اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص ریفامپین؛ نحوه استفاده + عوارض + تداخل دارویی

قرص ریفامپین؛ نحوه استفاده + عوارض + تداخل دارویی

قرص ریفامپین یکی از داروهای موثر برای درمان عفونت ‌های باکتریایی از جمله سل است. این دارو جزء دسته آنتی ‌بیوتیک ‌های ریفامایسین محسوب می‌ شود که با توقف رشد باکتری‌ ها فعالیت می ‌کند. اما باید توجه داشته باشید که ریفامپین تنها برای درمان عفونت‌ های باکتریایی موثر است و برای عفونت‌ های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا کارایی ندارد. استفاده نادرست از آنتی‌ بیوتیک‌ ها می‌ تواند منجر به مقاومت باکتری ‌ها شود و کارایی درمانی آنها را کاهش دهد. پس مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک یا داروساز صورت بگیرد. از این رو برای دریافت مشاوره دارویی رایگان وارد صفحه زیر شوید و زمان مناسب را رزرو کنید. در زمان رزرو شده خانم دکتر کاغذی یکی از داروسازان متخصص کشور با شما تماس خواهند گرفت و شما را راهنمایی خواهند کرد.

رزرو مشاوره رایگان

اما به طور کلی در ادامه این مقاله قصد داریم تا تمام نکات مرتبط به داروی ریفامپین را بررسی کنیم. این نکات شامل نحوه استفاده، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و توصیه ها و هشدارهای ارائه شده توسط داروساز است.

نحوه استفاده از قرص ریفامپین

قرص ریفامپین 150
قرص ریفامپین 150

نحوه استفاده از قرص ریفامپین به دستورات پزشک یا داروساز بستگی دارد. دوز و مدت زمان درمان داروی ریفامپین بستگی به وضعیت پزشکی، وزن و پاسخ فرد به درمان دارد. اما مهم است که دستورات پزشک را رعایت کرده و هیچ دوزی را نادیده نگیرید. برای گرفتن بهترین نتیجه دارو را در زمان‌ های مساوی و به موقع مصرف کنید و تا پایان کامل دوره‌ درمانی ادامه دهید، حتی اگر علائم بهبودی را مشاهده کردید. در صورت ادامه وضعیت یا بدتر شدن علائم، باید به پزشک خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم را برای شما انجام دهد.

عوارض جانبی قرص ریفامپین

علاوه بر تمام فایده های قرص ریفامپین، مصرف نادرست و بدون توجه به توصیه های داروساز احتمال عوارض جانبی افزایش می یابد. اگر هر گونه علائم پس از مصرف این دارو تجربه کردید، فورا به پزشک یا داروساز گزارش دهید. شایع ترین عوارض این دارو شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی معده
  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • تغییر رنگ ادرار
  • عرق
  • بزاق یا اشک (زرد، نارنجی، قرمز یا قهوه ‌ای)
  • تغییرات ذهنی/خلقتی
  • خستگی غیرمعمول
  • کبودی/خونریزی آسان
  • لکه‌ های قرمز کوچک روی پوست
  • درد/تورم مفاصل
  • تنگی نفس جدید یا بدتر شده
  • درد قفسه سینه که نادر است و می‌تواند علامت بیماری جدی (احتمالاً کشنده) کبد باشد.
  • آسیب کبدی که باعث ادرار تیره، تهوع/استفراغی، از دست دادن اشتها، درد معده/شکم، زردی چشم/پوست شود.
  • وضعیت روده ناشی از باکتری difficile که ممکن است باعث اسهال متوقف نشدن، درد شکم یا معده، خون/مخاط در مدفوع شود.
  • برفک دهان یا عفونت قارچی جدید که باعث لکه ‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید می شود.
  • واکنش ‌های آلرژیک جدی شامل تبی که از بین نمی‌ رود، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو) و سرگیجه شدید می ‌شود.

    قرص ریفامپین 300
    قرص ریفامپین 300

تداخل دارویی قرص ریفامپین

تداخلات دارویی می ‌تواند نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. ریفامپین با بسیاری از داروها تداخل دارد و اگر داروی دیگری همراه با قرص ریفامپین مصرف می کنید باید لیست داروها را با داروساز به اشتراگ بگزارید. در جدول زیر، تداخلات دارویی ممکن بین ریفامپین و برخی داروهای دیگر نمایش داده شده است:

نام دارو تأثیرات تداخل
اتواکون فزایش خطر عوارض جانبی
داروهای ضد سرطان خاص مانند ایرینوتکان افزایش خطر عوارض جانبی و کاهش اثربخشی دارو
ضد قارچ ‌های آزول مانند ایتراکونازول و فلوکونازول کاهش اثربخشی دارو و افزایش خطر عوارض جانبی
مسدودکننده ‌های کانال کلسیم خاص مزمن مانند نیفدیپین افزایش خطر عوارض جانبی و کاهش اثربخشی دارو
کوبیسیستات کاهش اثربخشی دارو و افزایش خطر عوارض جانبی
لورازیدون c مانند سوفوسبوویر کاهش اثربخشی دارو و افزایش خطر عوارض جانبی
 NNRTI‌های HIVمانند اتراویرین، نویراپین کاهش اثربخشی دارو و افزایش خطر عوارض جانبی
پرازیکوانتل کاهش اثربخشی دارو و افزایش خطر عوارض جانبی
مهارکننده ‌های پروتئاز HIVمانند آتازاناویر، داروناوی کاهش اثربخشی دارو و افزایش خطر عوارض جانبی

توصیه های مهم دارویی در مورد قرص ریفامپین

توجه و رعایت توصیه ‌های مهم در مورد استفاده از قرص ریفامپین که توسط داروساز ارائه شده است، می تواند احتمال ایجاد عوارض جانبی را کاهش دهد. در این راستا موارد زیر برای استفاده از ریفامپین حائز اهمیت است:

  1. اطلاع رسانی در مورد حساسیت: قبل از شروع مصرف قرص ریفامپین، اگر به این دارو یا دیگر دیگر داروهای آنتی بیوتیک حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. سوابق پزشکی: پیش از مصرف ریفامپین، سوابق پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به خصوص در موارد مرتبط با دیابت، مشکلات کبدی (مانند هپاتیت)، عفونت HIV، یا سابقه مصرف/سوء مصرف الکل.
  3. اجتناب از مصرف الکل: مصرف الکل در طی مصرف قرص ریفامپین ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. بنابراین از مصرف الکل پرهیز کنید.
  4. اطلاع رسانی در مورد واکسن ها: ریفامپین می ‌تواند باعث کاهش اثربخشی واکسن‌ های باکتریایی زنده شود. پیش از انجام هرگونه ایمن سازی/واکسیناسیون، به متخصص مراقبت ‌های بهداشتی خود بگویید که از ریفامپین استفاده می ‌کنید.
  5. استفاده متناسب و در زمان مناسب: ریفامپین تنها باید در صورت نیاز مصرف شود؛ زیرا مصرف طلانی مدت ممکن است باعث مقاومت باکتری ‌ها شود.
  6. توجه به بارداری: استفاده از ریفامپین در چند هفته آخر بارداری ممکن است خطر خونریزی در مادر و نوزاد را افزایش دهد. در صورت مشاهده هرگونه خونریزی در نوزاد، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین قبل از استفاده از ریفامپین در دوره شیردهی، با پزشک یا داروساز متخصص مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص ریفامپین پرداختیم. به طور کلی ریفامپین یک آنتی ‌بیوتیک موثر برای درمان سل و عفونت‌ های باکتریایی است. اما برای استفاده موثر، بدون عوارض جانبی لازم است باید به برخی توصیه ها توجه کنید. این توصیه ها که توسط داروساز ارائه می شود، شامل اطلاع ‌رسانی درباره حساسیت، سوابق پزشکی، اجتناب از مصرف الکل و اطلاع ‌رسانی در مورد واکسن‌ ها است. با رعایت این نکات، استفاده از ریفامپین اثربخشی بیشتری پیدا می کند و خطرات مرتبط با آن کاهش می یابد.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید