اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص اورفنادرین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل دارویی

قرص اورفنادرین؛ کاربرد + نحوه استفاده + عوارض و تداخل دارویی

قرص اورفنادرین یک داروی مؤثر و پرکاربرد در درمان اسپاسم عضلانی و دردهای مرتبط است. این دارو با افزایش فعالیت سیستم عصبی مرکزی به تسکین دردها و کاهش اسپاسم ‌های عضلانی کمک می کند. اما قبل از استفاده از آن، ضروری است که اطلاعات کافی در مورد موارد مصرف، تداخلات دارویی و عوارض جانبی  به دست آورید.  برای این منظور در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم تا تمام نکات مرتبط به این دارو را بررسی کنیم. همچنین برای اینکه خیال خود را از بابت مصرف دارو راحت کنید، از فردی متخصص مانند داروساز مشاوره دارویی دریافت کنید.

قرص اورفنادرین چیست؟

اورفنادرین
اورفنادرین

قرص اورفنادرین یک داروی آدرنرژیک است که برای مدیریت درد و اسپاسم عضلانی استفاده می ‌شود. این دارو از خانواده آدرنرژیک‌ ها است که عمدتاً بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می ‌گذارد. با تنظیم سطح مواد شیمیایی مختلف در مغز، اورفنادرین به تسکین درد و کاهش اسپاسم عضلانی کمک می ‌کند. استفاده از این دارو معمولاً به همراه فیزیوتراپی و استراحت توسط داروساز یا پزشک تجویز می‌ شود. این دارو می ‌تواند در مواردی از جمله درد عضلانی، اختلالات عضلانی-اسکلتی و حتی درمان برخی از انواع افسردگی ها کمک کننده باشد.

نحوه استفاده از قرص اورفنادرین

برای استفاده از قرص اورفنادرین، ابتدا باید دستورالعمل‌ های داروساز را به دقت مطالعه کنید. این دارو را می‌ توانید به همراه غذا یا بدون غذا به صورت خوراکی مصرف کنید. توصیه می شود دوز دارو را به هیچ عنوان افزایش ندهید و از مقدار و زمان تجویز شده بیشتر استفاده نکنید. این اقدامات بهبود وضعیت شما را تسریع نمی دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

نکته بعدی درباره مصرف اورفنادرین این است که باید قرص را به طور کامل ببلعید. هرگونه خرد کردن یا جویدن قرص می ‌تواند همه دارو به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. در صورتی که وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد، باید بلافاصله به داروساز خود اطلاع دهید تا دستورالعمل ‌های مناسبی ارائه شود.

قرص اورفنادرین 100
قرص اورفنادرین 100

عوارض جانبی قرص اورفنادرین

اکثر کسانی که از اورفنادرین استفاده می کنند، هیچ عوارض جدی را تجربه نمی کنند. اما مصرف قرص اورفنادرین به صورت خودسرانه و بدون توجه به دستورات داروساز ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • خشکی دهان
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سبکی سر
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • تغییرات روانی/خلقتی مانند گیجی، اضطراب، توهم
  • لرزش
  • ضربان قلب تند و نامنظم
  • غش
  • مشکل در ادرار کردن
  • درد چشم
  • واکنش ‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی

نکته: اگر هر یک از این عوارض را پس از مصرف قرص اورفنادرین تجربه کردید، فورا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

تداخل دارویی قرص اورفنادرین

تداخلات دارویی با قرص اورفنادرین می‌ تواند نحوه عملکرد داروهای دیگر را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. پس بهتر است فهرستی از تمام محصولاتی که مصرف می ‌کنید، از جمله داروهای نسخه ‌ای و غیر نسخه ‌ای، محصولات گیاهی و مکمل ‌های غذایی را لیست کنید و با پزشک یا داروساز در این باره مشورت کنید. اما در جدول زیر نمونه از تداخلات دارویی داروها با قرص اورفنادرین آورده شده است:

نام دارو تاثیر تداخل دارویی
مسکن های سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون) افزایش خطر افسردگی تنفسی و خفگی
الکل افزایش خطر افسردگی مرکزی و اختلالات عصبی
ماری جوانا افزایش خطر افسردگی مرکزی و اختلالات عصبی
داروهای خواب یا اضطراب (آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم) افزایش خطر خفگی و تهوع
سایر شل کننده‌ های عضلانی (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین) افزایش خطر ضعف عضلانی و آرامش خواب
آنتی هیستامین ها (ستیریزین، دیفن هیدرامین) افزایش خطر خواب آلودگی و اختلالات ترکیبی

توصیه های مهم قبل از مصرف قرص اورفنادرین

برای جلوگیری از تداخلات دارویی و عوارض جانبی قبل از مصرف باید به برخی توصیه ها توجه کنید. توجه به این نکات می تواند تاثیر دارو را افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را به حداقل ممکن برساند. مهم ترین توصیه ها عبارت اند از:

  • اول از همه، اگر به این دارو یا هر داروی دیگر حساسیت دارید یا به هر نوعی از آلرژی رنج می برید، باید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. محصولات دارویی ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشند که می ‌توانند باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگری شوند، بنابراین توصیه می شود که پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.
  • پیش از مصرف این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، به ویژه در مواردی که فشار بالای چشم، مشکلات معده، روده یا مری، مشکلات در ادرار کردن یا بیماری ‌های خاصی مانند میاستنی گراویس و مشکلات قلبی دارید.
  • مصرف الکل یا ماری جوانا می ‌تواند باعث سرگیجه یا خواب ‌آلودگی شما شود، بنابراین پس از مصرف این دارو از رانندگی و استفاده از ماشین آلات خودداری کنید. همچنین مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید و در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود مشورت کنید.
  • قبل از انجام هر عمل جراحی، به پزشک خود اطلاع دهید که قرص اورفنادرین استفاده می کنید؛ زیرا برخی از داروها باعث افزایش خطرات جراحی می شوند.
  • در صورت تجربه هر یک از اثرات جانبی مزعوم مانند گیجی، خواب ‌آلودگی، یبوست یا مشکل در ادرار، به داروساز اطلاع دهید. این اثرات ممکن است نشانه ‌هایی از واکنش نامطلوب به دارو باشند و نیاز به اقدام فوری دارند.
  • در دوران بارداری، قبل از شروع مصرف هر گونه دارو، از جمله اورفنادرین، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. همچنین مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می ‌شود یا خیر، بنابراین قبل از شروع شیردهی نیز با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات دکتر کاغذی به قرص اورفنادرین پرداختیم. به طور کلی اورفنادرین یک داروی مفید برای درمان اسپاسم عضلانی و درد است. اما مصرف خودسرانه و بدون توجه به توصیه های داروساز ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. پس بهتر است قبل از مصرف این دارو با فردی متخصص مانند داروساز مشورت شود. از طرفی تداخلات دارویی بحث دیگر درباره مصرف این دارو است. برای جلوگیری بهتر است لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک یا داروساز نشان دهید. در صورتی که داروهای شما با هم تداخل داشته باشند، داروساز ممکن است دارویی را حذف، جایگزین یا دوز آن را تغییر دهد.

دکتر مهدی قرائی
دکتر مهدی قرائی
داروساز
drkaghazi.com

دکتر مهدی قرائی ، دارای دکترای عمومی داروسازی، تحصیل کرده در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید