارید، قبل از استفاده لوپرامید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

قرص لوپرامید در بارداری و شیردهی

قرص لوپرامید در دوران بارداری فقط در صورت لزوم و توسط پزشک یا داروساز تجویز می‌ شود. باید خطرات و فواید مصرف آن را با پزشک یا داروساز بررسی کنید. در مقابل این دارو به شیر مادر منتقل می‌ شود، اما احتمالاً برای نوزاد خطری ندارد. با این حال قبل از شروع یا ادامه شیردهی، توصیه می ‌شود با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص لوپرامید پرداختیم. این دارو با کاهش حرکت روده و کاهش میزان ترشحات برای درمان اسهال ناگهانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اما مصرف این دارو بدون توجه به توصیه های داروساز می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد یا با داروهای دیگر تداخل ایجاد کند. پس برای مصرف لوپرامید بدون عوارض و تداخل و بهترین نتیجه از استفاده آن با فردی متخصص مانند داروساز یا پزشک مشورت کنید. همچنین داروساز می تواند نحوه استفاده و دوز مناسب را با توجه به شرایط، شدت و پاسخ بدن به دارو مشخص کند.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید