اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص لانزوپرازول؛ نحوه مصرف، عوارض و تداخل | دکتر کاغذی

قرص لانزوپرازول؛ نحوه مصرف، عوارض و تداخل | دکتر کاغذی

مشکلات معده و مری از جمله رفلاکس اسید و زخم معده از جمله مشکلات شایع در بین مردم است. از این رو یکی از راه های درمان این مشکلات قرص لانزوپرازول (لانسوپرازول) است. این دارو به عنوان یک مهارکننده پمپ پروتون، به عنوان یکی از راه‌ های موثر در کنترل مشکلات معده و مری است. اما مصرف این دارو باید تخت نظر داروساز یا پزشک باشد؛ زیرا مصرف خودسرانه عوارض خطرناکی به همراه دارد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. به همین خاطر در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی این قرص را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

قرص لانزوپرازول چیست؟

قرص لانسوپرازول
قرص لانسوپرازول

لانزوپرازول یک داروی از دسته مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) است که برای درمان مشکلات معده و مری مانند رفلاکس اسید و زخم معده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دارو با کاهش میزان اسید معده، علائمی مانند سوزش سر دل و مشکلات در بلع و سرفه را تسکین می ‌دهد. استفاده از قرص لانسوپرازول می‌ تواند به التیام آسیب ‌های اسیدی معده و مری کمک کند و از پیشگیری از زخم و سرطان مری حمایت نماید.

نحوه استفاده داروی لانسوپرازول

کپسول لانزوپرازول
کپسول لانزوپرازول

قبل از شروع مصرف قرص لانسوپرازول، ابتدا راهنمای دارو و اطلاعات را که توسط داروساز ارائه شده است، بخوانید. اگر هم سوالی درباره مصرف دارو دارید از داروساز یا پزشک خود بپرسید؛ زیرا داروساز یا پزشک دوز دارو و نحوه استفاده را با توجه به شرایط هر فرد مشخص می کند. معمولاً این دارو یک بار در روز، قبل از غذا و به صورت خوراکی توصیه می شود. همچنین دوز و مدت زمان درمان بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان مشخص می ‌شود. دوز مصرفی برای کودکان نیز بر اساس سن و وزن آنها تعیین می ‌شود.

پس از مدتی مصرف دارو اگر احساس بهبود کرده ‌اید، مصرف قرص را ادامه دهید. در صورت ادامه یا بدتر شدن علائم، به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید. از این رو برای دریافت نوبت مشاوره دارویی از داروساز کلیک کنید و مناسب ترین زمان را رزرو کنید.

عوارض جانبی قرص لانزوپرازول

استفاده از قرص لانزوپرازول ممکن است با عوارض جانبی خاصی همراه باشد. بسیاری از افرادی که از لانسوپرازول استفاده می ‌کنند، عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند. اما در صورتی که هر علائمی مشاهده کردید، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. شایع ترین عوارض شامل موارد زیر است:

  • اسهال
  • درد شکم
  • سردرد
  • کمبود منیزیم خون (علائم شامل اسپاسم عضلانی، ضربان قلب نامنظم، تشنج)
  • علائم لوپوس (مانند بثورات روی بینی و گونه‌ها، درد مفاصل جدید یا تشدید شده)
  • ادرارزدایی نامنظم یا تغییرات در مقدار ادرار
  • کمبود ویتامین B-12) علائم شامل ضعف غیرمعمول، درد زبان، بی حسی/ سوزن سوزن شدن دست‌ها/پاها)
  • واکنش ‌های آلرژیک جدی (مانند تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم در مناطق مختلف بدن، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی)
  • مشکلات کلیوی (تغییراتی در مقدار ادرار)

    قرص لانزوپرازول 15
    قرص لانزوپرازول 15

تداخل دارویی قرص لانزوپرازول

تداخلات دارویی می ‌توانند نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهند. برای اطمینان از ایمنی و موثر بودن درمان، بهتر است تمام داروها و محصولاتی که مصرف می‌ کنید را با داروساز به اشتراک بگذارید. جدول زیر تعدادی از داروهایی که ممکن است با داروی لانزوپرازول تداخل داشته باشند را نشان می‌ دهد:

نام دارو تاثیر تداخل با قرص لانزوپرازول
ایتراکونازول کاهش جذب لانسوپرازول
کتوکونازول کاهش جذب لانسوپرازول
پوزاکونازول کاهش جذب لانسوپرازول
آمپی سیلین کاهش اثربخشی لانسوپرازول
آتازاناویر افزایش خطر عوارض جانبی
ارلوتینیب افزایش خطر عوارض جانبی
لووکتوکنازول افزایش خطر عوارض جانبی
نلفیناویر افزایش خطر عوارض جانبی
پازوپانیب افزایش خطر عوارض جانبی
ریلپیویرین افزایش خطر عوارض جانبی
اسپارسنتان افزایش خطر عوارض جانبی

علاوه بر داروهای جدول بالا، داروهایی که برای جذب به اسید معده نیاز دارند، ممکن است با قرص لانزوپرازول تداخل ایجاد کنند؛ زیرا این دارو اسید معده را کاهش می ‌دهد.

توصیه های مهم قبل از مصرف قرص لانسوپرازول

با توجه به نکات بالا و خطر عوارض جانبی و تداخلات دارویی ممکن، قبل از مصرف این دارو مشورت با داروساز یا پزشک بسیار مهم است. برخی توصیه های داروساز در مورد مصرف قرص لانسوپرازول شامل موارد زیر است:

  • حساسیت به داروها: اگر به قرص لانزوپرازول یا داروهای مشابه حساسیت دارید، این موضوع را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. افراد حساس به مواد غیرفعال، هنگام مصرف ممکن است واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگری را تجربه کنند.
  • تاریخچه پزشکی: پیش از مصرف قرص لانسوپرازول، سابقه پزشکی خود را به داروساز بگویید، به ویژه اگر بیماری کبدی یا لوپوس دارید. این اطلاعات برای تنظیم درمان مناسب بسیار مهم است.
  • علائم جدی: در صورت وقوع سوزش سردل همراه با سبکی سر، تعریق یا سرگیجه، درد قفسه سینه، فک، بازو یا شانه (به‌ ویژه با تنگی نفس یا تعریق غیرمعمول) یا کاهش وزن غیرطبیعی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • آسپارتام: لانزوپرازول ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر فنیل‌کتونوری (PKU) یا بیماری‌ های دیگری دارید که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام دارید، با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این دارو مشورت کنید.
  • محافظت از استخوان: مصرف مداوم مهارکننده‌ های پمپ پروتون به ‌ویژه در افراد مسن ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. با داروساز در مورد روش ‌های جلوگیری از از دست دادن استخوان، از جمله مصرف مکمل‌ های کلسیم و ویتامین D، مشورت کنید.

قرص لانزوپرازول در بارداری و شیردهی

استفاده از قرص لانزوپرازول در دوران بارداری و شیردهی نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارد. در دوران بارداری، قبل از مصرف هر گونه دارویی، باید با پزشک خود یا داروساز متخصص درباره آن مشورت کنید؛ زیرا تأثیرات آن بر روی سلامتی جنین و مادر باید به دقت بررسی شود. اگر پزشکتان هنگام بارداری قرص لانسوپرازول را برای شما تجویز کرد، درباره نحوه مصرف و نکات مرتبط به آن را از داروساز بپرسید.

در دوران شیردهی مصرف دارو توسط مادر می ‌تواند به نوزاد انتقال یابد. در مورد لانزوپرازول، اثرات آن بر نوزادان شیرخوار ناشناخته است و برای استفاده در این دوران، باید با داروساز مشورت کنید.

جمع بندی

 در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص لانزوپرازول که یک مهارکننده پمپ پروتون است، پرداختیم. این دارو برای درمان مشکلات معده و مری مانند رفلاکس اسید و زخم مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اما دوز مصرف، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف را داروساز مشخص می کند؛ زیرا مصرف خودسرانه می تواند عوارض جانبی خطرناکی مانند اسهال و افزایش خطر کمبود ویتامین B-12 داشته باشد. همچنین تداخلات دارویی بحث دیگر در مصرف قرص لانسوپرازول است که برای جلوگیری از این تداخلات، باید تمام داروهای مصرفی را به پزشک یا داروساز نشان دهید. برای مشاوره رایگان همین حالا زمان مناسب را رزرو کنید.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید