اولویت نوبت با دریافت سریعتر
گلستان، کلاله
09045932435
اولویت نوبت با دریافت سریعتر
09045932435
گلستان، کلاله
جستجو
قرص آملودیپین؛ نحوه استفاده + عوارض + تداخل دارویی

قرص آملودیپین؛ نحوه استفاده + عوارض + تداخل دارویی

فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع و خطرناک است که اگر به درستی کنترل نشود می تواند منجر به سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی شود. یکی از بهترین و کاربری ترین داروها در این زمینه قرص آملودیپین است که به صورت خوراکی مصرف می شود. در واقع آملودیپین به همراه داروهای دیگر یا به تنهایی برای مدیریت و کنترل فشار خون توسط داروساز یا پزشک تجویز می شود. اما توجه داشته باشید که این دارو مناسب حملات آنژین (درد در ناحیه قفسه سینه) نیست.

مصرف بدون توجه به نکات و توصیه های داروساز یا مصرف خودسرانه از این دارو ممکن است باعث عوارض جانبی و تداخل دارویی شود. پس بهتر است قبل از استفاده با داروساز درباره مصرف این دارو و شرایط خودتان مشورت کنید. خانم دکتر کاغذی با هدف کمک به بیماران مشاوره دارویی تلفنی رایگان را در اختیار شما قرار می دهد. برای دریافت نوبت مشاوره می توانید وارد صفحه زیر شوید، در زمان رزرو شده خانم دکتر با شما تماس خواهند گرفت:

رزرو مشاوره رایگان

قرص آملودیپین چیست؟

آملودیپین یک مسدودکننده کانال کلسیم است که عمدتاً برای کاهش فشار خون بالا استفاده می ‌شود. این دارو با شل کردن عروق خونی، باعث می شود تا خون راحت تر و بهتر در بدن جریان یابد. در نتیجه فشار خون را به حد مطلوبی کاهش می ‌دهد. علاوه بر این قرص آملودیپین برای کاهش حملات آنژین (نوعی درد قفسه سینه که ناشی از کمبود خون و اکسیژن به عضلات قلبی است) نیز به کار می ‌رود.

قرص آملودیپین 5
قرص آملودیپین 5

نحوه استفاده از قرص آملودیپین

قبل از شروع مصرف قرص آملودیپین، باید به دقت راهنمای دارویی را که همراه دارو ارائه می شود، مطالعه کنید. این راهنما شامل اطلاعات مهمی در مورد مصرف، عوارض جانبی و نکات مربوط به دارو است که باید به آن توجه کنید. اما به طور کلی مصرف آملودیپین به صورت خوراکی است و شما می ‌توانید آن را به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. این دارو معمولاً یک بار در روز مصرف می‌ شود.

دوز مصرفی شما بستگی به وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان دارد و ممکن است پزشک یا داروساز به تدریج دوز شما را تنظیم کند. برای کسب بهترین نتیجه از این دارو، دستورالعمل‌ های داروساز را به دقت رعایت کنید و دارو را به صورت منظم و در زمان مشخص شده استفاده کنید.

همچنین نکات مرتبط به مصرف این دارو مهم است تا دچار عوارض جانبی نشوید و بهترین نتیجه را از مصرف دارو بگیرید. مهم ترین نکته مصرف دقیق و منظم است. این دارو را در زمان های مشخص شده به صورت منظم استفاده کنید و به هیچ عنوان آملودیپین را به صورت خودسرانه قطع نکنید؛ حتی هنگامی که احساس بهبود کردید.

اگر حمله آنژین به شما دست داد از آملودیپین برای درمان استفاده نکنید، بلکه از داروهای دیگر مانند نیتروگلیسیرین زیر زبانی استفاده کنید. در صورتی که وضعیت شما بهتر نشد یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

قرص آملودیپین 10
قرص آملودیپین 10

عوارض جانبی قرص آملودیپین

همان طور که گفتیم قرص آملودیپین می تواند همراه با عوارض جانبی باشد. به طور کلی افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارضی را تجربه نمی کنند. اما مصرف نادرست می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. اگر پس از مصرف این دارو هر گونه علائم را مشاهده کردید، فورا به داروساز یا پزشک اطلاع دهید. برخی از این علائم ها عبارت اند از:

  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • تورم مچ پا/پاها
  • گرگرفتگی
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • ضربان قلب سریع/نامنظم یا غش
  • واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی

تداخل دارویی قرص آملودیپین

تداخلات دارویی آملودیپین می ‌توانند نحوه عملکرد آن را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. پس اگر داروی دیگری در کنار آملودیپین مصرف می کنید (داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) با پزشک یا داروساز درباره این داروها مشورت کنید. همچنین هیچ دارویی را بدون تأیید داروساز شروع یا متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. در زیر جدولی نمونه از محصولات و داروهایی که ممکن است با آملودیپین تداخل داشته باشند را مشاهده می ‌کنید:

نام دارو تاثیر تداخل دارویی
دانترولن ممکن است با مسدود کننده های کانال کلسیم غیر دی هیدروپیریدینی خطر بیشتری داشته باشد.
آپالوتامید کاهش اثر آملودیپین
کلرامفنیکل افزایش اثر آملودیپین
کلروکین افزایش اثر آملودیپین
دیلتیازم افزایش اثر آملودیپین
انزالوتامید کاهش اثر آملودیپین
فکسینیدازول افزایش اثر آملودیپین
لوفکسیدین افزایش اثرات فارماکودینامیک دیگر
نیفدیپین افزایش اثر آملودیپین
سیمواستاتین افزایش سطوح سیمواستاتین

موارد احتیاط در مصرف آملودیپین

برای جلوگیری از عوارض جانبی و گرفتن بهترین نتیجه از قرص آملودیپین باید به برخی موارد احتیاط که توسط داروساز ارائه می شود، توجه کنید. این موارد شامل موارد زیر است:

  1. حساسیت: در صورت داشتن حساسیت به آملودیپین یا سایر مسدود کننده‌ های کانال کلسیم دی‌ هیدروپیریدینی (مانند نیولدیپین، نیفدیپین)، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. مواد غیرفعال: این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که این مواد می ‌توانند باعث واکنش ‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند.
  3. سابقه پزشکی: قبل از مصرف آملودیپین، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در مواردی مانند مشکل ساختاری قلبی خاص (تنگی آئورت)، فشار خون بسیار پایین= یا بیماری کبدی.
  4. مصرف الکل و ماری جوانا: استفاده همزمان این دارو با الکل یا ماری‌ جوانا (حشیش) می ‌تواند باعث سرگیجه شدید شود، بنابراین از مصرف الکل و ماری جوانا پرهیز کنید. همچنین در صورتی که احساس سرگیجه دارید از رانندگی یا استفاده از ماشین ‌آلات اجتناب کنید.
  5. بارداری و شیردهی: استفاده از قرص آملودیپین در دوران بارداری فقط در صورت لزوم و تنها زمانی که فواید آن برای مادر بیشتر از خطراتش برای جنین است، تجویز می شود. قبل از استفاده در این شرایط، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. این دارو همچنین وارد شیر مادر می ‌شود، بنابراین قبل از شیردهی نیز درباره مصرف این دارو با داروساز مشورت کنید.

جمع بندی

به طور کلی قرص آملودیپین یک داروی مسدودکننده کانال کلسیم است که برای درمان فشار خون بالا و آنژین استفاده می ‌شود. مصرف این دارو می تواند دچار تداخل دارویی و عوارض جانبی شود. پس برای مصرف ایمن و موثر با فردی متخصص مشورت کنید و سپس با توجه به دستورات ایشان مصرف آملودیپین را ادامه دهید. برای مشاوره رایگان از داروساز متخصص می توانید به صفحه نوبت مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید