اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
صفر تا صد قرص بیزاکودیل برای درمان یبوست

صفر تا صد قرص بیزاکودیل برای درمان یبوست

قرص بیزاکودیل یک داروی ملین محرک است که برای درمان یبوست و تمیز کردن روده‌ ها قبل از معاینه یا جراحی روده استفاده می ‌شود. بیزاکودیل عملکرد خود را با تحریک عضلات صاف روده و شبکه داخلی کولون آغاز می ‌کند. اما این تحریک باعث افزایش پریستالسیس (حرکات موجی روده) شده که باعث جلب مدفوع به سمت خارج از روده می‌ شود. همچنین با تغییر ترشح آب و الکترولیت، قرص بیزاکودیل باعث افزایش تجمع مایع در روده و شل شدن مدفوع می‌ شود. اما مصرف خودسرانه این قرص بدون مشورت با پزشک یا داروساز می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. پس بهتر است قبل از مصرف این دارو با داروساز متخصص مشورت کنید. برای دریافت مشاوره از داروساز وارد صفحه زیر شوید و بهترین زمان را رزرو کنید:

رزرو مشاوره رایگان

اما در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به بررسی کامل این قرص خواهیم پرداخت:

نحوه استفاده داروی بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل 5
قرص بیزاکودیل 5

برای استفاده از قرص بیزاکودیل، باید دستور پزشک یا داروساز را رعایت کنید. نکات موتبط به مصرف این دارو و دستورالعمل‌ های آن روی بسته محصول ذکر شده است؛ آن را به خوبی بررسی و سپس به صورت دقیق رعایت کنید. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام، بهتر است از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

وقتی قرص را می ‌خورید، باید به طور کامل آن را ببلعید و از خرد کردن، جویدن یا شکستن آن خودداری کنید. همچنین مصرف آن را در عرض یک ساعت از مصرف آنتی اسیدها، شیر یا محصولات شیری انجام ندهید؛ زیرا می ‌تواند باعث حذف پوشش روی قرص شده و باعث ناراحتی معده و حالت تهوع شود. مقدار داروی مصرفی باید بر اساس دستور داروساز، سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین شود. هیچگاه دوز خود را افزایش ندهید و دارو را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.

استفاده طولانی مدت از این دارو بیش از 7 روز توصیه نمی‌شود مگر اینکه پزشک شما دستور دهد. همچنین، در صورت بروز هر گونه عارضه جانبی یا بروز وضعیت ناخوشایند، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت بروز خونریزی از رکتوم یا هرگونه مشکل جدی دیگر، به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل 5 mg
قرص بیزاکودیل 5 mg

معمولا کسانی از قرص بیزاکودیل استفاده می کنند دچار عوارض جانبی خاصی نمی شوند. اما اگر این دارو را بدون مشورت با داروساز مصرف کنید ممکن است عوارضی خطرناکی را تجربه کنید. در صورت بروز هر گونه عوارض پس از مصرف، فورا به پزشک اطلاع دهید. شایع ترین عوارض جانبی مصرف قرص بیزاکودیل شامل موارد زیر است:

  • درد یا گرفتگی در منطقه معده یا شکم
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • ضعف عمومی
  • تهوع و استفراغ به طور پیوسته
  • گرفتگی عضلات یا ضعف عضلانی
  • ضربان قلب نامنظم
  • سرگیجه
  • غش و اضطراب
  • کاهش حجم ادرار
  • تغییرات روانی و خلقیتی مانند گیجی
  • واکنش ‌های آلرژیک شدید، از جمله بروز بثورات پوستی، خارش و تورم، به‌خصوص در مناطق صورت، زبان یا گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

نکته: در صورت بروز هر یک از این عوارض و یا هر عارضه دیگری که به نظرتان غیرعادی می ‌رسد، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

تداخل دارویی قرص بیزاکودیل

تداخلات دارویی با قرص بیزاکودیل می ‌تواند نحوه عملکرد داروهای دیگری را که مصرف می ‌کنید تغییر داده یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. در واقع این تداخلات می ‌توانند کاهش اثربخشی یا افزایش سمیت داروها را به همراه داشته باشند. برای اینکه هر دارویی را بدون تداخل مصرف کنید یک فهرست از تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌ کنید (از جمله داروهای نسخه ‌ای یا غیر نسخه‌ ای و محصولات گیاهی) را با پزشک یا داروساز به اشتراک بگذارید. همچنین به یاد داشته باشید که هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک خود شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

داروهایی هستند که اسید معده را کاهش می ‌دهند ممکن است با قرص بیزاکودیل تداخل داشته باشند. این داروها شامل مسدودکننده ‌های H2 مانند رانیتیدین و مهارکننده‌ های پمپ پروتون مانند امپرازول هستند. تداخل با این داروها می ‌تواند باعث کاهش اثربخشی قرص بیزاکودیل شود یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

توصیه های مهم قبل از مصرف قرص بیزاکودیل

برای جلوگیری از عوارض جانبی و تاثیر بهتر قرص بیزاکودیل به توصیه های زیر توجه کنید:

  • اگر به قرص بیزاکودیل حساسیت دارید یا با آلرژی ‌های دیگری مواجه هستید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌ توانند واکنش‌ های آلرژیک یا مشکلات دیگری ایجاد کنند.
  • قبل از شروع مصرف، سابقه پزشکی خود را به داروساز اطلاع دهید، به خصوص در صورت وجود آپاندیسیت یا علائم آن، تغییر ناگهانی در عادات روده ‌ای، خونریزی از رکتوم یا انسداد روده. همچنین قبل از انجام عمل جراحی، همه محصولاتی که استفاده می‌ کنید را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • از مصرف مزمن این دارو اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است باعث وابستگی به ملین‌ ها شود.
  • در بیماران مبتلا به گاستروانتریت، استفاده از قرص بیزاکودیل توصیه نمی ‌شود.
  • قرص را نجوید و آن را به طور کامل قورت دهید. همچنین در عرض یک ساعت پس از مصرف آنتی اسید یا شیر، از مصرف قرص خودداری کنید.
  • برای کودکان کمتر از ۶ سال، به دلیل نیاز به بلع قرص، این دارو توصیه نمی‌ شود.
  • مصرف قرص بیزاکودیل بیش از یک هفته توصیه نمی ‌شود.
  • برخی از اشکال دارویی ممکن است حاوی بنزیل الکل باشند که با سمیت کشنده در نوزادان همراه بوده است. از مصرف اشکال دوز حاوی مشتقات بنزیل الکل در نوزادان خودداری کنید.

قرص بیزاکودیل در بارداری و شیردهی

استفاده کوتاه مدت از قرص بیزاکودیل به طور کلی در دوران بارداری بی ‌خطر در نظر گرفته می ‌شود. با این حال، بهتر است از مصرف طولانی مدت این دارو در طول بارداری خودداری کنید، مگر اینکه پزشک شما به طور ویژه به شما توصیه کند.

در دوران شیردهی آزمایشات نشان می دهد که پس از تجویز دوزهای 10 میلی‌ گرم در روز به مدت 7 روز، هیچ تغییر قابل مشاهده ‌ای در شیر دفع شده مشاهده نشده است. با این حال برای استفاده از قرص بیزاکودیل در دوره شیردهی، بهتر است با احتیاط عمل کنید و پیش از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص بیزاکودیل پرداختیم. این دارو برای یبوست مورد استفاده قرار می‌ گیرد و ممکن است برای تمیز کردن روده‌ ها قبل از معاینه یا جراحی روده نیز مصرف شود. در واقع بیزاکودیل با افزایش حرکت روده ‌ها به بیرون آمدن مدفوع کمک می ‌کند. همچنین درباره بیزاکودیل نکات مهمی مانند عوارض جانبی، تداخلات دارویی و محدودیت‌ های مصرف در بارداری و شیردهی وجود دارد که باید توسط داروساز مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید